Aplikované metody sociální psychologie Atribuce, atribuční chyby Postoje, postojová změna Subjektivně důležité vlastnosti REP test: Vyberte 5 osob, které jsou pro vás významné + jáské reprezentace (aktuální já - jaký jsem nyní, ideální já - jaký bych chtěl být, nechtěné já - jaký bych nechtěl být). Seřaďte v pořadí 1. - 8. Náhodně vytvořit dvojice (1-5, 2-6, 3-7, 4-8). Naleznout podobnosti a rozdíly mezi dvojicemi -> adjektiva. Atribuce hledání ,,příčin" i příčin vlastního chování i chování druhých osob poznání těchto příčin nám umožňuje chápat svět jako předvídatelný, jednodušší a kontrolovatelný nejde o hledání objektivních příčin, ale o subjektivní výklad skutečnosti naivními nebo laickými teoriemi máme potřebu atribuovat především chování, které se odlišuje od běžného Atribuce - chyby Každý je naivním psychologem... Interní (dispoziční) příčiny charakteristiky osobnosti přesvědčení Externí (situační) příčiny situační tlaky/vlivy Příklad: Pozdní odevzdání anotace posteru studenty Vniřní: jsou líní, chlastají, flákají se Vnější: mají problémy doma, pracují, randí Atribuce - Základní atribuční chyba: Základní atribuční chyba (Ross, 1977) Je všeobecná tendence přeceňovat u druhých osob význam osobnostních vlastností na úkor situačního kontextu Co je na obrázku? Rozdíly ve vnímání situace Pozorovatel -> Interní atribuce Aktér -> Externí atribuce Co je v centru pozornosti? Pro Pozorovatele: Aktér Pro Aktéra: Všechno, krom aktéra (zejména vlastní situace) Atribuce - Efekt aktéra a pozorovatele Rozdílné atribuce aktérů a pozorovatelů: aktéři (ti, kteří uskutečňují jednání) mají tendenci přisuzovat za zdroj svého chování situaci, pozorovatelé (ti, kteří pozorují jednání) jsou náchylnější označovat za zdroj chování samotného aktéra. Atribuce - Sebeochranné atribuce = tendence aktérů připisovat úspěch sobě samému a neúspěch situačním faktorům Vysvětlení: úspěch souvisí se sebehodnocením a přiznání si viny za vlastní neúspěch snižuje sebehodnocení; atribuování neúspěchu situačním faktorům umožňuje podržení sebeúcty a pozitivního obrazu o sobě Atribuce - Tendence nápadnosti tendence pozorovatelů připisovat větší odpovědnost těm jednotlivcům, kteří se nějakým způsobem odlišují Egocentrická tendence = při skupinové práci se projevuje tendence členů připisovat si větší odpovědnost za úspěch a atribuovat odpovědnost za neúspěch druhým Návaznost na další aspekty ped. praxe např. soc. klima (Abrami et. al. 1995) Počáteční atribuce jsou velmi odolné Postoje (Lord, Ross a Lepper) Upevnění postojů k trestu smrti (přijetí, odmítnutí) Prezentace dvou ,,nových" studií (má/nemá vliv na zločinnost) Názory se posunují k extrémům ve směru původních Náhodné události (Langer a Roth) Počáteční úspěšnost v odhadu v hodu mincí (10 pokusů) U úspěšných větší očekávání přesnosti u 100 hodů Praktické dopady chybných atribucí Můžeme se zcela mýlit Např. základní atribuční chyba Tato přesvědčení mají tendenci odolávat navzdory faktům (viz výše) Naše mylná přesvědčení a názory mohou konstruovat novou sociální realitu Např. sebenaplňující proroctví, učitelovo pojetí výuky atp. Postoje Který z pánů je sympatičtější? Postoje Ch. Darwin - 1872 ­ Výraz emocí u člověka a zvířat Termín užíván i v dalších vědách o člověku Známost postojů umožňuje formulovat předpoklady o způsobech budoucího chování Vývoj přístupů I. do r. 1950 ­ snaha o vymezení pojmu, konstrukce nástrojů na měření postojů, aplikace II. do r. 1970 ­ výzkum postojové změny; v závěru krize výzkumu III. dosud ­ modely vysvětlující vztah postoj ­ jednání (chování) II. období Postoj a skupinová dynamika Využití znalostí v běžném životě Hovland - vlastnosti podnětu, reakce jedince, psychické procesy zprostředkovávající vztahy mezi podněty a reakcemi ­ S- O - R Bem - ,,individuální sebepopis přitažlivosti nebo odporu jedince k určitému identifikovatelnému aspektu jeho prostředí" Festinger ­ teorie kognitivní disonance Inske, Schopler - mezi postoji, poznáním a chováním