■ ■ Alternativní a augmentativní komunikace charakteristika AAK, výhody a nevýhody užití, dynamické a statické komunikační systémy, příklady Komunikace ■ Komunikace je výměna informací mezi lidmi ■ Sdělení, která umožňují předávaní zkušeností, koordinování společné Činnosti, vybízení druhého člověka k určitému chování a jednání ■ Verbální a nonverbální ■ Augmentativní komunikace: podpora již existujících komunikačních možností a schopností ■ Alternativní komunikace: náhrada mluvené řeči Cíle A AK: ■ Umožnit jedincům se závažnými poruchami komunikačního procesu aktivní dorozumívání a zapojení do života společnosti ■ Usnadnění a rozšíření komunikace ■ Umožňuje stát se aktivními v běžné mezilidské komunikaci, ve vzdělávání a v jiných aktivitách Príčiny poruch komunikace vrozené : mozkové obrny, autismus, kombinované vady, vývojové poruchy reci, centrální poruchy vývoje hybnosti získané: úrazy mozku, CMP, nádory mozku, získané kombinované postižení, degenerativní onemocnění (Parkínsonova, Alzheimerova choroba, skleróza multiplex) ■ V roce 1983 vznikla Mezinárodní společnost pro AAKna ochranu práv osob, kteří mají závažné obtíže v komunikaci. Pomoc jedincům postižených závažnou komunikační poruchou poskytují specializovaná poradenská centra Metody A AK: ■ Bez pomůcek: užití prostředku nonverbální komunikace (pohled, mimika, gestlikulace, vizuálně-motorické znaky) ■ S pomůckami: předměty, obrázky, fotografie, symboly (piktogramy, písmo), komunikátory ■ Jiné typy: např. doplňky ke snadnějšímu ovládání počítače (alternativní klávesnice, spínače apod.) Výběr komunikačního systému ♦ Pedocentrická hlediska ♦ Systémová hlediska Známé komunikační systémy 1. Znak do řeči: > Využíva řeči těla, tj.přirozená gesta a mimiku > Znak do řeči r\erú znakovou řečí! > Cílem je rozšíření a usnadnění komunikace, zlepšení porozumění a postupné přivádění k mluvené řeči > Použití: zejména u MR jedinců, u osob s centrálním narušením motoriky 2 Makaton ■ Manuálni znaky doplněné mluvenou řečí a symboly ■ Použití: u jedinců s mentálním, tělesným nebo kombinovaným postižením, u autistä, dále Sáz v předškolním věku u dětí se sluchovými vadami, s artikulační dyspraxia nebo též u osob s balbuties a také u dospělých po CMP, úrazech mozku apod. ■ Slovník Makatonu obsahuje 350 slov 3, Bliss ■ Autorem je Charles Bliss(1949) ■ Použití: u osob s centrální poruchou motoriky a poruchami exprese, jedmce s anartrií, autisty, af atiky a jedince s kombinovaným postižením ■ V CR r\er\\ moc používán ■ Obsahuje 2300 symbolu ■ Zpracován do individuálních komunikačních tabulek ■ Ukazování na jednotlivé symboly ČINNOSTI JIST PIŤ SPAT "^ fMYT SI ŔUCE\ ■'""MYT VLASY"". ^ KOUPÁŤ SE> ('"UIStlT ZUBY^ W ?f i ČESATSE-^ ■ WČ------->j f VSTAVAŤ ^ f SMRKAT ^ f VYBRAŤ" ^ ^ DEUT SE >, f UKAŽ Ml r) ŕ POČKEJ' -■■ f- PRINÉŠT-"N r UŤTKÄŤ > /-pftEMVSĽEf^ ^ PODAT S ŕ UKÁZAT ~~> f PUJClt c J GRILOVAT N (OPEKAŤ ĚEfŘŤ^ JTT"ŇA HOUĚŤÍ\ , rŤÉLlŕÓŇÔVÄ-h .'—MLUVrr >! ^ŠLOUČÍTŘSĎfe jiCiÄGNETÖFOft- POSUÖÜCH.CO ftiivÄT na viDEO\ -^~m. ..... ■ S X. ^TVÄŤ1ÍÄT\A ^HA PQCITACT> f FŠÄT ->s ŕ------CÍST -^ f POSTATÁ f CVLČTŤ— ODPOČÍVAT .#• ÍR5 j^ VARIŤ ^| f" ...Ä I UKLÍZET '■■ ■'■ MALOVAT - •"MODELOVAT- -" ZPÍVAT ^ .