10 Sluchová vada a další kombinovaná postižení (hluchoslepota) * osoba je hluchoslepá (dále HS) tehdy, jestliže má současně vážné poškození zraku a sluchu * někteří hluchoslepí lidé jsou úplně nevidomí a úplně hluší, zatímco někteří mají částečně zachovaný zrak a sluch * hluchoslepota způsobuje výjimečné těžkosti ve školní výuce, odborné přípravě, práci, společenském životě a v získávání informací Dělení hluchoslepoty * podle období života, ve kterém se hluchoslepota projevila * podle stupně poškození smyslů zraku a sluchu * osoby s nízkou úrovní činnosti a nízkou intelektuální úrovní * osoby s průměrnou nebo vysokou úrovní činnosti a s průměrnou nebo vysokou intelektuální úrovní Dělení podle období života * osoby HS od narození - s vrozenou hluchoslepotou * osoby HS s vrozeným poškozením sluchu a se získaným poškozením zraku v pozdějším období života * osoby HS s vrozeným poškozením zraku a získaným poškozením sluchu v pozdějším období života * osoby HS se získaným poškozením zraku a sluchu v pozdějším období života Dělení podle stupně poškození zraku a sluchu * osoby s úplnou hluchoslepotou * osoby HS s úplnou hluchotou a slabozrakostí * osoby HS s nedoslýchavostí a úplnou slepotou * osoby HS s nedoslýchavostí a slabozrakostí Osoby s vrozenou hluchoslepotou * 5 % všech hluchoslepých * etiologie -intoxikace matky v době těhotenství, metabolické poruchy, předčasný porod, rubeola * důsledky - omezené možnosti poznávání okolního světa * komunikace s okolím a naopak („uvězněné duše“) * osoby s tzv. nízkou úrovní činnosti (pasivita, apatie, stereotypní chování, edukace obtížná) Osoby se získanou hluchoslepotou * příznivější situace než u osob s vrozenou h. * osoby, které určité období svého života měly normální rozvojové podmínky * cílem rehabilitace je * změna způsobů dorozumívání * rozvíjení samostatnosti a nezávislosti ve vykonávání každodenních činností * získávání a zlepšování samostatného pohybu v prostoru * znovuzískání smyslu bytí x izolace, osamělost Výběr komunikačního systému * čistě individuální * zohledňujeme stupeň sluchového a zrakového postižení * dobu jeho vzniku * individuální potřeby a projevy hluchoslepého dítěte * věk dítěte a další specifika Komunikace hluchoslepých osob * užívání reálných objektů – tzv. předmětová komunikace * gestikulace * znaková řeč * taktilní podoba znakového jazyka * daktylní abeceda * vpisování tiskacích písmen do dlaně * Lormova abeceda – dlaňový komunikační systém * Braillovo písmo * psané písmo, orální řeč * po roce 1989 vliv poznatků ze zahraničí - odkaz Heleny Kellerové (USA), Olga Skorochodová (SSSR) Péče o hluchoslepé osoby v ČR * v současné době v ČR – MŠ speciální v Berouně, třída pro hluchoslepé při základní škole pro SP v Olomouci * organizace pro HS – Lorm, Via, Klub přátel červenobílé hole, Záblesk Doporučená literatura: LUDÍKOVÁ, L. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc:Univerzita Palackého, 2001. LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia, 2000. SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2000. LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Scientia, 2001. Hypertextové odkazy: www.lorm.cz