Edukace studentů se zrakovým postižením Vliv zrakového postižení na osobnost jedince nvnímání npozornost npaměť npředstavivost nmyšlení nřeč a komunikace norientace v prostoru Vnímání Celistvost – dána kombinací všech smyslů a minulými zkušenostmi => narušeno ztrátou či omezenou funkcí zraku Výběrovost – omezené množství podnětů podněty zprostředkované Významovost - objekt je nositelem informací a významů, uplatňuje se proces zobecňování a verbalizace => objekt není vnímán ve svém plném významu Pozornost bezděčná – redukce množství objektů záměrná – zaměřená na sluchové podněty (jednotvárnost, náročnost) Snížení aktivační úrovně až po deprivaci Paměť nMnožství informací není možné získávat opakovanou vizuální zkušeností. nNutné zapamatování a dlouhodobé uchování velkého množství informací, často jen slyšených nNutné vytvoření systému, časté opakování, kontrola pochopení a tvoření přesných představ Představy nPředstavy: na rozhraní mezi smyslovým a abstraktním poznáváním nZlomkovité, schematické, konkrétní nNebezpečí verbalismu nNutné opakování, názornost Myšlení n= analýza, syntéza, zobecňování nkonkrétní, chybí vizuální myšlení nobtíže při srovnávání zobecňování, vyčleňování obecných a nepodstatných znaků nobtíže s propojením informací Řeč a komunikace nNebezpečí verbalismu nVývoj řeči opožděn asi do 7let, pak rychlý rozvoj - řeč je kompenzačním prostředkem nzvýšený výskyt poruch řeči (zejména dyslálie) nNebezpečí stereotypního chování, automatismů Orientace v prostoru nOmezení pohybu a vnímání prostoru nChybí celistvost, prostorovost nHmat je sukcesivní, analytický způsob vnímání. nNutná stálost prostředí, motivace Možnosti vzdělávání žáků a studentů se zrakovým postižením nIntegrace nTřídy pro zrakově postižené při základní škole nZákladní škola pro zrakově postižené nRVP ZV Další organizace nStředisko rané péče nSpeciálně pedagogické centrum nTyflocentrum nTyfloservis nStřediska pro pomoc studentům se SVP (Teirezias, Carolina, atd.) nSONS Vhodné podmínky: nOsvětlení nDostatečná intenzita a rozptyl na pracovní desce nSnížená zraková ostrost – individuální přisvícení nSvětlo má dopadat zleva shora šikmo, neoslňovat, neodrážet se od lesklých povrchů nČistota skel, žaluzie, jemně tónované závěsy – albinismus, šedý zákal nVhodný zdroj světla nHluk nNegativně ovlivňuje náladu, snižuje schopnost soustředit se nU dítěte se ZP, které se orientuje sluchem narušuje hlučné prostředí orientaci v prostoru, zvyšuje nejistotu, navozuje pasivitu nDozvuk – narušuje zvukovou pohodu, doporučuje se opatřit zadní stěnu zvukovou absorpční plochou nÚprava interiéru nSpecifické podmínky, které zajistí samostatný bezpečný pohyb v budově školy nBarevnou páskou označit skleněné plochy nBarevné označení začátku a konce schodiště nDostatečné osvětlení prostor ve škole nVhodné akustické podmínky nÚprava pracovního prostředí nŽákovská lavice nSklopná lavice do úhlu 90° nUmístění dítěte do optimálních světelných podmínek nUmístění lavice podle zrakové ostrosti dítěte nJasná organizace pracovní plochy Čtení a psaní slabozrakých žáků ncíl: rozvoj osobnosti slabozrakého žáka, kompenzace a reedukace zrakové vady, předcházení, zmenšení, odstranění defektivity nOptimální podmínky nVhodné optické a speciální pomůcky Počáteční čtení nzáměrný a cílený rozvoj schopnosti rozlišovat jednotlivé tvary nnázor, provedený úměrně Ž zrakové vadě (zvětšený, výrazně odlišený od pozadí, jednoduchý) nčasté opakování npostupně přecházíme k menším (dle možností Ž, optimální čtecí vzdál. 25-30 cm) nnejvětší model nesmí být větší než rozsah Ž zorného pole Počáteční psaní slabozrakých žáků nPsaní vyžaduje zapamatování jednotlivých tvarů psacích písmen – grafémů nV důsledku zr. vady nedostatečně vyvinuta zraková analýza nNedostatečný rozvoj JM (křečovité držení psacího náčiní a sezení) nZapamatování tvaru napomáhá kinestetický smysl - pohyb nZásady: nOd jednoduchého ke složitějšímu nOd tvaru k barvě nPísmo: nvelikost dle možností žáka nZásada - co nejvíce písmen v zorném poli nbezpatkové nkonturované, sytě barevné ilustrace Podmínky a pomůcky pro slabozraké žáky Podmínky: nvětší nápisy, texty nosvětlení (lampička) ntabule osvětlená, kontrast barvy tabule a křídy nmísto na pomůcky (větší lavice, skříňka vedle) nlavice se sklopnou deskou npomůcky Pomůcky: nFixa se silnou stopou nMěkké pastelky se silnou stopou nSouprava rýsovacích pomůcek se zvýrazněnou stupnicí nSešity s výraznými linkami různých šířek nZvětšené texty nStojánky na knihy nPočítač se speciální výbavou (ZoomText 9.0, Lunar – s hlasovou podporou, atd.) nElektronická zvětšovací zařízení nLupy a monokuláry Organizace výuky obecně §Odkud vidí žák na tabuli nejlépe? Popř. Odkud může žák nejlépe sledovat výklad učitele? nOdkud má žák nejlepší přístup ke svým pomůckám, aniž by rušil průběh vyučování? nPožívání kontrastních kříd (žlutá), čistota tabule nŽák