Písemné odčítání Algoritmus písemného odčítání se vyvozuje nejprve pro čísla dvojciferná a potom se zobecňuje na čísla víceciferná. V učebnicích je možné najít několik různých postupů vyvození písemného odčítání, buď pomocí tzv. dočítání nebo odčítání „shora“ (od čísel zapsaných v jednotlivých řádech menšence se odčítají čísla zapsaná v příslušných řádech menšitele). Vzhledem dalšímu k počítání s vícecifernými čísly a vzhledem k číslům, v jejich zápisu se vyskytují nuly, je vhodné vyvozovat odčítání pomocí „dočítání“. a) Písemné odčítání bez přechodu přes základ deset. Odečtěte písemně 68 – 25. Čísla zapíšeme pod sebe, nejlépe do tabulky: D J 6 8 - 2 5 4 3 Počítáme: 5 plus kolik je 8 ? 5 + 3 = 8, zapíšeme 3 jednotky. 2 plus kolik je 6 ? 2 + 4 = 6 zapíšeme 4 desítky. Zkoušku správnosti provedeme sečtením rozdílu a menšitele, součtem je číslo zapsané v menšenci zadaného příkladu: 43 25 68 Poznámka: I když v tomto typu příkladů by děti mohly odčítat 8 – 5 a 6 – 2, není tento postup vhodné uplatňovat, protože při odčítání s přechodem přes základ deset by docházelo k chybám, kdy by děti odčítaly vždy od většího čísla číslo menší bez ohledu na to, zda je zapsáno v menšenci nebo menšiteli. b) Písemné odčítání s přechodem přes základ deset. Při písemném odčítání s přechodem přes základ deset využíváme skutečnost, že rozdíl se nezmění, jestliže menšence i menšitele zvětšíme o stejné číslo, např. jestliže 8 – 5 = 3, pak 18 - 15 = 3, 13 – 10 = 3, 28 – 25 = 3, atd. Abychom mohli čísla odečíst písemně, zvětšíme menšence i menšitele o deset, ale tak vhodně, že menšence zvětšíme o 10 jednotek a menšitele zvětšíme o 1 desítku. Odečtěte písemně 62 – 28. Čísla zapíšeme pod sebe: D J 6 2 - 2 8 3 4 Počítáme: 8 plus kolik je dvanáct ? (k jednotkám menšence přičteme 10 jednotek 2 + 10 = 12) 8 + 4 = 12 Do rozdílu zapíšeme 4 jednotky. Dále k desítkám přičteme 1 desítku a počítáme: 2 + 1 = 3, 3 plus kolik je 6 ? 3 + 3 = 6, zapíšeme do rozdílu 3 desítky. Zkoušku správnosti provedeme sečtením rozdílu a menšitele: 34 28 62 c) Písemné odčítání čísel,v jejichž zápisu je nula, např. 86 -50 36 počítáme analogicky jako v předchozích případech: 0 a kolik je 6, 0 + 6 = 6, 5 plus kolik je 8, 5 + 3 = 8 70 - 46 24 počítáme: 6 plus kolik je 10 ? 6 + 4 = 10, 1 + 4 = 5, 5 plus kolik je 7, 5 + 2 = 7. Problémy dětí při písemném odčítání 1. Při odčítání s přechodem přes základ deset děti neustále odčítají od většího čísla číslo menší, např. 62 -38 36 Protože 2 – 8 nejde, tak počítají 8 – 2 = 6, 6 – 3 = 3, jakoby počítaly 68 – 32. 2. Děti část příkladu odčítají, část sčítají, např.: 43 nebo 612 -29 -348 74 964 počítají: 9 plus kolik je 13, 9 + 4 = 13, správně zapíší 4 a dále počítají 2 + 1 = 3, 3 + 4 = 7, nebo 8 plus 4 je 12, 1 + 4 = 5, 5 + 1 = 6, 3 + 6 = 9. 3. Děti odčítají „shora“ a nedokáží správně provádět přechod. Např. rozdíl 7 036 – 867 počítají: 111 7036 - 867 7 279 16 – 7 = 9, 13 – 6 = 7, 10 – 8 = 2, 7 sepíšeme. Vůbec jim nevadí, že rozdíl je větší než menšenec. 4. Uplatňují přechod přes základ deset i tam, kde není, např. 7 912 - 657 6 255