Anotace, cíle a požadavky předmětu
Komunikativní dovednosti 2 se snaží propojovat teorii s praxí.( V rozsahu, který je limitován časem a prostorem semináře.)
Měl by napomáhat studentům ujasnit si význam komunikace v životě i ve škole a vést je k nácviku a rozvoji svých vlastních komunikativních dovedností.
CÍLE: Předmět KOMUNIKATIVNÍ DOVEDNOSTI 2 by měl studentům poskytnout :
1) nezbytnout teoretickou orientaci v základních vzorcích a prvcích komunikace.
2) seznámit studenty s metodou 'vieotrénink interakcí' (VTI) - s jejími základními principy a nastínit možné využití pro učitele
3) zajímavou zkušenost formou zážitkové 'ochutnávky', jak se s touto metodou pracuje - v podobě rozboru nahrávky s vlastním cvičným výstupem
4) možnost vidět se při svém cvičném výsupu v roli učitele
5) dostat 2x zpětnou vazbu od ostatních účastníků semináře
6) vytvářet podmínky pro vzájemné diskuse, ve kterých studenti budou moci poznávat a uvědomovat si svoje vlastní dovednosti v komunikaci a reflektovat u sebe jejich rozvoj.
7) inspiraci díky shlédnutí cvičných výstupů a rozborů ostatních studentů
8) vedení k rozvoji svých dovedností: reflexe, sebereflexe, poskytování a přijímání zpětné vazby
POŽADAVKY k udělení zápočtu:
1) Aktivní účast v seminářích, povolená maximálně 1 absence. (Nejlépe, když to nebude zrovna poslední lekce, abychom si mohli na závěr dát navzájem zpětnou vazbu.)
2) Každý student si bude v průběhu semestru pravidelně vést své poznámky k seminářům, které budou umístěny v této interaktivní osnově. Přesné pokyny jsou uvedeny v podosnově 'Reflexe studentů' .
3) Někteří studenti si v domluveném termínu připraví cvičný výstup v roli učitele na 10 minut, který vyučující natočí na videokameru a následně připraví ke společnému rozboru podle principů VTI.
(Můj původní záměr byl, aby tuto zkušenost získal v semináři každý student, to ovšem z časových důvodů a počtu studentů v semináři není za daných okolností realizovatelné, jak už se ukázalo v minulém semestru.)
Během samotných rozborů (k vybraných úsekům především těch nejzdařilejších momentů komunikace a interakce, takže se toho opravdu nikdo nemusí obávat :-) budeme diskutovat o jednotlivých prvcích a principech dobré komunikace. Studenti si budou vzájemně poskytovat vyváženou zpětnou vazbu a diskutovat o nahrávkách a tématech, která s komunikací souvisí. Během těchto společných rozborů mají všichni možnost všímat si komunikace ve skupině, reflektovat dovednosti své i ostatních, ujasňovat si, co chtějí rozvíjet a proč a trénovat to přitom:-) A zároveň ve svých průběžných reflexích hodnotit svoje vlastní úsilí.
4) Na základě svých průběžných písemných reflexí studenti na konci semestru přiloží i písemnou závěrečnou zpětnou vazbu na seminář celkově.