Kombinované vady pojetí, okruh osob a základní charakteristika těžkého zdravotního postižení, definice kombinovaných vad, klasifikace, charakteristika vybraných kombinovaných vad, možnosti edukace Charakteristika těžkého postižení • To, co je společné pro sledovaný okruh jedinců, spočívá v poškození centrálních funkcí • Z nejrůznějších příčin se jedná o podstatné narušení nebo ztrátu koordinujících centrálních systémů, které řídí a realizují vnímání, pohyb a jejich zpracování Podmínky vzniku postižení • Obecné příčiny - zahrnují celou šíři genetických, chromozomálních, metabolických, neurologických a traumatických příčin. • Škodlivé jevy mohou způsobit postižení v každém věku - týkají se období pre-, peri- a postnatálního. Tezke postiženi • vznik: výsledek seskupení škodlivých vlivů • poškození centrálních funkcí, tj. podstatné narušení nebo ztráta koordinujících centrálních systémů, které řídí a realizují vnímání, pohyb a jejich zpracování • často doprovázeno dalšími zdravotními potížemi • vliv i na okolí - rodinu dítěte • cílem je uspokojení základních životních potřeb těchto jedinců Tezke postiženi • komplex omezení člověka jako celku ve všech jeho prožitkových sférách a výrazových možnostech • omezeny schopnosti emocionální, kognitivní, tělesné, sociální a komunikační • omezení v kontaktu mezi interakčními partnery -narušení mezilidských vztahů TĚŽKÉ (MENTÁLNÍ) POSTIŽENÍ, KOMBINOVANÉ VADY, DĚTI S TĚŽKÝM NARUŠENÍM VNÍMÁNÍ Těžké postižení a uspokojování potřeb • Postižení na jedné straně umocňuje stav potřeb • Na druhé straně zabraňuje jejich přiměřenému uspokojení • Všem těžce postiženým - bez ohledu na jejich věk -je společné, že na základě postižení mají specifické potřeby jak pro svůj individuální vývoj, tak pro interakci s lidmi Uspokojování základních potřeb • Potřeba zamezení hladu, žízni a bolesti • Potřeba podnětů, změny a pohybu • Potřeba jistoty, stability - spolehlivost vztahů • Potřeba vazby, být někým přijat, potřeba něhy • Potřeba uznání a sebeúcty • Potřeba nezávislosti, samostatnosti a sebeurčení Specifika potřeb u těžce postižených • Potřebují tělesnou blízkost, aby mohli získat přímou zkušenost. • Potřebují pedagoga/terapeuta, který jim přiblíží jejich životní prostředí co nejjednodušším způsobem. • Potřebují pedagoga/terapeuta, který jim umožní pohyb a změnu polohy. • Potřebují každého, který jim rozumí i bez řeči a spolehlivě se o ně stará a pečuje o ně. Definice dle Věstníku MŠMT: j á Za postižení více vadami se považuje dítě, resp. žák: postižený současně dvěma nebo více na sobě kauzálně nezávislými druhy postižení, z nichž každé by jej vzhledem k hloubce a důsledkům opravňovalo k zařazení do speciální školy příslušného typu. Za provedení speciálněpedagogické diagnostiky odpovídá SPC (případně PPP), zařazené do sítě škol a školských zařízení. Klasifikace vícenásobného postižení pro potřeby školství: 1 .společným znakem je mentální postižení 2. kombinace vad tělesných, smyslových a vad řeči 3 žáci a autismem, autistickými rysy VZDĚLÁVÁNÍ ^Rehabilitační vzdělávací program základní školy speciální Centrum pro žáky s poruchami autistického spektra domácí program - rozvoj funkční komunikace, sociálních dovedností, pracovních návyků, sebeobsluhy, volnočasových aktivit, eliminace problémového chování, práce s rodinou metodika strukturovaného učení, aplikované behaviorální analýzy spolupráce se školskými zařízeními a ostatními účastníky péče, semináře, konzultace rodičovské skupiny instruktáž, podpůrná skupina, řešení výchovných probl=émů, sourozenecke vztahy nácvik funkční komunikace, sociálního chování a zvládání národného chování Typy speciálních škol ^ í ^ pro hluchoslepe ^^ß \^) • Mateřská škola pro hluchoslepe • Základní škola pro hluchoslepe Centrum pro žáky hluchoslepé a s více vadami \^^ ^^^ \^J \ • Centrum pro žáky hluchoslepé • použijí se standardní činnosti speciální podle typu zdravotního postižení žáka • Centrum pro žáky s více vadami • použijí se standardní činnosti speciální podle typu zdravotního postižení žáka