OBDOBÍ BATOLETE (od 1- do 3 let) Osvojování dovedností a návyků - samoobsluhy - hygienické (2 let – nepočůrávají se, mytí rukou) - stolování (1 rok – pití z hrníčku, 2 rok – lžíce) - oblékání, svlékání (1 rok – čepice, tepláky) - obouvání (zip) - sociokulturní - listovat v knize - navlékat korálky - zacházení s kostkami vývoj: 1 rok – nepovažuje kostky za stavební materiál experimentuje, hledá možnosti použití (bouchání, ........) 14 – 15 měsíc – staví věž ze dvou kostek 20 měsíc – snaha postavit větší konec 2 roku – ze 3 až 4 kostek - chůze 1 rok – neobratná, s pomocí, nebo chodí kolem stolu či postele 13 - 15 měsíců přibližně .začíná chodit bez opory – děvčata obecně chodí později než chlapci – Jinak, každé dítě chodí jindy, někdo může už v 9 měsících, jiný až v 18 měsících 2 roky – umí už chodit do schodů (přisunuje nohy) 2,5 – chůze ze schodů po 3 roce – střídavá chůze do schodů, běhá Tělesný vývoj je důležitá správná životospráva !!!!!!!!! - výživa - pravidelnost příjmu potravy - přiměřená doba spánku (8 – 12 hodin) i denní spánek - zajistit svobodnou (přirozenou) volnost prostor pro spontánní pohyb Lateralita – tzn. jakou dítě používá ruku (ale i oko, nohu) k činnostem Mezi 2 a 3 rokem dochází k vyhraňování laterality (strannosti) pravostrannost – levostrannost Dříve se přeučovalo. dnes už se to nedělá !!!!!Poruchy, které, jak se ukázalo, byly typické u přecvičovaných leváků: * motorický neklid * změny v chování * neurózy * tiky * noční pomočování * odpor ke škole * zhoršování prospěchu * poruchy řeči * opožedění vývoje řeči * koktavost-balbuties * poruchy psaní a čtení-dyslexie, dysgrafie * neobratnost Jak se pozná leváctví? HRAČKY:první etapou v možných projevech laterality je uchopování hraček. Některé děti již v batolivém věku dávají přednost pravé ruce, jiné děti ruce levé. Dosud se ještě dost často dětem přisunují hračky a jiné drobné předměty k pravé straně, aby je dítě uchopilo pravou rukou, "jen aby z něho nebyl levák!". A přesto se stává, že některé dítě, třebaže má oblíbenou hračku na dostah pravé ruky, raději se pracně otočí celým tělem a zmocní se hračky rukou levou. Děti s výraznou dominancí si svou levorukost uchovají a nepodlehnou různým nástrahám k přecvičení či vnucení ruky pravé. LŽÍCE:je druhou etapou v níže se výrazněji projevuje vrozená lateralita. Když dítě začíná jíst lžící, bývá nuceno, aby drželo lžíci v pravé ruce. Pravoruké dítě tomu lehce vyhoví, levoruké odmítá a brání se. Levoruké dítě se silným stupněm dominance dokonce pak odmítá jíst, u jiného se takovými pokusy naruší potravinový reflex, vztah k matce a chování vůbec. PODÁVÁNÍ RUKY PŘI POZDRAVU:patří k nenápadnému a proto záludnému zůsobu potlačování levorukosti. Levorukému dítěti se neopomíná připománat:"Která ruka se podává? Podej přece tu správnou ručičku." Takovéto působení může zvlášť silně narušovat funkce dominantní polokoule. TUŽKA A KRESLÍCÍ NÁČINÍ:do kreslení se již dost výrazně promítají citové, volní, ba i rozumové stránky psychiky. Levoruké děti si živelně rády začínají kreslit či modelovat, hrát si, přičemž se silně uplatňuje jejich vedoucí levá ruka. Nátlak na užívání pravé a vnucování tužky do pravé ruky vyvolává nezřídka silnou protestní reakce. Mnohlé děti takto postižené raději přestávají kreslit vůbec. Druhy laterality - vyhraněná lateralita: dítě dělá vše napravo nebo nalevo lze určit na konci 3 roku - nevyhraněná lateralita – jednou bere do pravé jindy do levé ruky - překřížená lateralita nejčastěji: oko a ruka - trvale píše pravou, ale dívá se levým okem ale může být i v podobě: ruka a noha (např. kope levou nohou, píše pravou nohou méně: oko a noha - Lateralita je podmíněna dominancí opačné mozkové hemisféry - