SC4MK_PPD Pedagogická a psychologická diagnostika Anotace Studenti se seznámí s možnostmi a úskalím pedagogicko-psychologické diagnostiky, se zásadami práce s diagnostickými metodami, s užitím diagnostických metod u jednotlivých klientů. Osnova Diagnostická činnost a diagnostická metoda; předmět a subjekt diagnostiky, vztah pedagogické a pedagogicko-psychologické diagnostiky Hlavní kategorie proměnných v diagnostice Zásady práce s diagnostickými metodami Užití diagnostiky v praxi; cíle a postupy, strategie Základní vlastnosti testů Klasifikace diagnostických metod 1) Klinické metody: a) Pozorování b) Rozhovor (fáze rozhovoru, techniky vedení rozhovoru, technika kladení otázek, technika jednoduché akceptace, technika zachycení a objasnění, technika parafrázování, technika interpretace, technika ujištění, technika používání pomlk, registrace rozhovoru) c) Anamnéza d) Analýza spontánních produktů – důraz na analýzu dětské kresby. 2) Testové metody - co lze měřit testem? Literatura Davido, Roseline: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Portál, Praha, 2001. Ditrich, P.: Pedagogicko-psychologická diagnostika. HaH, Jinočany 1993. Hrabal, V.: Diagnostika. Karolinum, Praha 2002. Koluchová, J., Morávek, S.: Psychologická diagnostika dětí a mládeže. UP, Olomouc 1990. Mareš, J.: Psychodiagnostika podporovaná počítačem. ÚIV, Praha 1992. Mareš, J.: Styly učení žáků a studentů. Portál, Praha 1998. Peterson, L. W., Hardin, M. E.: Děti v tísni. Triton, Praha, 2002. Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál, Praha 2001. Svoboda, M.: Psychologická diagnostika dospělých. Portál, Praha 1999 (úvod do str. 45, str. 187-195). Uždil, Jaromír: Čáry, klikyháky, paňáci a auta. SPN, Praha, 1975. Požadavky ke zkoušce Odevzdat analýzu minimálně tří dětských kreseb (včetně kreseb) - 2 kresby postavy a 1 kresbu rodiny do konce prosince. Písemná znalostní zkouška - 75% správně.