Metoda párového čtení Nebo-li metoda čtení v duetu • Používá se u dětí, které již mají rozvinutou schopnost čtení, čtou však nepřesně, domýšlí si, nebo často chybují. Metoda párového čtení • Metoda spočívá ve společném čtení učitele nebo rodiče s dítětem, které má text aktivně sledovat. K tomu mají pomoci kontrolní chyby, které učitel, nebo rodič schválně dělá. • Chybou je zaměnění slova, nejlépe slovem podobného významu, vynechání slova, zdrobnělina, nebo naopak zrušení zdrobněliny. Metoda párového čtení • Ze zkušeností vyplývá, že není vhodné vymýšlet chyby příliš humorné, protože ty pak narušují koncentraci pozornosti dítěte, která je při nácviku nezbytná. Metoda párového čtení - obvykle následuje po čtení s okénkem, které by určitě nemělo trval déle než 10 minut. - další 2-3 minuty čteme spolu s dítětem neprocvičený text, přičemž rychlost přizpůsobujeme možnostem dítěte. - čteme výrazně, zřetelně, se správnou intonací. - dítě vyrovnává své tempo řeči s naší, snaží se nám přizpůsobit, přitom neslyší své „špatné“ čtení a snáze se vzdává svých špatných návyků. - aktivně si tak zvyká na správnou intonaci vět, kterou neprocvičuje při jiných metodách čtení. Metoda párového čtení • Doporučuje se, aby společné čtení trvalo 2-3 minuty a opakovalo se po krátkých přestávkách dvakrát až třikrát denně. • Přestávky můžeme využít k nácviku příslušných kognitivních funkcí… Metoda párového čtení • Metodou párového četní by se mělo číst po dobu 3-4 měsíců každý den, i o víkendu. Nepravidelnost ve cvičení nebo její nahrazování delším cvičením v jiných dnech se moc nedoporučuje. • Při cvičení se může také použít podložka pod řádek. • Předností této metody je, že je přirozená, nenáročná a dítě dostává správný vzor čtení i jeho rychlost, nejprve při párovém čtení, později při čtení samostatném. Použitá literatura: • Matějček, Z.: Dyslexie – specifické poruchy čtení. H&H, Jinočany, 1993, ISBN 80-85467-56-9 • Pokorná, V.: Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Portál, Praha, 2002, ISBN 80-7178-326-9