V dobré( pozitivní, smysluplné, úspěšné) komunikaci můžeme vysledovat určité základní vzorce, ve kterých lidská komunikace a interakce probíhá. Vzorce můžeme popsat jako něco, co je pro nás obvyklé, co při komunikaci s jinými děláme často. Komunikační vzorce jsou tvořeny z jednotlivých prvků. (Rozděleno do IV. klastrů - úrovní)

(Pozor! samostatná přítomnost jednotlivých prvků ještě neznamená, že komunikační vzorec je úplný. - Např. :Skutečnost, že se na někoho dívám, ještě nemusí znamenat, že ho vnímám a věnuji mu svou plnou pozornost. Atd.

PRINCIPY POZITIVNÍ - ÚSPĚŠNÉ KOMUNIKACE – přepracováno podle VTI, SPIN – vzorce a základní prvky –( zkráceno)

I. klastr : Základem komunikace je - INICIATIVA a PŘÍJEM

1) Aby někdo mohl přijmout iniciativu druhého člověka, potřebuje si jí nejdřív vůbec všimnout, věnovat tomu pozornost. POZOR: příjem neznamená souhlas, ale reakci na iniciativu. Znamená to dát najevo, že jsem zaregistroval(a) iniciativu někoho jiného ke mně. (základní vzorec=) VĚNOVÁNÍ POZORNOSTI

člověku/lidem, se kterými komunikuji. (Čím je jich víc, tím je to samozřejmě náročnější.)

Tvoří ho prvky : oční kontakt , obracení se k druhému člověku, naslouchání

výraz tváře, rozdělování pozornosti, výrazné signály, projevení zájmu atd.

2) Samozřejmě jde taky o to, jaká ta naše pozornost je, jestli vůbec jsme na komunikaci s druhým/i NALADĚNÍ a oni na nás.

Pozná se to z prvků jako - příjemná hlasová intonace

- příjemný výraz ve tváři

- přátelská pozice těla

- účast na tom, co druhý dělá

- souhlasné přitakávání

- opětování očního kontaktu

- otočení se jako odpověď na pozici těla druhého

- POJMENOVÁNÍ : toho, co vidím, že dělá druhý

toho, co dělám já

toho, co cítím, co si myslím

toho, co cítí nebo si myslí druhý člověk

- pojmenování se souhlasem, - „ano“ , OTÁZKY

II. klastr: VZÁJEMNÉ INTERAKCE

vzorce : UTVÁŘENÍ SKUPINY a STŘÍDÁNÍ SE KOOPERACE

(prvky: ) - zapojení do skupiny - předání a vzetí si slova - dávání a braní si věcí

- rozhlížení se - pravidelné střídání se - společné jednání

- potvrzení příjmu - vzájemná pomoc

- rozdělení rolí

Aby vůbec mohl probíhat smysluplný dialog nebo diskuse, musí si účastníci interakce nejdřív věnovat pozornost a být na sebe naladěni. Rovněž tak bez vzorců utváření skupiny a střídání se, dialog natož diskuse nebudou možné.

III. klastr: VZÁJEMNÉ DOMLOUVÁNÍ SE - DIALOG , DISKUSE

vzorec : UTVÁŘENÍ NÁZORU vzorec : ROZVÍJENÍ OBSAHU

- předávání názorů - zmínka o tématu

- přijímání názorů - rozvíjení tématu

- vzájemná výměna názorů - doptávání se

- povzbuzování k vyjádření rozdílných názorů - hluboká diskuse o tématu

- prozkoumávání názorů - hledání významů

- vyjasňování/ ověřování názorů

vzorec : PŘIJIMÁNÍ ZÁVĚRU

- navrhování

- poopravení, pozměnění dohod, stanovisek, plánů

- přijímání dohod, stanovisek, plánů

- shrnování

IV. klastr: ŘEŠENÍ ROZPORU – ZVLÁDÁNÍ KONFLIKTU

vzorec: POJMENOVÁNÍ ROZPORU OBNOVENÍ KONTAKTU

- potvrzení, že slyším názor, vidím jednání - udržení očního kontaktu

- pojmenování emocí - pojmenování

- prozkoumávání jednotlivých záměrů - návrat ke klastrům I nebo II nebo III

- propojení pocitů a pozorovaného chování

- vyjasňování pozic aktérů konfliktu

Vzorec: VYTVÁŘENÍ DOHOD, PRAVIDEL

- zaujímání stanovisek nebo akceptování stanovisek druhého

- domlouvání možné dohody

- stanovení pravidel nebo přizpůsobení se stávajícím pravidlům

- vyjádření obecných principů a hodnot

* Teprve, jsou-li splněny tyto podmínky, jedná se o naladěné VEDENÍ.