Seminář z pedagogické psychologie Výchova, výchovný styl Výchova Záměrné, cílevědomé, směřující k určitému výchovnému cíli (= rozvinout ve vychovávaném určité vlastnosti, názory, postoje i hodnotové orientace) Využívá výchovných prostředků a metod založených na zkušenosti, tradici i vědeckých poznatcích Vztah výchova ­ působení prostředí je nejednoznačný v obou směrech (srv. sociální učení, Bandura) Současné názory Obousměrný proces (vztah vychovavájící ­ vychovávaný; problematika očekávání); př. téma retroaktivní výchova (= působení dětí na rodiče) Aktuální otázky relativizace autorit, problémové chování atp. Řešené otázky - např. Jaké jsou účinky dílčích prostředků a metod? Jaké jsou účinky odměn a trestů? Jak ovl. vztahy účinek odměn a trestů? Za jakých podmínek funguje persuaze? Jak funguje účinek sociálních modelů? Jaký účinek mají různé druhy činností? Lze formulovat obecnější modely výchovy? Jak pozitivně ovlivňovat osobnost? atd. Hlavní témata Vztah mezi vychovávajícím a vychovávaným Pedagogický takt, UPV Kladení požadavků a kontrola jejich plnění Přiměřenost, pravidelnost Odměny, tresty, povzbuzení (trest omezuje) Slovní působení Osobní příklad, sociální vzor Sociální skupiny (sourozenci, vrstevníci...) Výchova a činnost (hra, výuka, práce, volnočasové aktivity) Sebevýchova Podmínky ovlivňující styl výchovy Vlastnosti a zkušenosti vychovatelů Vzájemné vztahy a interakce mezi vychovávajícím a vychovávaným Vlastnosti a zkušenosti vychovávaných Události a změny v nejbližším okolí dítěte Sociokulturní podmínky Styl výchovy známý též i jako způsob výchovy je určující pro preferenci výchovných prostředků a projevuje se i v reakcích dítěte na ně zdůraznění významných částí v. procesu: Emoční vztahy Způsob komunikace Velikost požadavků, způsob jejich kladení a kontroly Autoři (velmi redukovaný výběr ;) K. Lewin, E.S. Schaeter, H.J. Eysenck (...) J. Čáp Tradiční dělení (Lewin) Autokratické (autoritativní, dominantní vedení) Silné řízení, tresty, ignorování potřeb vychovávaných, determinace zkušeností úsudky a rozhodnutími vych., málo prostoru pro samostatnost a iniciativu Slabé vedení (liberální vedení, výchova) Minimální řízení, absence vedení, kontroly Sociálně integrační (integrativní, demokratické) Velká redukce; pozor na vymezení!!! Model dvou dimenzí (Eysenck) Dimenze emočního vztahu k dítěti (láska, kladný postoj ­ nepřátelství, záporný, chladný, zavrhující) Dimenze řízení (autonomie, minimální řízení ­ přísná kontrola, maximální řízení) Záporný vztah Kladný vztah Silné řízení Slabé řízení A L I Model devíti polí (Čáp) 1. tradiční autokratická patriarchální 2.liberální s nezájmem o dítě 3. nejhorší; rozporné s negativním vztahem 9. emočně rozporná výchova; jeden z rodičů zavrhující, druhý extrémně kladný nebo s dítětem v koalici 4. přísná ale laskavá výchova 6. laskavá výchova bez pož. a hranic 7. kamarádský vztah dobrovolné dodrž. norem 8. rozporné řízení relativně vyvážené kladným emoc. vztahem Řízení silné střední slabé rozporné 5. optim.; poroz.; přim. řízení Emoční vztah záporný záporněkladný kladný extrémně kladný Roviny uvažování (Čáp) Chování v jednotlivé situaci Zobecnění na interakci určitého druhu Jednotlivé komponenty (otec, matka, učitel...) Kombinování ­ komplexní charakteristika Kombinací emoc. vztahu ­ rodina jako celek Nejobecnější ­ zařazení do polí Způsob výchovy má širší (pedagogické, společenskohistorické a filozofické) souvislosti Dotazník - ukázka Partner / partnerka Já 3 2 1 3 2 1 ano zčásti ne Při výchově syna ano zčásti ne 1. Mám opravdový zájem o to, co dělá. 2. Často mu vyčítám, že mne zklamal. 3. Podrobně určuji, jak má co dělat. 4. Nechávám jej dělat, co jej baví, i když by měl pomáhat při domácích pracích. 5. Jednám s ním přátelsky. 6. Většinou si přeji, aby mi dal pokoj se svými problémy. 7. Chci vždy přesně vědět, co a jak dělá. 8. Velmi málo kontroluji splnění příkazů a dodržování zákazů. 9. Považuji za důležité vše, co jej zajímá a co má rád. 10.Často mu říkám, že je nevděčný syn. 11. Očekávám, že vždy okamžitě poslechne. 12. Často se mu podaří mne umluvit a tak se vyhnout povinnosti nebo trestu. 13. Beru vážně jeho názory a přání. 14. Říkám často o některém dítěti nebo o jeho sourozenci, že je lepší než on. 15. Snažím se rozhodovat za něj. 16. Často si může dělat, co chce. 17. Často se spolu smějeme a máme dobrou náladu. Další souvislosti - např.: Deprivace a subdeprivace (Matějček) Attachement (Bowlby) Rodičovský postoj (+/-) Interakce s dítětem Základní důvěra ke světu (Ericson) Klima ve skupině Vztah k lidem