¢ Časová dotace 4 hodiny týdně (132 hodin ročně) ¢ Rozvoj psychických funkcí - cílevědomé vytváření vztahů smyslového vnímání, myšlení a řeči. ¢ Rozvoj jednotlivých smyslových analyzátorů a jejich funkce (podmínka správného vnímání, koncentrace pozornosti, prostorové, směrové a časové orientace a základem pro vytváření představ a pojmů). ¢ Systematické a opakované procvičování zrakového, sluchového, čichového a chuťového vnímání, hmatu, vizuomotoriky a prostorové orientace, na konkrétním názorném materiálu a v konkrétních situacích. ¢ Osvojení některých elementárních vědomostí, dovedností a návyků, umožňujících získat určitou míru soběstačnosti a vhodnou míru komunikace ¢ Uplatnit ústavou garantované právo na vzdělání a realizovat rozumový, tělesný i duševní potenciál ¢ Kultivace osobnosti žáků, působení na jejich chování tak, aby soužití s nimi nekladlo mimořádné nároky na jejich okolí, rozvíjení jejich estetického cítění a vyhledávání a rozvíjení jejich zájmů, zejména v oblasti hudebnosti , výtvarných schopností a jednoduchých pracovních dovedností. Organizace vzdělávání Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy je uplatňován pro: ¢ skupinu nejméně čtyř žáků v podobě zřízení rehabilitační třídy pomocné školy ¢ jednotlivého individuálně integrovaného žáka s těžkým mentálním postižením v podobě zakomponování do individuálního výchovně vzdělávacího programu ¢ docházka je desetiletá, členěna do dvou stupňů (první a druhý). Vnitřní členění rehabilitační třídy nevychází z věkových charakteristik žáků, ale z úrovně jejich individuálních schopností a potřeb. Obecné principy smyslové výchovy ¢ 1. Rozvíjený analyzátor zatěžovat přiměřeně (při přetížení podněty dojde k útlumu). ¢ 2. Rozvíjet každý analyzátor spolu s ostatními (komplexně). ¢ 3. Společně s analyzátory rozvíjet další psychické funkce a složky osobnosti. ¢ 4. Cvičení provádět systematicky, krátkodobě a opakovaně a vždy dbát na jejich praktickou upotřebitelnost. ¢ 5. Vycházet z individuálních potřeb a možností dítěte. Obsah učiva: ¢ ROZVÍJENÍ ZRAKOVÉHO VNÍMÁNÍ ¢ ROZVÍJENÍ SLUCHOVÉHO VNÍMÁNÍ ¢ ROZVÍJENÍ HMATOVÉHO VNÍMÁNÍ ¢ PROSTOROVÁ A SMĚROVÁ ORIENTACE ¢ ROZVÍJENÍ ČICHOVÉHO A CHUŤOVÉHO VNÍMÁNÍ ROZVÍJENÍ ZRAKOVÉHO VNÍMÁNÍ ¢ Rozeznávání světla a tmy. ¢ Sebepozorování v zrcadle, identifikace s fotografií. ¢ Uchopování viděných předmětů a manipulace s nimi. ¢ Skládání předmětů vedle sebe, na sebe, do krabice. ¢ Řazení předmětů podle velikosti, rozlišování pojmů malý - velký, dlouhý - krátký. ¢ Poznávání a třídění dvou zřetelně odlišných předmětů ( panenka, autíčko). ¢ Třídění materiálu - dvě výrazně odlišné komponenty. ¢ Upevňování vizuomotorické koordinace.Napodobování pohybů předváděných učitelem. ¢ Třídění barev (vyhledávání předmětů stejných barev ). Třídění předmětů podle barev. ROZVÍJENÍ SLUCHOVÉHO VNÍMÁNÍ ¢ Rozvoj sluchové percepce-otáčení se za zvukem s využitím zraku, později bez něj. ¢ Nácvik sluchového soustředění na zvuky související s denním životem . ¢ Poznávání a rozlišování zvuků s využitím zrakové podpory i bez ní ¢ Určování původu a směru zvuku. ¢ Napodobování různých zvuků. ¢ Poznávání hudebních nástrojů podle zvuku. ¢ Rozlišování zvuků na ulici ( auto, tramvaj, sanitka) a v přírodě ¢ Rozvíjení smyslu pro rytmus, rytmická cvičení. ¢ Poznávání hlasů zvířat a dalších zvuků z magnetofonového pásku. ROZVÍJENÍ HMATOVÉHO VNÍMÁNÍ ¢ Rozvíjení hmatové percepce-dotyková terapie, stimulace konečků prstů, masáže prstů. ¢ Rozvíjení hmatového vnímání manipulací s předměty. ¢ Nácvik úchopu předmětů různé velikosti. ¢ Výcvik hmatového vnímání,rozlišování předmětů dle velikosti,tvaru a povrchové úpravy. ¢ Rozlišování vlastností předmětů: teplé-studené,měkké-tvrdé,suché-mokré,hladké-drsné,ostré tupé,kulaté - hranaté, těžké - lehké. ¢ Hry s vodou ( teplá, studená) a ve vodě ( nabírání, přelévání). ¢ Hry s bublinkami ( chytání, vytváření pěny). ¢ Poznávání předmětů hmatem s využitím a bez využití zraku. ¢ Hlazení jemných látek ( samet, plyš, kožešina ), navozování příjemných pocitů. PROSTOROVÁ A SMĚROVÁ ORIENTACE ¢ Orientace ve třídě: okna, dveře, stolek, lavice.. ¢ Orientace ve škole: šatna, chodba, třída, umývárna, WC….. ¢ Orientace v prostoru: nahoře, dole, vpředu, vzadu… ¢ Směrová orientace, řazení předmětů zleva doprava. ¢ Nad - pod : nad stolem, pod židlí…. ¢ Na - ve - do: na stole, do stolu, ve stole, na skříni, ve skříni, do skříně…. ¢ Vpravo - vlevo, pravá a levá ruka. ¢ Plnění jednoduchých příkazů:dej míč na stůl,pod stůl,polož panenku na židli… ¢ Orientace v nejbližším okolí školy. ROZVÍJENÍ ČICHOVÉHO A CHUŤOVÉHO VNÍMÁNÍ ¢ Rozvoj čichové percepce - nádech nosem, výdech ústy, foukání. ¢ Poznávání předmětů podle vůně. ¢ Rozvoj chuťové percepce - správné kousání a polykání potravy. ¢ Rozlišování chutí ovoce, potravin, nápojů. ¢ Rozlišování a určování chuťových vlastností: sladký,hořký,slaný,kyselý,chutný,nechutný ¢ Cvičení sání, sání brčkem z umělé hmoty. ¢ Lízání medu, čokolády, lízátka. ¢ Výcvik ochranné čichové funkce - poznávat nebezpečné látky, zkažené potraviny apod. ¢ Rozlišování příjemných a nepříjemných vůní a pachů. Použitá Literatura ¢ Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2003. Dostupné na http://www.vuppraha.cz/soubory/Rehabilit.program.pdf. ¢ Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2008. Dostupné na http://www.vuppraha.cz/soubory/MV-RVP-ZSS_kor-final.pdf ¢ OREL, M. Smyslové funkce. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007. ISBN 978-80-244-1743-1. ¢ VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha, Parta, 2007. ISBN 978-80-7320-099-2. ¢ ŠVARCOVÁ, I. Komplexní systém vzdělávání dětí, mládeže a dospělých s těžším mentálním postižením: učebnice pro speciální školy. Praha: Septima, 1995. ISBN 80-8580-154-X. Děkujeme za pozornost