Vzdělávání žáků se zdravotním postižením a znevýhodněním Do ŠVP jsou zařazeny > speciální vyučovací předměty (znakový jazyk) > Předměty speciálně pedagogické péče (logopedická péče, řečová vychová, komunikační dovednosti, prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených, sociální dovednosti) Při identifikaci speciálních potřeb žáka a jeho vzdělávání se využívá služeb školských poradenských zařízení a odborných pracovníku školního poradenského pracoviště se souhlasem rodičů Podmínky vzdělávání j Odstraňovat architektonické bariéry j Uplatňovat princip diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu j Používat kompenzační pomůcky, vhodné učebnice a učební pomůcky j Uplatňovat alternativní formy komunikace -znaková řeč, Braillovo písmo, AAK j Využívat pôsobení druhého pedagoga j Spolupracovat s rodiči j Spolupracovat s poradenskými pracovníky Individuální vzdělávací plán Vyhláška č. 73/ 2005 Sb. o vzdělávání dětí, žákô a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žákô a studentů mimořádně nadaných. Individuální vzdělávací plán j IVP se stanoví v případě potřeby především pro individuálně integrovaného žáka, žáka s hlubokým mentálním postižením, případně také pro žáka skupinově integrovaného nebo pro žáka speciální školy. j IVP vychází ze školního vzdělávacího programu příslušné školy, závěrů speciálně pedagogického vyšetření, popřípadě psychologického vyšetření školským poradenským zařízením, popřípadě doporučení registrujícího praktického lékaře pro děti a dorost nebo odborného lékaře nebo dalšího odborníka, a vyjádření zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka. Je závazným dokumentem pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka. j IVP je součástí dokumentace žáka. Individuální vzdělávací plán IVP žákovi nebo studentovi povoluje ředitel školy s písemným doporučením školského poradenského pracoviště), jedná-li se: > o žáka se speciálními vzdělávacími potřebami > o žáka mimořádně nadaného Ve středním vzdělávání a nebo vyšším odborném vzdělávání i z jiných závažných důvodů Individuální vzdělávací plán j IVP je vypracován zpravidla před nástupem žáka do školy, nejpozději však 1 měsíc po nástupu žáka do školy nebo po zjištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka. IVP může být doplňován a upravován v proběhu celého školního roku dle potřeby. j Za zpracování individuálního vzdělávacího plánu odpovídá ředitel školy. Individuální vzdělávací plán se vypracovává ve spolupráci se školským poradenským zařízením a zákonným zástupcem žáka nebo zletilým žákem. j Ředitel školy seznámí s individuálním vzdělávacím plánem zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka, který tuto skutečnost potvrdí svým podpisem. j Školské poradenské zařízení sleduje a dvakrát ročně vyhodnocuje dodržování postupů a opatření stanovených v individuálním vzdělávacím plánu a poskytuje žákovi, škole i zákonnému zástupci žáka poradenskou podporu. V případě nedodržování stanovených opatření informuje o této skutečnosti ředitele školy. Obsah IVP 1/2 j Údaje o obsahu, rozsahu, proběhu a způsobu poskytování individuální speciálně pedagogické péče žákovi včetně zdůvodnění j Údaje o cíli vzdělávání žáka, časové a obsahové rozvržení učiva, př. prodloužení délky středního a vyššího odborné vzdělávání, volba pedagogických postupů, způsob zadávání a plnění úkolů, způsob lodnocení, úprava konání závěrečných, maturitních zkoušek, absolutoria. j Vyjádření potřeby dalšího pedagogického pracovníka, tlumočnických služeb a jejich rozsah u žáků se sluchovým postižením Obsah IVP 2/2 j Seznam kompenzačních, rehabilitačních, speciálních učebních pomůcek a učebnic a učebních textů j Jmenovité určení pracovníka školského poradenského zařízení j Potřeba navýšení finančních prostředků j Závěry speciálně pedagogických, popř. psychologických vyšetrení při MŠ a ZŠ pro sluchově postižené Novoměstská 21, 621 00 BRNO tel. 5J1 22« 090 fai, 54122*213 INDIVIDUÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM Jméno žáka: Datum narazení: Skala: Třída: Vyšetření dne: (viz příloha) Kontrolní vyšetření dne: (závěr vyšetřeni j e přílohou IVP) Učebni dokumenty: Speciálně pedagogická a psychologická péče: »zbytné kompenzační a učební pomůcky: SPC Návin sníženi počtn dětí ve třídě: Účast dalšího pedagogického pracovníka: Předpokládané navýšeni finančních prostředků: Dalši důležité informace: Spolupráce :í zákonnými zástupci: Jmenovité určeni pracovníka poradenského zařízeni spolupracujicilio se školou: Podpis ucirelu,kteří se podíleli na vypracováni IVP: Podpis rodičů: Podpis konzultantů SPC: Podpis ředitele: Datum: KooTsikty: PšDt. Michaela Pivcová -psycholog SPC Mgr. Heleca Dvořáčková - speciální pedagog SPC tel:774522 136,541 226" 090 e-mail: mpivcova;: volnv.cz. h.dvor irceutruin.cz