«RÄT Hr. KiTTftŘtk, ^TWMttAVi^ 5sO/ m HŔÄŤ3J-"'i j^ UCTŤSE \ f ĹEPŤŤ ^ P KŘESLI ŕ*- .1C T-^ f STfttHAT ~\ ('PRESTÁVKA^ /'PŔAZDNIMYI^ MÁSLO PŘESNÍDÁVKA^ ' ŽERVĚ PAŠTIKA '" KŘEMÍLEK HÄJKii 4. Piktogramy: ■ Zjednodušená zobrazení skutečnosti(předmětií, činností, vlastností) ■ Snadno srozumitelné všem ■ Sdělovat své pocity, potřeby, umožňují zapojení do konverzace ■ Použití: u mentálně retardovaných jedinců, u autistu, u kombinovaných postižení ■ Typy: v > Nejužívanější v CR je model užívaný v zemích severní Evropy(Ďánsko, Švédsko, Holandsko,...) > Picture Comunication Symbols (PCS) používá se především v anglicky mluvících zemicn Ukázka grafických znaků systému piktogramy: věta „Babička plete teplý svetr M ^S É cr & Lü I have goldfish and plants in my fish tank 5. Global ní metoda: ■ Autor belgický lékař Ovide Decroly(1871-1932) ■ Hlavním cílem je stimulace zrakového vnímání, verbálního myšlení, záměrné pozornosti a rozvoj komunikativních dovedností ■ Postupuje se od celku k jednotlivostem ■ Použití: u dětí se sluchovými vadami, MR, jako stimulaci při dysfázii, specifických vývojových poruchách učení nebo v předškolním věku (kolem 5 let) jako přípravu pro komunikaci pomocí elektronických pomůcek ■ Fáze: > přípravná > vlastní čtení 6.Sociální čtení: ■ Podpůrná, pomocná a motivační metoda ■ Pro děti s potížemi ve vnímáníjDÍsmen, pro dětí čtoucí bez porozumění, pro ZS speciální ■ Sociální čtení se skládá ze tří složek: > fotografie a obrázky > piktogramy > slova a skupiny slov (užívané v běžném životě) 7. Facilitovana* komunikace: ■ Založená v 70.letech Australankou Rosemary Crosley ■ Metoda je založena na řízeném výběru komunikačních jednotek nejrůznějších forem (kartičky, symboly, piktogramy apod.) ■ Facilitator přidržuje ruku,zápěstí nebo paži osoby, která chce něco sdělit. Zajišťuje tak zpětnou vazbu a současně stimuluje. 8.Entran-N: ■ Náhradní komunikační pomůcka p/o^nemluvící osoby, které nemohou ukazovat jinou částí těla, pouze očima ■ Využívá čísel, event, barev, umístěných na plexisklové tabuli s otvorem uprostřed ■ Dva komunikující lidé sedí naproti sobě, mezi nimi je kolmo postavená deska z plexiskla s otvorem uprostřed. Oba mají k dispozici slovník se slovy nebo frázemi vztahující se k určitému číslu ■ Nemluvící vybere sdělení a ukáže na/ něj pohledem. Mluvící toto sdělení vysloví. Nemluvící domluveným signálem určí správnost (např. pohledem nahoru nebo dolů) 9.Využití počítačové techniky: ■ V logopedické praxi jsou využívány především počítačové programy: ■ S|>eechwieyer: animace ie ovládána hlasem (Tygříkův príbeh, Povídání v Vyzvíaálkem) ■ Brepta: k rozvoji sluchového vnímání, fonematickeho sluchu, jazykových a řečových schopností ■ Méďa:^ vhodný pro předškolní a handicapované děti.Základní matematické představy, cvičení paměti, vztahy mezi pojmy, barvy, pexeso, puzzle ■ Altík: umožňuje vytvářet komunikační tabulky z fotografií, oorázků, piktogramu a slov 10.Bazálni stimulace: ■ Cílem je vytvoření pocitu bezpečí, důvěry, možnosti spolehnutí se na okolí, zažití kladného pocitu těla i duše ■ Somatické a taktilne hapticke podněty ■ Vibrační, vestibulární a akustické podněty ■ Orální podněty ■ Vizuální podněty bOSA - pohybová komunikace ■ Je příkladem bazálně dialogické podpory ■ Pro děti s paretickou formou DMO ■ Při použití hypnózy, tj. po odstranění psychické blokády, mají děti větší možnosti k záměrnému a uvolněnému pohybu , než při plném vědomí