GLOBÁLNÍ ČTENÍ U SLUCHOVĚ POSTIŽENÝCH Výzkumy čtení dvou a tříletých slyšících dětí prokázaly, že děti v této věkové kategorii mají určitou schopnost a předpoklady pro osvojení čtenářských dovedností. Sluchově postižené dítě získává již v předškolním věku základy čtenářských dovedností. ROZDÍL VE ČTENÍ U SLUCHOVĚ POSTIŽENÝCH X U SLYŠÍCÍCH DĚTÍ Sluchově postižení p začíná mnohem dříve od 3 let p jako první se učí optické značky - písmena Slyšící děti p zná jazyk, umí mluvit p přidává k hláskám optické značky - písmena PŘÍPRAVNÁ CVIČENÍ NA ČTENÍ p Sluchová cvičení – rozlišování zvuků, rozlišování slov ve větě, rozlišování délky slova… p Zraková cvičení – trénování očních pohybů, orientace vpravo – vlevo… p Hry s písmeny Dále: p prohlížení knížek s obrázky a tištěným textem p upozorňování na názvy věcí p předčítání nápisů v obchodech Motivovat ke čtení!!! Globální metoda Děti se sluchovým postižením se učí číst nejprve globální metodou. Jejím zakladatelem je Ovide Decroly, u nás ji praktikoval Václav Příhoda. p Tato metoda vychází z tvarové psychologie – čtenář vnímá celky, jimž jsou části a prvky podřízeny. Proto globální metoda vychází z celku a zachovává je tak dlouho, dokud žák sám nedojde vlastním vývojem k jeho rozboru. p Dítě čte bez znalosti písmeno pouze na základě pamatování si tvarů. Čtení probíhá na základě zrakového vnímání tvarů slov a zrakové paměti. p Globální metoda se také opírá o zjištění očních pohybů zaznamenaných při čtení. Jednotkou při čtení není skládání písmen nebo slabik, ale jde o myšlenkovou operaci, přičemž vedoucí úlohu má smysl toho, co čteme. Etapy 1) PŘÍPRAVNÁ CVIČENÍ 1. fáze – společné prohlížení knih, čtení nápisů… → cílem je osvojení pojmu „stejný – jiný“ 2. fáze – konkrétní předmět + obrázek předmětu 3. fáze – tvoření dvojic stejných obrázků 2) POROZUMĚNÍ A ZAPAMATOVÁNÍ POJMU • Dítě na pokyn učitele vyhledá daný obrázek • Učitel vybere obrázek a dítě ho samo pojmenovává 3) VLASTNÍ ČTENÍ - začíná tehdy, kdy dítě slovo přiřadí k volnému obrázku postup: • slovo přiřadí učitel a přečte ho → slovo přiřadí učitel a žák ho přečte → žák přiřazuje a čte • písmena skládáme do vět a upozorňujeme, že slovo je složeno s písmen Použitá a doporučená literatura ROUČKOVÁ J. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praktické návody a důležité informace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-158-1. SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002. SOURALOVÁ, E. Surdopedie I. Olomouc: PU, 2004. Web: www.rodinna-pohoda.cz Vypracovaly: p Kateřina Kašpaříková p Darina Palánková