Mediální výchova Terminologické vymezení problematiky n film education, media education, Medienpädagogik, l´éducation audiovisuelle, screen education, media education literacy n media literacy, visual literacy, television literacy, cine-literacy, moving image literacy, game literacy, information literacy, digital literacy n filmová výchova, mediální výchova, ICT výchova n školní, výukový, instruktážní, osvětový a vědecký film n pojmový spor výchova vs. vzdělávání Mediální výchova do r. 1989 (na příkladu filmu jako tradičního masového média) n od roku 1912 probíhala pravidelná představení pro děti a mládež n vzdělávací časopis Česká osvěta od ročníku 1923/24 pravidelně informoval veřejnost o významu filmu pro vzdělávací účely n v roce 1936 byl film v Československu oficiálně zařazen mezi vyučovací pomůcky n od roku 1946 byla programována školní představení n od konce 40. let byly pro školy v malých obcích zřizovány půjčovny 16mm filmů à Tři trendy: 1. film jako součást školní výuky 2. pokusy o zavedení výuky filmu do školních osnov 3. filmové kluby dětí a mládeže n průřezové téma Mediální výchova je součástí RVP, ale film a audiovizuální kultura dosud nezískaly relevantní pozici v kurikulu primárního a sekundárního stupně vzdělávání viz diskuse: http://www.rvp.cz/clanek/1654 n mediální vzdělávání a výchova nepředstavuje problém současnosti, ale jde o dlouhodobě řešený a složitě uspořádaný soubor problémů n spor mezi ICT literacy a media literacy n soukromé inicitativy nahrazující institucionální a koncepční kroky n Mediální výchova se objevuje mezi průřezovými tématy, která v RVP reprezentují okruhy aktuálních problémů současného světa. n Průřezové téma Mediální výchova může být realizováno dvěma postupy: n důslednou tematizací mediální problematiky v rámci stávajících vzdělávacích oblastí, resp. jednotlivých předmětů n vlastní specializovanou výukou v podobě jednorázových kurzů nebo dlouhodobého projektu n AV edukace nemusí usilovat o zavedení samostatného volitelného předmětu (po vzoru literárních a hudebních seminářů na SŠ) nebo dokonce povinného předmětu. RVP umožňují prostupování audiovizuální/mediální výchovy v jejím nejširším smyslu skrze všechny vzdělávací oblasti. Realizované přístupy k mediální/audiovizuální edukaci Mediální výchova v užším pojetí n Je hlavním tématem RVP n Sociologicky orientovaná n Přistupuje skrze pojem mediální gramotnosti k problematice tisku, rozhlasu a televize, jejichž obsahy učí kriticky číst n Nedostatečně zohledňuje estetická a sociokulturní specifika filmu a filmového umění, zcela opomíjí fenoném počítačových her n ROTH, J. Mediální výchova v Čechách - tištěná média. Praha: Tutor, 2005. ISBN 80-86700-25-9. n JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. Praha: Portál, 2003 Mediální výchova v širším pojetí n Představuje propojení tématu jak tisku, rozhlasu a televize, tak čtení statických i dynamických obrazů, textů a symbolů včetně přístupů k filmu jako umění nebo ekonomické či sociokulturní praxi n Nejširší přístup k problematice zatím naráží především na nedostižný ideál mediálního pedagoga, který by pro žáky a studenty fungoval v roli průvodce mezi médii a nabízel jim způsoby, jak je kriticky vyhodnocovat a „číst“ n V současnosti se nesetkáváme s takto široce orientovanými projekty Audiovizuální výchova v užším pojetí n Překrývá se s pojmem filmová výchova n Někteří filmoví teoretikové preferují výuku filmového umění a jeho dějin (filmové projekce + lektorské úvody) n Někteří pedagogové ji omezují na možnost využití výukové televize nebo tzv. školního filmu n Ve svém minimalistickém pojetí je tato koncepce v systému RVP minimálně využitelná n Projekty FF UP Olomouc, NFA, Výchovné cykly kina Art, Aero, Zlínský portál, slovenský projekt Otvorené vnímanie n MAŇÁK, J. - ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. n MAŠEK, J. Audiovizuální komunikace výukových médií. Plzeň : ZČU, 2002. ISBN 80-7082-905-2. Audiovizuální výchova v širším pojetí n Představuje propojení všech typů médií, v nichž nalézáme pohyblivý obraz a zvuk (film, praktická práce s videem, počítačové hry, Internet a flash). Jedná se o nahlížení na audiovizuální kulturu z více stran, tedy na výchovu (např. „k filmu“ i „filmem“) n Viz semináře na PedF MU FAAV, FAMV, PAUE na FF MU ZAE, DAVE. Režimy práce s AV kulturou ve volném čase dětí a mládeže n Víkendové filmové semináře - pro specifickou skupinu diváků, která se zajímá o dějiny kinematografie (nejen mládež ale i dospělí) n Školní filmové kluby - fungují na bázi dobrovolnosti a sdružují v sobě studenty škol se zájmem o film n Odpolední nepovinné mimoškolní výchovné filmové cykly - podporované rozmanitými (občanskými) sdruženími, jež své aktivity mohou rozvíjet s podporou některé z příspěvkových organizací (centra volného času) n Méně formalizované volnočasové aktivity - zaměřené na vstřícné vůči tzv. okrajovým fenoménům AV kultury (specializovaná setkání fanoušků anime, přehlídky „bizarních“ filmů, snímky „nízkých“ uměleckých a estetických hodnot, exotické kinematografie, „obskurní“ proudy a žánry (gay a lesbický film, trash, underground, amatérský a genderový film a mnohé jiné). n Oblast počítačových her - kromě běžného off-line hraní, realizovaného buďto individuálně nebo skupinově (tzv. LAN turnaje) je stále významnějším fenoménem herní scény on-line hraní, kterého se prostřednictvím Internetu účastní statisíce až miliony hráčů (MMORPG, Second Life) Základní východiska pro realizaci mediální edukace n Musí překonat systém vzdělávání opírající se o normativní koncepty a kanonizované definice vysokého a nízkého n Obsah i postupy výuky vycházejí z každodenní zkušenosti studentů s médii n Mediální pedagog nemůže vystupovat v roli diktujícího – arbitra, který určuje, co je a co není (hodnotově) legitimní, nýbrž jako rádce, který jedinci pomáhá při orientaci a interpretaci látky nebo problému n Pedagog nepředkládá žákům jednoznačně pojaté (a předpojaté) instrukce, jak se před médii chránit, ale nechává je dojít k vlastním a argumentovaným závěrům n Je třeba, aby studenti sami bezprostředně popisovali a následně kriticky komentovali své prožitky a názory n Vhodným nástrojem pro porozumění logice mediální kultury se jeví být simulace tvorby jejích obsahů