Systém kurikulárních dokumentů Úroveň státní: Národní program vzdělávání (NPV) Rámcové vzdělávací programy (RVP) ( RVP PV, RVP ZV, RVP ZV-LMP, RVP ZŠS (pilotní školy testují), RVP GV, RVP SOV, ostatní RVP) Úroveň školní: ŠVP Klíčové kompetence: = soubor znalostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění ve společnosti nKompetence k učení nKompetence k řešení problémů nKompetence komunikativní nKompetence sociální a personální nKompetence občanské nKompetence pracovní nDetaily viz. RVP ZV-LMP (www.rvp.zv) RVP ZV-LMP: nKompetence k učení: nvyužívá vhodné naučené metody, strategie učení včetně mnemotechnických pomůcek a jiné pomocné techniky npracuje s učebnicemi, učebními materiály a učebními pomůckami npoznává vlastní pokroky a uvědomuje si problémy, které mu brání v učení npoužívá základní pojmy z různých vzdělávacích oblastí ndokáže vyhledávat a využívat informace v praktickém životě nchápe obecně používané termíny, znaky a symboly nuvědomuje si význam vzdělání v kontextu s pracovním uplatněním RVP ZV-LMP: nKompetence k řešení problémů: nvnímá problémové situace, rozpozná problémy a hledá nejvhodnější způsob řešení nřeší samostatně běžné životní situace a přiměřeně ke svým možnostem překonává životní překážky npřijímá důsledky svých rozhodnutí nnenechá se při řešení problému odradit nezdarem ndokáže popsat problém a svěřit se s ním, při řešení složitějších problémů požádá o radu a řídí se jí ndokáže přivolat pomoc v případě ohrožení vlastní nebo jiné osoby RVP ZV-LMP: nKompetence komunikativní: nvyjadřuje se srozumitelně v ústním projevu a umí vést dialog nrozumí obsahu sdělení a přiměřeně na něj reaguje nvyužívá tištěné informace k rozvoji vlastních vědomostí, rozumí běžně užívaným textům, záznamům a obrazovým materiálům nzvládá jednoduchou formu písemné komunikace nvyjadřuje své názory a postoje a umí vhodnou formou obhájit svůj názor nvyužívá pro komunikaci běžné informační a komunikační prostředky nvyužívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi RVP ZV-LMP: nKompetence sociální a personální: nposiluje své sebevědomí na základě poznání a pochopení vlastní osoby nmá povědomí o základních mravních hodnotách v rodině i ve společnosti nrespektuje pravidla práce v týmu a svými pracovními činnostmi ovlivňuje kvalitu společné práce nrozpoznává nevhodné a rizikové chování, uvědomuje si jeho možné důsledky nnavazuje a udržuje vztahy s vrstevníky, respektuje druhé lidi a snaží se upevňovat dobré mezilidské vztahy nposiluje sociální chování a sebeovládání, je vnímavý k potřebám starých, nemocných a postižených lidí nuvědomuje si nebezpečí možného psychického i fyzického zneužívání vlastní osoby RVP ZV-LMP: nKompetence občanské: nzná základní práva a povinnosti občanů, respektuje společenské normy a pravidla soužití nzvládá běžnou komunikaci s úřady nchápe nebezpečí rasizmu a xenofobie nchrání své zdraví, uvědomuje si význam zdravého životního stylu, podílí se na ochraně životního prostředí ndokáže se chovat v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka podle pokynů kompetentních osob a uplatnit osvojené dovednosti a postupy RVP ZV-LMP: nKompetence pracovní: nzvládá základní pracovní dovednosti, operace a postupy, rozšiřuje své komunikační schopnosti při kolektivní práci nmá vytvořen pozitivní vztah k manuálním činnostem ndodržuje zásady bezpečnosti, ochrany zdraví, hygieny práce, ochrany životního prostředí a společenských hodnot a uplatňuje je při pracovních činnostech npracuje podle daného pracovního postupu, návodu, náčrtu a orientuje se v jednoduché technické dokumentaci nje schopen pracovní výdrže, koncentrace na pracovní výkon a jeho dokončení nreálně posoudí výsledek své práce i práce ostatních nmá konkrétní představu o pracovních činnostech běžných profesí nvyužívá získané znalosti a zkušenosti a vytváří si představu o možnostech svého budoucího pracovního uplatnění nVzdělávací oblasti a jejich vzd. obory: Podívejte se na RVP ZV-LMP Průřezová témata: nOkruh aktuálních problémů současného světa nDůležitá pro rozvoj klíčových kompetencí Ž (postoje, hodnoty) Struktura průřezových témat: Průřezová témata: nOsobnost a sociální rozvoj nVýchova demokratického občana nVýchova v evropských a globálních souvislostech nMultikulturní výchova nEnvironmentální výchova nMediální výchova Organizace vzdělávání: n2. stupně: n1. stupeň: 1 – 5. ročník (1. a 2. období) n2. stupeň – 6. – 9. ročník nRámcový učební plán: nCelková povinná časová dotace na daném stupni (118 a 122 hodin) nMinimální /maximální týdenní hodinová dotace (1. a 2. roč. – 20/22 h, 3. až 5. roč. – 22/26h, 6. a 7. roč. – 28/30h, 8.a 9. roč. – 30/32h) nDisponibilní časová dotace: n1: stupeň – 9h, 2.stupeň – 12h nVyužití v kompetenci ředitele školy