Možnosti výchovně vzdělávací péče o sluchově postižené v ČR Situace po roce 1991 (dosud) - posun v možnostech vzdělávání SP - n Integrace do běžných škol n Právo sluchově postižených na vzdělávání prostřednictvím nebo pomocí znakového jazyka n Zřizování nových škol pro SP (včetně soukromých škol) n Vytvoření podmínek pro metodu bilingválního vzdělávání n Rozšíření nabídky na sekundárním stupni vzdělávání o nové maturitní i nematuritní obory vhodné pro SP n Vydávání odborných publikací se surdopedickou problematikou n Vydávání učebnic a učebních textů pro sluchově postižené žáky a metodických materiálů pro učitele (na různých nosičích) n Zkvalitnění odborné a pedagogické přípravy a připravenosti učitelů žáků se SP n Vytvoření podmínek SP pro vysokoškolské studium Možnosti včasné intervence n speciálně pedagogická péče – SRP, SPC n sociálně právní péče - sociální dávky a příspěvky n rodinná péče - úzká spolupráce s odborníky n organizace SP - (FRPSP, ČUN a další) n zdravotnická péče - depistáž – vyhledávání SP dětí (pediatr, ORL, foniatr) Předpoklady úspěšné rehabilitační péče o SP dítě n včasná diagnostika n včasné přidělení sluchadel n včasná reedukace sluchu a řeči Služby rané péče n zajišťovány v rámci služeb sociální prevence – zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb. n sociální služba zaměřená na pomoc a podporu rodiny dítěte s postižením n sociální integrace rodiny a minimalizace důsledků postižení na vývoj dítěte n klientem je celá rodina n služba je poskytována převážně v přirozeném prostředí (péče terénní, ambulantní) n spolupráce se systémem zdravotní péče n osvětové, vzdělávací a společenské aktivity n Středisko rané péče Tamtam (Praha, Olomouc) n podpora rodin malých dětí se sluchovým postižením do 4 let, resp. do 7 let při kombinovaném postižení n cílem je vybavit rodiče informacemi a dovednostmi – snižování míry negativních vlivů zdravotního postižení, integrace dítěte i rodiny do běžného života společnosti, podpořit přípravu dítěte pro následující stupeň výchovně-vzdělávací soustavy n www.tamtam-praha.cz n www.frpsp.cz Speciálně pedagogická centra pro sluchově postižené n zahájila svou činnost počátkem 90. let 20. století n zřizována při základních školách pro sluchově postižené (vyhláška č. 72/2005 Sb.) n zajišťuje komplexní péči SP dětem a mládeži od raného dětství do ukončení přípravy na povolání n obvykle v SPC působí 2 speciální pedagogové, psycholog, sociální pracovnice n primárním úkolem je na základě audiologické a speciálně pedagogické diagnostiky zvolit rehabilitační metodu, která by podpořila rozvoj komunikačních schopností SP dítěte. n k dalším úkolům speciálně pedagogických center patří : - depistáž SP dětí, - psychorehabilitační pomoc a sociální poradenství rodinám - metodická pomoc SP a jejich pedagogům v integrovaných podmínkách (vypracování IVP, informování o kompenzačních pomůckách, odborné konzultace, zapůjčování didaktického materiálu a odborné literatury atd.) - výchovně-vzdělávací péče o SP děti raného věku (nácvik odezírání, sluchová výchova, ILP, smyslová výchova atd.). Mateřské školy pro sluchově postižené - diagnostické úkoly, které upřesní možnosti dítěte a individuálně na tyto schopnosti navazuje - úzká spolupráce školy s SPC - doporučená docházka alespoň poslední rok před nástupem do základní školy Specifické úkoly mateřské školy n navazování komunikace n tvoření a rozvíjení hlasu n rozvíjení zrakového vnímání n rozvoj hmatového vnímání, motoriky n reedukace či edukace sluchu n rozvíjení řeči od nejranějšího věku a snaha vytvořit u dětí kladný vztah k mluvení n začátky čtení pomocí globální metody n dosažení funkční komunikace Základní školy pro sluchově postižené n volba vzdělávacího programu je plně v kompetenci ředitele školy, který zohlední při vypracování školního vzdělávacího programu n přístup ke vzdělávání mohou školy zvolit orální, bilingvální nebo uplatňovat zásady totální komunikace n povinná školní docházka může být pro žáky se sluchovým postižením prodloužena o jeden rok, tedy desetiletá (školský zákon č. 561/2004 Sb., vyhláška č. 73/2005 Sb.) Střední školy pro sluchově postižené n Maturitní obory n Střední průmyslová škola postižené ve Valašském Meziříčí n Střední pedagogická škola pro sluchově postižené, obor předškolní a mimoškolní pedagogika v Hradci Králové n Střední průmyslová škola oděvní pro sluchově postižené v Brně n Střední zdravotnická škola pro sluchově postižené, obor zubní technik v Praze-Radlicích – obor asistent zubního technika n Speciální školy pro sluchově postižené v Praze – Holečkově ulici – dvouleté nástavbové studium v oboru společné stravování n Speciální školy pro sluchově postižené v Praze – Holečkově ulici – čtyřletý maturitní oboru hotelnictví a turismus n Střední odborné učiliště pro sluchově postižené v Hradci králové – tříleté nástavbové studium oboru dřevařská a nábytkářská výroba n Střední škola pro sluchově postižené a Odborné učiliště v Brně – obor informatika v ekonomice Maturitní zkouška A) společná část 1. Český jazyk (písemná, ústní část) 2. Cizí jazyk (písemná, ústní část) 3. Volitelná