MANUÁL PRO ROZVOJ KOMUNIKACE HLUCHOSLEPÝCH Bc. Sylva Klimešová n Autoři M.H. Harvey, N. Sall vytvořili manuál pro rozvoj komunikace u osob s hluchoslepotou, který je možné použít i u osob s kombinovaným postižením n Základní metody: pozorování, rozhovor, strukturovaná interakce ,,Komunikační profil má pomoci učitelům, vzdělávacím specialistům, terapeutům, psychologům a všem dalším, kteří poskytují služby, ocenit komunikační dovednosti dětí, adolescentů a mladých dospělých s kombinovanými vadami, včetně těch, kteří mají hlubokou mentální retardaci a hluchoslepotu.“ Dokument má dvě části: n ROZVOJ KOMUNIKAČNÍHO PROFILU – obsahuje škálu, která může být užita k odhadu šesti specifických kvalit nebo dimenzí, expresivního nebo receptivního komunikačního chování. n Užívání symbolů n Záměr (úmysl) n Složitost n Sociální vliv (působení) n Užívání slovní zásoby n Pochopení, porozumění n VYTVOŘENÍ INTERVENČNÍHO PLÁNU – vycházejícího z výsledku ocenění z části 1. Je možné vytvořit a popsat cíle a intervence, které mohou být užity ve škole, ve skupině i doma. Dokument je tvořen pěti kroky, které začínají hodnocením jedince a ústí ve vytvoření intervenčního plánu, který je určen konkrétnímu jedinci. ČÁST I. n 1. krok – sběr a zaznamenávání informací o jedincově komunikačním chování prostřednictvím pozorování n 2. krok – použití všech získaných informací pro každou z uvedených šesti dimenzí → získání celkového skóre komunikačních kompetencí (pomocí škál 1 2 3 4 5, nejmenší možné skóre: 6, nejvyšší možné skóre: 30) n 3. krok – vytvoření popisného komunikačního profilu jedince ČÁST II. n 4. krok – index skóre pomůže vztáhnout jedincovy komunikační kompetence k jednomu z pěti intervenčních setů n 5. krok – stanovení a modifikování relevantního komunikačního cíle a aktivit, které podporují jedincovy zájmy a potřeby POPIS PROFILU n Zjistíme pomocí záznamových archů způsoby chování jedince. Pomůže to k dotvoření obrazu o jedincových schopnostech komunikace. n Pro vytvoření intervenčního plánu pak postupujeme, že získaná data přiřazujeme k setům, které naplňují potřeby intervenčního programu pro rozvoj komunikačních schopností a dovedností osoby s hluchoslepotou. Použité zdroje: n CARDINAUX, V., - CARDINAUX, H., LÖWE, A. (1999): Ujměte se mě. Výchova hluchoslepých dětí. Praha: Scientia. n ŠTĚRBOVÁ, D. a kol. (2005): Hluchoslepota, lidé s ní a kolem ní. Olomouc: Univerzita Palackého. n www.lorm.cz