Seminář ,,Psychologie ve školní praxi" Školní úspěšnost a neúspěšnost žáků (okruh č. 9 ,,Příčiny školní úspěšnosti a neúspěšnosti") Školní úspěšnost žáka ­ def. Zvládnutí požadavků kladených školou na jednotlivce, které se projevuje v pozitivním hodnocení žákova prospěchu. Výsledkem je dosažení vzdělávacích cílů. Není pouze dílem žáka a jeho schopností nebo píle, ale také dílem učitele, resp. součinností učitele a žáka a dalších faktorů. základem je školní výkonnost (objektivně měřitelný školní výkon) formu měřitelného výkonu však nemají všechny činnosti, kterými žák plní požadavky školy school success, academic success (školní úspěšnost) academic achievment (školní výkon, školní prospěch) academic ability (studijní schopnosti), academic aptitude (studijní způsobilost), academic aspiration (studijní aspirace) Otázky pro seminář Co je kriteriem hodnocení aktivit žáka? Co to vlastně znamená dosažení vzdělávacích cílů? Procento přijatých na další stupeň školy? Dosažení cílů ŠVP? Klíčové kompetence: Soubor požadavků na vzdělávání zahrnující podstatné vědomosti, dovednosti a schopnosti univerzálně použitelné v běžných životních a pracovních situacích. Nejsou vázány na jednotlivé předměty, nýbrž mají být rozvíjeny jako součást obecného základu vzdělávání. Jedná se především o komunikativní dovednosti (včetně dobré znalosti cizích jazyků) a uplatňování sociokulturních pravidel komunikace (řečová etiketa), personální a interpersonální dovednosti (např. schopnost pracovat v týmu), schopnost řešit problémové situace, dovednost využívat běžné matematické postupy v praktických situacích, dovednost běžně k práci využívat informační technologie, schopnost a dovednost s informacemi dále pracovat. V RVP jsou klíčové kompetence definoványjako soubory vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj jedince, jeho aktivní zapojení do společnosti a budoucí uplatnění v životě. Nebo je to nějak jinak? Výkon žáka a jeho souvislosti s cíli školy cílem může být: dosažení individuálně rozdílného maxima dokonalosti u žáků dosažení pouze relativní dokonalosti vzhledem ke spolužákům Škála žákovského výkonu a hodnocení úspěšnosti Celková / dílčí výkonnost 1 či více předmětů Relativně neúspěšní pracující pod své možnosti (,,underachievement") tzv. podvýkon Optimální výkon Relativně úspěšní pracující nad své možnosti (vůle, píle, snaha) ,,overachievement" tzv. nadvýkon Školní úspěšnost a individuální faktory osobnostní a charakteristiky sociální dovednosti jazyková kompetence vývojové stádium struktura nadání kognitivní charakteristiky zdravotní potíže aktuální psychický stav studijní motivace studijní styl studijní schopnosti studijní způsobilost studijní aspirace (...) Školní úspěšnost a sociální faktory Rodina rodinná situace hodnotová orientace jazyková úroveň kulturní úroveň výchovný styl aspirace rodičů sourozenci (...) Škola interakce učitele a žáka organizace výuky fyzikální prostředí klima třídy klima školy vzdálenost od bydliště (...) + kulturní a společenské vlivy Nejčastější souvislosti školní výkon, školní schopnosti úspěšnost v přijímacím řízení studijní motivace studijní návyky, autoregulace ADHD, SPU handicapovaní, nadaní a jejich integrace integrace minorit a imigrantů evaluace sociální klima školní třídy, klima školy reformy, ŠVP úspěšnost v běžném životě Rozšiřující literatura Knihy GAVORA, P. Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žáka. Bratislava: Práca, 1999. 121 s. ISBN 80-7094-335-1 HELUS Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. 240 stran. ISBN: 80-7178-888-0 HRABAL, V. Pedagogicko psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989. 199 s. ISBN 80-246-0319-5 VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-488-8 SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80- 7178-262-9 Internet http://www.skolaonline.cz/scripts/detail.php?id=4735 http://www.ceskaskola.cz/Slovnik/slovnik.asp?page=S http://www.ped.muni.cz/wpsy/koh_uv_ped_ps.htm Ebrary Education ALDERMAN, M. KAY. Motivation for Achievement : Possibilities for Teaching and Learning. Lawrence Erlbaum Associates, Incorporated. 2004. aj.