Sluchová výchova Reedukace sluchu *…„souhrn speciálně pedagogických postupů, jimiž se zlepšuje a zdokonaluje výkonnost v oblasti postižené funkce“… (Janotová, 1996, s.5) *u SP dítěte je nutné rozvinout (někdy dokonce vyvinout) schopnosti auditivního vnímání a vybavit ho akustickými zkušenostmi Dělení způsobu reedukace *podle počtu osob (individuální, skupinová) *podle věku (včasná, předškolního věku, školního věku, dospělých) *podle stupně vady (neslyšící, zbytky sluchu, nedoslýchaví, ohluchlí) *reedukace u osob s CI *podle účasti receptorů *Monosenzoriální přístup – mluvení do ucha, kdy se dítě učí rozeznávat samohlásky, pak teprve využití sluchadel » vždy bez odezírání!!! Představitelé: Wedenberg (Švédsko), Schmidt-Giovannini (Švýcarsko) *Multisenzoriální přístup – komplexnost smyslového vnímání – součinnost analyzátoru sluchového a zrakového Představitelé: Sovák, Janotová, reflexivní metoda mateřské řeči Van Udena Předpoklady pro úspěšnou reedukaci sluchu * Kvalitní sluchadlo * Vzdálenost při komunikaci * Vyšetření sluchu (vhodné diagnostické metody) * Diagnóza dítěte (další přidružené postižení) * Motivace a spolupráce rodiny Podmínky sluchové výchovy * kvalitní sluchadlo/ kochleární implantát * odborné vedení * uvědomění si existence zvuku * opětovné působení zvukového podnětu * spojení si sluchového vjemu s představou věci, osoby nebo činnosti, která je původcem zvuku (tzn.znát význam zvuku) * základní podnět musí být dostatečně silný * mozek musí být v bdělém stavu, nesmí být zaujat jinou činností či oslaben únavou * způsob reedukace musí respektovat psychické a fyzické možnosti jedince * dostatek sluchových zkušeností Cíl sluchové výchovy *spontánní využití sluchu v průběhu celého dne *prevence ohluchnutí, oněmění a vzniku posunkové řeči u dítěte (podle van Udena) *dosažení srozumitelného hlasového projevu *recipování i produkování mluvené řeči prostřednictvím psaného textu *chápání mluvené řeči prostřednictvím vizuální percepce *vnímání a korigování mluvené řeči pomocí zachovalých zbytků sluchu Sluchová cvičení podle obtížnosti 1.detekce (uvědomění si přítomnosti zvuku) - zaměření pozornosti dítěte na zvuky prostřednictvím: mluvení, zpívání do ucha na vzdálenost několika cm a za zvýšené hlasitosti >>> vibrace + teplý výdechový proud (sluch + hmat) - „Slyším“ x „Neslyším“ 2.diskriminace (porovnání dvou podnětů) - cvičení na porovnávání dvou zvukových nebo řečových podnětů - „Stejné“ x „Jiné“ 3.identifikace (určení zvukového podnětu) - z předem vymezeného množství podnětů (více než dva) vybrat ten, který je slyšen - „Co slyším“ 4.porozumění - u malých dětí současně s identifikací - reakce na složitější slovní výzvy, pokyny, odpovědi na otázky - zpočátku – reakce spíše na melodii, výraz tváře, gesta, celkovou situaci - později – reakce dle známých slov a slovních spojení - „Rozumím“ (chápání smyslu sdělení) Stupně obtížnosti her a cvičení dle způsobu jejich provádění 1. Dítě vidí předmět či obrázek, o němž se mluví – optimální podmínky pro poslech i odezírání 2. Dítě nevidí předmět či obrázek, o němž se mluví – dovídá se něm pouze na základě odezírání a poslechu 3. Dítě se již spoléhá pouze na sluch (dle úrovně sluch. vnímání dítěte) 4. Dítě je v prostředí, kde jsou záměrně zhoršené akustické podmínky. 5. Dítě poslouchá řeč z magnetofonu, reproduktoru PC či z rozhlasu (poslech reprodukované řeči)