Teorie vývoje Pohlavní rozdíly v psychickém vývoji n Novorozenecké období ¨ dívky zdravější, vývojově vyspělejší, lepší pohybová koordinace, menší svalová síla, drobnější, citlivější na bolestivé podněty ¨ chlapci pohybově aktivnější, více času v bdělém stavu, dráždivější, méně udržují oční kontakt n Vývoj řeči ¨ batolecí období – dívky mluví dříve, větší slovní zásoba ¨ 11-13 – dívky dosahují lepší výsledky v testech verbálních schopností (chlapci v tomto věku lepší výsledky v úkolech s vizuálně prostorovou představivostí) Pohlavní rozdíly v psychickém vývoji n Sociální chování ¨ Rozdíl v míře agresivity, obdobné ve všech kulturách ¨ Rozdíly v uspořádání dívčích x chlapeckých skupin – hierarchie dominance je výrazná mezi chlapci ¨ Hra – chlapci rušnější, akčnější, pohybovější, konstruktivní prvky, hra dívek klidnější, obsahuje vzájemnou péči, hry nápodobivé, hra je různorodější ¨ Nepotvrdilo se, že by dívky měly hlubší a významnější vztahy k druhým lidem (separační úzkost, protesty při odloučení, úsměvy, žvatlání…stejné pro obě pohlaví) ¨ Dívky projevují více zájmu o malé děti (kojence), již od 2 let a zvyšuje se to (snaha konejšit), chlapci nezájem, případně agresivnější projevy Pohlavní rozdíly v psychickém vývoji n Příčina rozdílů – vrozené x způsobené výchovou n Vrozené – principy a postup lateralizace – rozdíly mezi dětmi, které dospívají brzy x dětmí, které dospívají později (chlapci větší lateralizace, vyšší specializace hemisfér), chlapci častěji trpí dyslexií, vývojovou dysfázií, autismem, poruchy s narušeným vývojem řeči n Výchovou – otcové obecně dělají větší rozdíly ve výchově dcer a synů, matky méně, hračky, vhodnost chování…vyšší nároky na chlapce, naučená bezmocnost u dívek Teorie psychického vývoje - determinace V čem je spatřován nejdůležitější činitel duševního vývoje? n Teorie empiristické – dítě jako tabula rasa, Watson, Skinner (všechno chování je beze zbytku determinováno a to vnějším prostředím), zpevňující podněty chování x vyhasínání n Teorie nativistické – základní představy, pojmy, pravdy a zásady jsou člověku vrozené (buď hotové nebo ve formě vloh) ¨ Racionalistické nativistické – dítě se rodí ve své přirozenosti dobré a je nutné je nechat růst – Rousseau, Gesell ¨ Iracionalistické nativistické – psychoanalýza n Teorie interakční – jakým způsobem vrozené vlohy a prostředí spolupůsobí při vývoji dítěte, most mezi krajním nativismem a empirismem – Vygotský, Piaget, kognitivisté – teorie zpracování informací n Teorie humanistické – Maslow, Bühlerová, Rogers Teorie psychického vývoje - periodizace n Souvislý kontinuální proces změn x sled kvalitativně odlišných etap n Piagetova periodizace vyplývá z kognitivního vývoje dítěte n Freudova periodizace klade důraz na přesun erotogenních zón, z nichž dítě získává libost n Eriksonova periodizace předpokládá, že si jedinec na každém stupni vývoje musí vyřešit určitý psychosociální konflikt, pouze pokud se mu to podaří může postoupit zdárně dále ¨ bazální důvěry x nedůvěra, zmar ¨ Autonomie x stud ¨ Iniciativa x pocity viny ¨ Vlastní kompetence x pocity méněcennosti ¨ Identita x konfúze ¨ Intimita x izolace ¨ Generativita x stagnace ¨ Integrita x zoufalství Teorie psychického vývoje - individualizace n Temperament malých dětí – 9 kategorií (úroveň aktivity, pravidelnost biorytmu, reakce na nové podněty, přizpůsobivost, podnětový práh, intenzita reakcí, převládající emoční ladění, odklonitelnost pozornosti, rozsah a trvalost pozornosti) n Tři základní temperamentové typy ¨ Typ snadno vychovatelného dítěte – 40% ¨ Typ obtížně vychovatelného dítěte – 10% ¨ Typ pomalého dítěte - 15% n Vliv výchovy, druhy výchovy ¨ Rozmazlující ¨ Zavrhující ¨ Nadměrně ochraňující ¨ Perfekcionistická ¨ Nedůsledná ¨ Zanedbávající, týrající, zneužívající