Sluchová výchova Reedukace sluchu * …„souhrn speciálně pedagogických postupů, jimiž se zlepšuje a zdokonaluje výkonnost v oblasti postižené funkce“… (Janotová, 1996, s.5) * u SP dítěte je nutné rozvinout (někdy dokonce vyvinout) schopnosti auditivního vnímání a vybavit ho akustickými zkušenostmi Dělení způsobu reedukace * podle počtu osob (individuální, skupinová) * podle věku (včasná, předškolního věku, školního věku, dospělých) * podle stupně vady (neslyšící, zbytky sluchu, nedoslýchaví, ohluchlí) * reedukace u osob s CI * podle účasti receptorů Monosenzoriální přístup – mluvení do ucha, kdy se dítě učí rozeznávat samohlásky, pak teprve využití sluchadel » vždy bez odezírání!!! Představitelé: Wedenberg (Švédsko), Schmidt-Giovannini (Švýcarsko) Multisenzoriální přístup – komplexnost smyslového vnímání – součinnost analyzátoru sluchového a zrakového Představitelé: Sovák, Janotová, reflexivní metoda mateřské řeči Van Udena Předpoklady pro úspěšnou reedukaci sluchu * Kvalitní sluchadlo * Vzdálenost při komunikaci * Vyšetření sluchu (vhodné diagnostické metody) * Diagnóza dítěte (další přidružené postižení) * Motivace a spolupráce rodiny Podmínky sluchové výchovy * kvalitní sluchadlo/ kochleární implantát * odborné vedení * uvědomění si existence zvuku * opětovné působení zvukového podnětu * spojení si sluchového vjemu s představou věci, osoby nebo činnosti, která je původcem zvuku (tzn.znát význam zvuku) * základní podnět musí být dostatečně silný * mozek musí být v bdělém stavu, nesmí být zaujat jinou činností či oslaben únavou * způsob reedukace musí respektovat psychické a fyzické možnosti jedince * dostatek sluchových zkušeností Cíl sluchové výchovy * spontánní využití sluchu v průběhu celého dne * prevence ohluchnutí, oněmění a vzniku posunkové řeči u dítěte (podle van Udena) * dosažení srozumitelného hlasového projevu * recipování i produkování mluvené řeči prostřednictvím psaného textu * chápání mluvené řeči prostřednictvím vizuální percepce * vnímání a korigování mluvené řeči pomocí zachovalých zbytků sluchu Sluchová cvičení podle obtížnosti 1.detekce (uvědomění si přítomnosti zvuku) - „Slyším“ x „Neslyším“ 2.diskriminace (porovnání dvou podnětů) - „Stejné“ x „Jiné“ 3.identifikace (určení zvukového podnětu) - „Co slyším“ 4.porozumění - zpočátku – reakce spíše na melodii, výraz tváře, gesta, celkovou situaci - později – reakce dle známých slov a slovních spojení - „Rozumím“ (chápání smyslu sdělení) Stupně obtížnosti her a cvičení dle způsobu jejich provádění 1. Dítě vidí předmět či obrázek, o němž se mluví – optimální podmínky pro poslech i odezírání 2. Dítě nevidí předmět či obrázek, o němž se mluví – dovídá se něm pouze na základě odezírání a poslechu 3. Dítě se již spoléhá pouze na sluch (dle úrovně sluch. vnímání dítěte) 4. Dítě je v prostředí, kde jsou záměrně zhoršené akustické podmínky. 5. Dítě poslouchá řeč z magnetofonu, reproduktoru PC či z rozhlasu (poslech reprodukované řeči)