Speciální metody práce na ZŠS • Edukační - bazální stimulace, snoezelen, počítačové programy, aromaterapie • Hraniční - ergoterapie, canisterapie, hipoterapie, míčkování, metoda Veroniky Sherborne, cvičení na podporu vestibulární stimulace, metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje (Castillo Morales) • Rehabilitační (fyzioterapeutické) – terapie reflexní lokomoce (Vojtova metoda), Bobathův koncept, Petöho terapie Bazální stimulace • Bazální stimulace – pojem, pedagogicko-psychologická aktivita, nabízí velmi těžce postižením jedincům možnosti podpory a rozvoje. Jedná se o elementární základní nabídku, pojem stimulace se rozumí nabídka podnětů ve všem, kde těžce postižený člověk není schopen postarat o dostatečný přísun přiměřených podnětů pro svůj vývoj. Bazální stimulace • Historie • Systém bazální stimulace – celistvost (vnímání, sociální zkušenosti, myšlení, komunikace, pocity, pohyb, tělesná zkušenost)- ukázky • Jednotlivé oblasti podpory – somatické, vibrační, vestibulární, orální, akustické, taktilně haptické, vizuální podněty - ukázky Bazální stimulace • Východiska – u dětí s těžkým zdravotním postižením jsou extrémně redukované aktivity, jsou často omezeny na rudimentární životní úkony, za podpory a předkládání základních podnětů lze částečně dítě uvádět do okolního světa. Bazální stimulace • Podstatou bazální stimulace je aktivní zapojení vnímání dítěte s těžkým zdravotním postižením. • Umožňuje interakci mezi dítětem a jeho prostředím, zajišťuje příjemné tělesné pocity jako základní požadavek pro zpřístupnění okolí, vychází z nižších smyslů, podněty se nabízejí postupně, vzájemně se střídají, nakonec dojde k jejich propojení. Snoezelen (snuffelen-čichat, doezelen-dřímat) • Historie. • Princip metody – prostředí, které umožňuje uvolnění, uklidnění, aktivizuje, podněcuje, nové zkušenosti. Interakce mezi klientem a terapeutem. • Plní funkce: Relaxační – celkové uvolnění, poznávací – nové informace o sobě a prostředí kolem mě, interakční – vybízí k aktivitě. Vybavení místnosti • Vodní postel s termostatem (teplota lidského těla), uzavřená místnost bez přístupu světla, klid, odhlučnění od okolního prostředí, zrcadlová stěna, přehrávač CD, relaxační hudba, přírodní zvuky, bublinkový válec, světelný válec s voskovými efekty, světelná doteková koule, světelný had, vodopády, světelné efekty. Předměty pro hmatovou stimulaci. Formy, metody a techniky práce • Náplň volného času. • Bazální stimulace. • Edukace. • Terapie a podpůrné terapeutické metody (masáže, aromaterapie, muzikoterapie, podpora komunikace). • Diagnostika (SPC, raná péče). • Uklidnění při afektech. • Relaxace (individuální, skupinová). Snoezelen Zásady práce • Individuální přístup (znát diagnózu, anamnézu, aktuální zdravotní stav, cíl práce, volba vhodné metody). • Dobrovolnost nabídky – mnohostranná nabídka smyslových dojmů. • Svoboda projevu – nic se nemusí, ale může, vše je dovoleno. • Udržet mezilidský kontakt k osobě s těžkým postižením-akceptujeme jej, respektujeme a uznáváme. Snoezelen – tématické celky • Seznámení s místností, objevování místnosti, vnímání účinků vodních sloupů, dotýkat se a být dotýkán, objevování předmětů a užívání jich jako zdroje zvuku, rozvíjení fantazie pomocí obrazů, pomocí zvuků, pomocí čichu a chuti, spojování vizuálních podnětů s rytmy a zvuky, meditace světlem a zvukem, zažít podvodní příběh, soustředit se, vzpomínání, dýchání, hluboké