je tendence k souladu II.a LaPiere (1934) ­ možnost nesouladu mezi verbálně vyjádřeným postojem a jednáním (čínský pár ­ osobně přenocovat/ jíst 99%/100%; písemně 9%/8%) Wilkins, Yarrow (1952) restaurace (afroamerický pár) Současnost (III.) Fishbein, Ajzen ­ nezaměňovat záměr a aktuální chování Přesvědčení osoby, že určité chování povede k určitým výsledkům a jejich hodnocení Přesvědčení osoby, že určití jedinci či skupiny si myslí, že má jednat a motivace jim vyhovět Postoj k jednání Subjektivní norma Záměr Chování Každé přesvědčení přisuzuje objektu určitou vlastnost a postoj osoby je funkcí této vlastnosti Postoj Klasické pojetí (kognitivní, afektivní, konativní složka) afektivní se utváří klasickým podmiňováním, poznávací kognitivním učením a konativní instrumentálním učením Fishbein, Ajzen ­ pouze míra přitažlivosti chování pro osobu Bagozzi ­ jen kognitivní a emocionální složka; ovlivňují záměr i samotné chování Faktory postojové hierarchie Eysenck Protináboženský Teoretický (citový) Pronáboženský Konzervativismus Praktický (rozumový) Humanitářský Radikalismus Autoritářský Postoje - geneze Vznik postojů Sociální učení Sociální srovnávání Formování postojů učením Klasické podmiňování Původně neutrální stimul získává subjektivní význam J.B.Watson ­ reklama Cacioppo ­ pohyb k sobě ­ přijetí; od sebe - odmítnutí Operantní podmiňování Odměňování žádoucího a trestání nežádoucího chování Observační učení nebo nápodoba modelu Př. vliv rodičů (...) Ovlivnění postojů Změna postoje Hlavní prostředek ­ přesvědčování (persuaze) Působení na pasivního jedince ­ méně efektivní Navozování postojové změny aktivní účasti v sociálních situacích - efektivnější Změnu ovlivňují Proměnné související s kom. obsahem Zdroj, obsah persuazivní informace, informační kanál, příjemce, cíl informace Proměnné vysvětlující procesy změny postoje Pozornost, porozumění, přijetí, podržení a jednání Vnitřní komponenty postoje Zdroj informace Věrohodnost ­ objektivnost zdroje Síla ­ odhadovaný vliv ve smysli tlaku Atraktivnost ­ emocionální charakteristika Obsah informace Emocionální (pathos) Cílem je vyvolání emocionální odezvy (-/+) Racionální (logos) Racionální podpora argumentů (úspěšnější u vzdělanějších) Informační kanál Prostředky komunikace mají obvykle větší vliv, než samotný obsah Mluvená podoba účinnější než písemná Faktory na straně příjemce Krom stabilních (osobnost aj.) Hlavně dynamické ­ aktuální psychický stav Zainteresovanost ­ změna obtížná u vysoké z. a slabých argumentů Obsah Odpověď ­ persuaze méně účinná Věk, pohlaví, sebeobraz Cíl persuazivní komunikace Stabilita změn v čase Do týdne 40%, do šesti 60% - vliv vztahu ke zdroji, informaci a příjemci (McGuire) Stabilita vůči protiargumentům Funguje něco jako ,,očkování" - např. vůči účinkům reklamy Proces změny postoje Pozornost Porozumění Přijetí (přesvědčení) Podržení Jednání Dosažení postojové změny vyžaduje úspěšnou realizaci celého postupu Přesvědčení a postojová změna Přesvědčení osoby o objektu ­ vnímaný pravděpodobnostní vztah mezi objektem a nějakou vlastností (Fishbein, Ajzen) => Strategie aktivní účasti (navození situace) Persuaze Přesvědčení: Proximální (přímo ovlivňujeme) Externální (nepřímo) Primární (jádrové, klíčové a integrující; neovl.) Příklady konkrétních postupů Viz. např. Mareš, J., Křivohlavý, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. Příklady ovlivnění - přímé Přesvědčování Racionální, angažovanost, dobrovolnost, aktivita Sociální posilování Vyjádření souhlasu je účinnější než nesouhlas Poznávací nesoulad (Festinger) Argumentování Nejsilnější argument má být první nebo poslední Pozor na poznávací nesoulad a formu sdělení Příklady ovlivnění - nepřímé Kladení otázek (paralela s argumenty) Paradoxní formy ovlivňování (Watzlawik) ,,Nemusíš, když nechceš..." Paradoxní příkazy (Nařizuji striktně neposlouchat!) Paradoxní emocionální ladění Anticipování námitek Vyhýbání se negativním formulacím Vyhýbání se extrémním formulacím