zkouška (možnost volby – matematika, občanský základ, informačně-technologický základ, přírodovědně-technický základ – pouze forma písemná) B) profilová část - skládá se ze tří povinných zkoušek, nabídku určuje ředitel školy dle RVP (ředitel stanoví formu zkoušky) Úpravy v maturitě pro studenty se specifickými potřebami: n Přihláška k maturitní zkoušce obsahuje přílohu stanovující úpravu podmínek pro konání zkoušky n Odlišné testové schéma vzhledem k prodlouženému časovému limitu pro vykonání zkoušky n Úprava kritérií hodnocení strukturované písemné práce (ta se zatím připravují) Studenti se sluchovým postižením n Např.: - možnost využívat kompenzační pomůcky - vyloučení poslechového textu z cizího jazyka - formální a gramatické úpravy textu (zvýraznění klíčových slov v textu, uvedení synonym pro odborné termíny či cizí slova, atd.) - obsahová úprava a nahrazování úloh - tlumočení instrukcí do znakové řeči - příp.tlumočení celé zkoušky do znakové řeči Nový návrh koncepce maturitní zkoušky a celého systému výchovy a vzdělávání dětí a sudentů se sluchovým postižením n Dvě základní koncepce: 1. Koncepce výchovy a vzdělávání žáků a studentů s vadou sluchu, jejichž mateřským jazykem bude mluvená čeština (vzdělávání v běžných školách nebo ve školách pro žáky se SP a to buď monolingválně nebo bilingválně) - maturita – český jazyk (jako slyšící) • Koncepce výchovy a vzdělávání žáků a studentů s vadou sluchu, jejichž mateřským jazykem bude český znakový jazyk (vzdělávání ve školách pro SP bilingválně) - maturita – český znakový jazyk - český jazyk – jako cizí jazyk n Nematuritní obory n Střední odborná učiliště - kuchař, cukrářská výroba, pekař, prodavač a výrobce lahůdek, krejčí, zámečník, malíř interiérů, zahradník, operátor skladování - Praha, Brno, Olomouc, Hradec Králové, Ostrava, Valašské Meziříčí) n Odborná učiliště - kuchařské práce, šití oděvů, obuvnické práce, keramické práce, cukrářské práce, malířské a natěračské práce, truhlářské práce, sklenářské práce, atd. - Hradec Králové, Praha, Brno, České Budějovice n studium na těchto školách je zakončené závěrečnou zkouškou a výučním listem, po jeho úspěšném absolvování mohou žáci pokračovat v nástavbovém maturitním studiu Studium sluchově postižených na vysokých školách n speciální studijní obory pro sluchově postižené tvoří: * „Výchovná dramatika neslyšících“ realizovaná na JAMU v Brně, Divadelní fakulta * „Čeština v komunikaci neslyšících“ na Filozofické fakultě UK v Praze, Ústav českého jazyka a teorie komunikace * „Sociálně výchovná péče o smyslově postižené“ na Pedagogické fakultě, Univerzita Hradec Králové * jiné studijní obory jsou sluchově postiženým studentům přístupny v integrované formě a pro mnohé z nich je to vlastně první společné vzdělávání s intaktní populací. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky – Teiresiás n zřídila ho Masarykova univerzita v Brně v roce 2000 n jeho úkolem je: zajišťovat, aby studijní obory akreditované na univerzitě byly v největší možné míře přístupné také studentům nevidomým a slabozrakým, neslyšícím a nedoslýchavým, s pohybovým handicapem, případně jinak postiženým. n samostatné univerzitní pracoviště spolupracující se Studijním odborem a Akademickým psychodiagnostickým centrem Rektorátu MU, dále Poradenským centrem, Centrem jazykového vzdělávání a dalšími společnými pracovišti MU. n je výukovým centrem s rozsáhlou vlastní výukou (lektorské kurzy doplňující nebo nahrazující řádnou výuku, kurzy celoživotního vzdělávání), n má vlastní celouniverzitní studijní oddělení s právem registrace, zápisu a průběžné kontroly studia postižených studentů v Informačním systému MU, n je i poradenským a metodickým centrem pro středoškolské studenty n je výzkumným pracovištěm s vývojem vlastních technologických řešení, n a jako jediné v republice má charakter brailleského vydavatelství, celostátní vysokoškolské knihovny, tlumočnického centra a asistentského dispečinku. Samotným postiženým osobám zajišťuje Teiresiás speciálně služby: n poradenství o možnostech studia pro handicapované na MU n poradenství o průběhu přijímacích řízení a organizaci studia s handicapem n organizační zajištění zkoušek, registrace, zápisu, studentské úřední dokumentace, tisku n poradenské a organizační zajištění individuálního studijního plánu a speciální výuky n možnost využití speciální studovny s knihovnou a tiskárnou n kurzy informačních technologií se zaměřením na konkrétní handicap a konkrétní typ odborné práce n zápůjčky hardwaru a softwaru pro konkrétní typ odborné práce s handicapem n nácvik prostorové orientace zrakově postižených n dispečink digitalizačních a tiskových služeb n dispečink překladatelských a tlumočnických služeb pro sluchově postižené n dispečink asistentských služeb Literatura: n HORÁKOVÁ, R. Úvod do surdopedie. In Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: MU, 2006, s. 127-143. n SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003. n KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. ČKTZJ, o.s., 2008 n Hypertextové odkazy: www.tamtam-praha.cz, www.frpsp.cz, www.ruce.cz, www.teiresias.muni.cz