uvolnění, blízkost ke zvířatům, nalezení klidu. Snoezelen – praktická ukázka Počítače, výukové programy • Využití v rámci edukace- čtení, psaní, počítání, smyslová, řečová výchova, věcné učení, rozumová výchova, rozvoj jemné motoriky. • Prostředek komunikace s okolím. • Volnočasové aktivity. Počítače, výukové programy • Využíváním ICT dochází kvalitativně i kvantitativně k podpoře možnosti vzdělávání žáků s těžším stupněm postižení. • Názornost a rozmanitost výuky, motivace žáků k získávání nových vědomostí a dovedností, stimulace k lepším výkonům, přispívá k tvorbě konkrétních názorných představ, posiluje obrazotvornost, hravou formou napomáhá k procvičování a zapamatování učiva. Počítače, výukové programy Využití: Příprava individuálních úkolů. Dodatková práce pro žáky s rychlejším tempem. Kontrola a hodnocení vypracovaných úkolů. Výukový program může přejímat různé funkce učební pomůcky. Počítače, výukové programy • Výkonné počítače, s větším monitorem (LCD, dotykové monitory). • Speciální klávesnice (t.MID-BIG), větší klávesy. • Speciální myši, velkoplošná externí tlačítka. • Speciální programy s hlasovými povely a zvuky. Počítače, výukové programy Výukové programy: Dětský koutek 4, 5, Pexeso – věcné učení, rozumová výchova. Brebta, Naslouchej a hraj si, Soví galerie, Soví ZOO – řečová výchova. Hraniční metody • Ergoterapie • Canisterapie • Hipoterapie Míčkování • Vychází a respektuje existenci energetických center – čaker a akupresurních bodů na různých částech těla, využívání prvků jógy. • Automasáž – u dětí oslabených, nemocných. • Míčková masáž – pro děti s kombinací postižení. Míčkování • Používá se molitanový míček velikosti míčku tenisového, součástí míčkování je poslech relaxační hudby. • Program zahrnuje 20 bodů a týká se 6 oblastí lidského těla. 1. Temeno, hlava, ucho a obličej. 2. Šíje. 3.Hrudník. 4. Ruka, paže, rameno. 5. chodidla a dolní končetiny. 6. Záda. Míčkování - postup • Vhodné prostředí, zajištění personálu, výběr dětí, vhodná hudba. • Příprava dítěte - motivace, jednotlivé oblasti míčkování. • Závěrečná relaxace. Metoda Veroniky Sherborne • Zakládá se na analýze lidského pohybu, cílem přístupu je rozvoj osobnosti, jeho potenciálu, pomoc pochopit a vyzkoušet širokou škálu pohybových aktivit. • Sherborne vytvořila systém aktivit, které stimulují vývoj dítěte nejen po stránce pohybové, ale také emocionální, smyslové, rozumové – vhodné pro disharmonický a opožděný vývoj. Metoda Veroniky Sherborne • Metoda vychází z přirozeného kontaktu rodičů s malými dětmi. • Pohybem lze vyjádřit své pocity, získat volnost, vytvářet vlastní pohybové struktury a kompozice. • Předpokladem tohoto konceptu je možnost poznání vlastní síly dítěte, učení spolupráci a sdílení. Metoda Veroniky Sherborne • Dítěti jsou určité cviky nabízeny s tím, že je může podle vlastních nápadů obměňovat, čímž rozvíjíme dětskou spontánnost a kreativitu. • Cíle: rozvíjet vztahy, rozvíjet uvědomění si vlastního těla za pomocí pohybových cvičení. Metoda Veroniky Sherborne • Nutná je akceptace individuálních zvláštností osob i jejich poruch (různé stupně a typy MP, autismus, DMO, poruchy chování a emocí, deprivované děti, smyslové postižení, chronicky nemocní, vady řeči). • Metodou se děti motivují k cílené pohybové aktivitě, uvědomění si ovladatelnosti svého těla, usnadnění interpersonálních kontaktů, zlepšení iniciativy a aktivity, uspokojování vlastních potřeb. Vestibulární stimulace • Zdravý člověk je neustále v pohybu, mění své polohy v důsledku činností vykonávaných během dne – vnitřní sluchový orgán s jeho rovnovážným ústrojím získává přísun podnětů, které zpracovává. • Člověk s omezenými pohybovými aktivitami dostává tyto informace minimálně, ke změně polohy dochází jen velmi zřídka, tím ztrácí vestibulární aparát svou schopnost reagovat na změny polohy. Vestibulární stimulace • Orgán rovnováhy (vestibulární čidlo) tvoří větší část vnitřního ucha, reflexy vycházející z vestibulárního ústrojí slouží k dvěma mechanismům: • Opěrná motorika (udržení rovnováhy) • Zraková fixace předmětu v okolí při pohybech hlavy a těla (řízení pohybu). Každá odchylka polohy hlavy je ihned korigována protisměrným pohybem očí – usnadňuje prostorovou orientaci. Vestibulární stimulace • Vestibulární systém - je vyvinutý již v 8 týdnu prenatálního věku, - vestibulární receptory jsou nejcitlivější ze všech smyslových receptorů. Vestibulární stimulace Funkce – udržuje rovnováhu mezi procesem bdělosti a útlumu, zpracovává informace o postavení těla v prostoru, reaguje na působení gravitační síly, stabilizuje zrak přo pohybu, stimuluje posturální svaly, koordinuje pohyby, plynulost pohybu, kompletuje hmatové, zrakové informace – doplňuje obraz tělesného schématu, zaznamenává lineární, rotační a statické pohyby hlavy, stimuluje napětí okohybných a šíjových svalů Vestibulární stimulace • Cvičení vestibulárního aparátu dělíme na aktivní a pasivní. • Aktivní – válení sudů, cvičení na balančních plochách, jízda na skateboardu, cvičení na míčích, cvičení na válcích. • Pasivní vestibulární stimulace – cvičení v sedu, houpání v dece, tahání po zemi v dece, zabalit do deky a tahem za konec ho rozbalit apod. Metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje – orofaciální regulační terapie • Orofaciální komplex je orgánový systém, který je tvořen spojením různých anatomicko-fyziologických prvků a slouží k tomu, aby se rozvíjely následující funkce nebo k nim přispívaly: • Přijímání potravy – mimika –dýchání – fonace. Rehabilitační metody • Vojtova reflexní terapie • Bobatův koncept • Petöho terapie Model Portage • Základní východiska-domácí péče, vybudování vztahu mezi postiženým dítětem a pečující osobou (rodičem). Je vytvořen pro rodiče – cílem je denní ovlivňování svého dítěte doma a co nejvhodnější podněcování jeho vývoje. • Rodiče spolupracují se svým konzultantem, který je vede, tak aby do denní péče o dítě byly zavedeny přímé techniky učení. Model domácích návštěv Portage • Je to jádro modelu, konzultant obvykle 1x za týden teoreticky i prakticky provádí nácvik konkrétní dovednosti, tak aby odpovídal úrovni dítěte. • Tento nácvik je prováděn rodičem následující týden, je vybírán s rodiči, popsán v záznamu aktivit s metodickým postupem učení a výsledky. Účastníci modelu Portage • Domácí konzultant. • Rodiče. • Pracovník přímého kontaktu v zařízeních pro děti se speciálními potřebami různého typu a charakteru. • Supervizor. Učení v modelu Portage • Diagnostika dítěte – vyplnění seznamů dovedností v jednotlivých oblastech (motorika, sebeobsluha a soběstačnost, socializace, vědomosti, řeč) – stanovení současné úrovně dítěte v jednotlivých oblastech. • Vytyčení cíle, zpracování záznamu aktivity (cíl učení, popis nácviku, způsob prezentace, způsob zaznamenávání, postup úspěchu. • Strategie učení – odebírání pomoci, učení rozlišováním bez chyb, rozkrokování, tvarování.