může přistoupit k tabuli tak blízko, aby viděl písmo nUčitel verbalizuje vše, co píše a kreslí na tabuli, kopie všeho připraveny pro ZP žáka nV případě potřeby kontrastní kopie textu nFólie (žlutá, červená, zelená) pro zvýšení kontrastnosti textu nČtecí okénko s výřezem pro 2 až 3 slova nPísmo je zvětšené nZvětšené řádkování Čtení a psaní nevidomých žáků nPředslabikářové období: nIntenzivní rozvoj smyslového vnímání k aktivní cílevědomé smyslové činnosti nzejména hmat a sluch nčich a chuť nrozvoj řeči Úkoly předslabikářového období: nČtení: nsluchem rozeznat v řeči větu, slovo, slabiku a hlásku nsluchem poznávat hlásky npodle sluchu rozkládat a skládat slabiky ma, mé, pá, pi, la a další se souhláskami m a l. nhlásky napisovat a číst na písance I. a II. velikosti nPsaní: nosvojení šestibodové soustavy bodového písma v I. a II. i normální velikosti nnapisovat a číst poznané hlásky a písmena na písance I. a II. velikosti, slabiky a slova na písance II. velikosti nčíst kombinace bodů nPřípravné čtení nvyvození, co je to věta nvyvození, co je to slovo nvyvození, co je to slabika nvyvození, co je to hláska nsluchová analýza a syntéza otevřených slabik nPřípravné psaní nlibovolné zasouvání kolíčků nvytváření vodorovných a svislých řad npřechod na šestibodí (2 sloupce, 3 řady) nzasouvat kolíčky do příslušných otvorů nnapisování a čtení jednotlivých bodů po pořádku nnapisování a čtení skupin bodů v různých kombinacích nSlabikářové období: nPostup při čtení nového písmene: nmotivace nvyvození učiva z vhodného vypravování – povídka nseznámení s obrázkem a jeho významem pro vyvozování nanalýza a syntéza bodů písmene ve zvětšeném měřítku (záhlaví slabikáře) nnácvik psaní písmene na písance nčtení hlásek v normální velikosti ve slabikáři v řádku nčtení izolovaných slov po slabikách (předchází názorný výklad jejich obsahu) nčtení textu nKaždé nové písmeno nejprve píšeme ve zvětšeném měřítku (písanka II.) a poté přechod na normální velikost. nNácvik napisování a čtení písmen na tabulce (písance) n zapamatování bodové kombinace, umístění kolíčků ndoprovázeno hlasitým komentářem a čtením bodů před vyslovením napsané hlásky nNácvik napisování a čtení slabik a slov na tabulce (písance) nslabiky se rozdělí na hlásky a určí se jejich sled nŽ řeknou první písmeno, napíší, přečtou nŽ vyvodí druhou hlásku, napíší za první stejným způsobem nŽ vyhmatají celou slabiku, vyslovují najednou Výcvik psaní nevidomých černotiskem ntvary velké tiskací abecedy npoté malá tiskací abeceda nvelká psací písmena nmalá psací písmena n*nácvik písmen probíhá v pořadí podle jejich náročnosti (nikoli abecedně) Způsob psaní a nácvik: ndokonalá představa o tvaru písmene (5 cm, postupné zmenšování) nseznámení s psacím nástrojem a nácvik „tužkovitého“ držení nvytvoření řádku na papíře nseznámení s podložkami a šablonkami nnácvik nacházení a udržení horní, střední a dolní polohy psacího pole npsaní základních elementů písmene npsaní celého písmene nspojování písmen ve slabiky a slova nPodmínky a pomůcky pro nevidomé žáky Podmínky: - blízko učitele - vodící linie, orientační body (skříňky), popisky...neměnit rozmístění - místo blízko zásuvky (pro zapojení notebooku) - reliéfní obrázky, reliéfní mapy - nerozbitné materiály Pomůcky: nfigurkový šestibod n kolíčková kreslenka n kolíčková písanka n Pražská tabulka n slabikář a učebnice v Braillově písmu nRýsovací souprava nPC se speciální výbavou – software, hardware, hlasový výstup, nBraillský řádek nPichtův psací stroj nelektronický záznamník Výuka jazyků Slabozrací - již zmiňované zásady pro text - větší formát sešitů Nevidomí -slovní zásoba - tematické celky (i opaky) -pomocné přehledy - vyvozování hlásek - poslech - opakování - využití Braillova písma (tisk, Br. řádek) - př. rozstříhané věty, čtení - simulační hry - telefonování, ... Matematika - rýsovací sada (na spec. školách), v integraci se geometrie neučí - plné modely - Braillovo písmo: použití číselného znaku Přírodověda, vlastivěda, zeměpis, biologie - reliefni mapy, globus (lze půjčit v SPC) - barevné folie, zvětšování Tělesná výchova - konzultace s lékařem - poznat prostor, kontrastní označení - ozvučené pomůcky, vše své místo - dvojice, kázeň (na písknutí zastavit ) - bazén - pro označení konce se používá proud bublinek - lyže - trasér - kolo- tandem - rozvoj prostorové orientace (hod na metu, chůze mezi kužely), rovnováhy, správné držení těla - rytmická cvičení Výtvarná výchova - velké formáty, kontrastní barvy - přírodní materiály - využití reliéfních past, prstových barev Používané techniky: - technika hmatového modelování Axman (šamotová hlína) - prostorová koláž (lepení, trhání) - práce se světlem - bodyart - posypávání, obalování Předměty speciální péče nZraková stimulace nPO SP ZP nPsaní na počítači nPráce na počítači nPříprava psaní a čtení bodového písma nZdravotní TV nLogopedická péče