Reedukace dyslexie metoda barevných kostek metoda dle K. Santlerové Jana Michalová, Eva Kudělková METODA BAREVNÝCH KOSTEK například při nácviku rozlišování b -d - p zapojíme zrakový, sluchový i hmatového smysl: nácvik pomocí metody barevných kostek : n jednotlivá písmena abecedy jsou nalepena na kostkách tak, že samohlásky mají jednu barvu, souhlásky jinou n písmena, která si dítě plete (př. b / d), mají vždy určitou barvu, kterou si dítě spojuje s obrazem hlásky n dítě v textu barevně vyznačuje písmena, která zaměňuje METODA BAREVNÝCH KOSTEK n metoda barevných kostek posiluje: • zrakové vnímání • sluchové vnímání • hmatové představy • pohybové představy • pozornost • paměť n manipulace s kostkami rozvíjí: • diferenciaci • prostorovou a pravolevou orientaci • analýzu a syntézu • sekvenční percepci zrakově a sluchově prezentovaných vjemů METODA BAREVNÝCH KOSTEK n nacvičujeme postupně analýzu a syntézu slabik a slov n slova sestavená z kostek, které dítě navléká na gumu n zároveň čte a psacím písmem opisuje METODA BAREVNÝCH KOSTEK n metoda barevných písmen a práce s tzv. barevnými pravidly pomáhá dítěti v lepší orientaci a usnadňuje psaní diktátů n přehledně zpracované tabulky s barevně upravenou abecedou nebo gramatickými pravidly má dítě k dispozici na pracovním stole. Základní gramatická pravidla jsou vázána vždy na určitou barvu. Uvedené barevné rozlišení není podstatné, ale dohodnutá barevná pravidla musíme již dodržovat. S postupnou orientací a automatizaci opouští dítě barevné značení a pracuje již běžným způsobem METODA BAREVNÝCH KOSTEK n odstraňujeme nedostatky v diferenciaci tvarové podobných tiskacích písmen a reverzní tendence n rozvíjíme sluchovou diferenciaci problematických hlásek n dítě pracuje s hotovými tiskacími písmeny, náhradou za kostky mohou být různé abecedy s barevnými písmeny, které upevňujeme na gumu n umožňuje široké použití METODA DLE K. SANTLEROVÉ metoda párového čtení – pair reading n Jednoduchá, účinná metoda, patří mezi nejrozšířenější n Tato metoda se rozvíjela od 70 let 20. století, především ve Velké Británii n Cílem je zlepšit hravou formou schopnost dětí číst a psát n Také čtení ve dvojici, dublované čtení METODA DLE K. SANTLEROVÉ n Jde o poslouchání čteného textu, doprovázené vizuálním sledováním n Vychází z toho, že děti jsou schopny kopírovat nejen mechanické čtení, ale i rytmus, pomlky, akcenty a živý mluvní projev n Simultánní poslech a tiché čtení zlepšuje čtenářské dovednosti dítěte METODA DLE K. SANTLEROVÉ n Při aplikaci metody je nutné dodržet tyto zásady: 1. zásada – přítomnost osoby, která je ochotna pravidelně pracovat s dítětem a je seznámena s podstatou párového čtení 2. zásada – ponechat dítěti svobodný výběr textu, který si vybírá podle svých zájmů METODA DLE K. SANTLEROVÉ n Technika párového čtení má dvě fáze 1. fáze – simultánní čtení • Rozvíjí se zde vzájemná souhra • Vedoucí i s dítětem čtou společně nahlas v těsné synchronizaci tak, aby dítě stačilo udržet tempo s vedoucím • Tempo čtení volíme podle čtenářské vyspělosti, výška hlasu je vhodnější v nižší poloze • Při vzniku chyby se čtení zastaví a vedoucí taktně navede dítě na správné přečtení METODA DLE K. SANTLEROVÉ 2. fáze – nezávislé čtení • Když se dítěti čtení daří, nechá je vedoucí číst samostatně jednoduchou pasáž textu, pokud dítě chce číst samostatně a pokud čte správně • Vedoucí se s dítětem dohodne na signálu (dotek ruky, pohyb hlavou, ťuknutí do stolu), kterým oznamuje, že chce číst samo • Chválit dítě nejen za správné čtení, ale i za aktivitu a iniciativu METODA DLE K. SANTLEROVÉ 2. fáze – nezávislé čtení (pokračování) • Na počátku se obvykle čte větší část textu simultánně, postupně se přechází na větší podíl nezávislého čtení • Korekce chyb se provádí bezprostředně • Vedoucí zjišťuje správnost čtení a pochopení textu na modelových situacích • Pokud dítě opravilo chybu samo, znamená to, že prokázalo porozumění textu METODA DLE K. SANTLEROVÉ Aplikace párového čtení § Většinou se uvádí časové rozmezí od 4 týdnů do 12 měsíců § K výraznému zlepšení při pravidelném čtení dochází asi po 6 týdnech § Dítě čte v krátkých intervalech 10-15 minut, které lze opakovat několikrát za den METODA DLE K. SANTLEROVÉ Modifikace základní metody § Poslouchání textu rodiči – usnadňuje porozumění textu - dítě čte nahlas, rodiče poslouchají, opravují špatně přečtená slova a vysvětlují neznámé pojmy § Přípravné čtení – využívá důkladné motivace před čtením – rodič nejprve hovoří s dítětem o textu, pak čte ukázku z knihy a dítě sleduje text, po vysvětlení a nácviku obtížných slov čte dítě text samo METODA DLE K. SANTLEROVÉ § Youngovo a Tareho párové čtení – při hlavním čtení vynechává vedoucí čtení snadných slov a postupně přivádí dítě k samostatnému čtení § Gilhamova metoda párového čtení – začíná opět rozhovorem o textu, následuje společné čtení a oprava chyb, když se dítě seznámí s textem, rodič snižuje intenzitu hlasu a pozvedne jej jenom při špatně přečteném slovu § Stínové čtení – dospělý je při čtení o slovo napřed před dítětem, dítě tak zčásti čte a zčásti opakuje text, který slyší POUŽITÁ LITERATURA n Matějček, 1995 n Zelinková, O: SPU n Santlerová, K. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno : Paido, 1995, ISBN 80-85931-05-2