Reedukace deficitů dílčích funkcí – metoda Dobrého startu, metoda KUMOT, metoda B. Sindelarové, EEG Biofeedback Lenka Houserková, Eva Pekařová METODA DOBRÉHO STARTU • skupinová metoda pro max. 10 dětí, vhodná pro děti od 5-11 let • nápravná metoda a vhodná prevence specifických poruch učení • přípravná metoda pro vstup do Z • vstupní etapa výuky čtení, psaní, počtů • napomáhá k rozvoji řeči a grafomotoriky • cvičí rytmizaci • metoda probíhá hravou formou – nositelem je píseň, pohyb, vyprávěný příběh, zpěv… VHODNOST PRO DĚTI: • s diagnózou specifických poruch učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie) • vhodná zvláště pro děti, které měly odklad školní docházky a nyní navštěvují 1.třídu • vysoce účinná již u dětí v předškolním věku (zejména v roce odkladu školní docházky, nebo jeden rok před vstupem do ZŠ) • cvičení MDS probíhá 1-2 týdně v 60- ti minutových lekcích v průběhu školního roku, celá metoda se skládá z 50 lekcí UKÁZKA LEKCE MDS • Lekce je zaměřena na hlásku P • Provázející písní je Pec nám spadla • Dětem na úvod klademe otázky a úkoly: - kterou hlásku slyšíš na začátku slova PEC - ve kterých dalších slovech písničky slyšíš hlásku P - je hláska P na začátku, uprostřed,.. - slož slovo z hlásek S-P-A-D-L-A, P-O-S-T-A-V-Í, … • Následuje pohybové cvičení: - chůze po kruhu (skandujeme píseň), na závěr dřep - chůze po špičkách (velká, vysoká pec) - chůze v dřepu s předpažením (menší pec) - chůze s kýváním do stran (pec se kymácí), na závěr sed UKÁZKA LEKCE MDS PRACOVNÍ LISTY • Pec se rozpadla na mnoho kousků, sesypala se, zřítila se, je rozbořená, všude na zemi se povalují kousíčky rozbitých cihel. Jsou malé, menší, nejmenší, ale též velké a největší. Podle velikostí je roztřídíme do barevných skupin. • Grafický vzor nejdříve překreslíme na tabuli a děti je obtahují prstem, křídou nebo silným fixem • Pohyb doplňujeme písní • Potom děti přejdou ke svému pracovnímu listu • Tempo přizpůsobíme dětem • Postavili jsme velkou, malou a malinkatou pec • Zpíváme a v rytmu písně ozdobíme každou kachli osmi tečkami KUMOT • skupinový program pro max. 10 dětí, vhodný pro děti od 5-8 let • napomáhá rozvoji grafomotoriky • zlepšuje hrubou i jemnou motoriku • dítě je schopné uvolnit se a otevřeněji komunikovat • vede k lepšímu sebeovládání • program probíhá hravou formou – nositelem je písnička • zlepšuje komunikaci dítěte • učí vzájemné spolupráci VHODNOST PRO DĚTI: • program je určen pro děti s LDM, ale i pro děti nesmělé či sociálně neobratné • školní i předškolní děti lze zařadit do společné skupiny • cvičení probíhá 1x týdně v 60-ti minutových lekcích, celý program se sestává z 10 lekcí DÍLČÍ OSLABENÍ VÝKONU • individuální nápravná metoda vhodná pro děti 6-13 let • tréninkový program na odstraňování dílčích oslabení výkonu, která bývají hlavní příčinou obtíží při učení • pomocí těchto cvičení se vytvářejí nová nervová spojení, která umožní optimálně využít všechny schopnosti mozku VHODNOST PRO DĚTI: • s LDM, ADHD, ADD (poruchy pozornosti a soustředění, hyperaktivita, hypoaktivita) • s poruchami chování(impulzivita, vznětlivost, hyperaktivita) • se specifickými poruchami učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie) • s obtížemi v matematice (dyskalkulie) • základem této metody je především domácí každodenní cvičení 7-10 min po dobu nejméně 3 měsíců (zapomenete-li 1 den – nutno nahradit celým týdnem) • kontrolní náprava se provádí 1x za 2-3 týdny (po dobu 1 hodiny). UKÁZKA DIAGNOSTIKY A NÁSLEDNÉHO PROCVIČOVÁNÍ DIAGNOSTIKA INTERMODÁLNÍHO SPOJENÍ (auditivně-vizuální - slova) • Dítěti se předříkávají slova a jeho úkolem je si je zapamatovat: věž, housenka, traktor, lampa, záclony, kostka, budík • Potom mu postupně ukazujeme 28 obrázků a ono má rozhodnout, zda jsme je jmenovali nebo ne PROCVIČOVÁNÍ INTERMODÁLNÍHO SPOJOVÁNÍ • Spojování nesmyslných slov s pohybem, které jsou také beze smyslu: zul – pravou rukou nakreslit do vzduchu háček vap – pravou rukou položit na levé rameno kom – pravým ukazováčkem se dotknout pravé tváře • Cvičí se na třech stupních – nejdříve ukazujete pohyby nebo říkáte slova vy, dítě odpovídá. Pak ukazuje nebo mluví dítě a vy odpovídáte. Na závěr je dialog s dítětem se střídáte. DIAGNOSTIKA VIZUÁLNÍ DIFERENCIACE TVARŮ • Dítěti předkládáme obrázky/slova a ono má rozhodnout zda jsou stejné nebo různé PROCVIČOVÁNÍ VIZUÁLNÍ DIFERENCIACE EEG BIOFEEDBACK • individuální terapie vhodná pro děti od 5 let až po dospělé jedince • terapie pomocí počítačových her, které klient ovládá pouze myšlenkovou aktivitou a silou vůle • jedná se o sebe-učení mozku pomocí zpětné biologické vazby • podporuje správné myšlení, zlepšuje paměť • pomocí této terapie ustupuje neklid, těkavost a impulzivita, zklidňuje se chování, posiluje se vůle • zlepšují se školní výsledky • terapie probíhá 2x týdně, po dobu 1 hodiny (60 minut) • počet hodin je individuální dle závažnosti potíží • výsledky jsou trvalé VHODNOST PRO DĚTI: • s LMD, ADHD, ADD (poruchy pozornosti a soustředění, poruchy chování – impulzivita hyperaktivita, agresivita) • se specifickými poruchami učení – SPU (dyslexie, dysgrafie, dysortografie) • s poruchami spánku (noční pomočování, noční děsy, neklidný spánek) • s logopedickými vadami • terapie probíhá 1-2x týdně, po dobu 1 hodiny, počet hodin je individuální dle diagnózy (40 i více sezení)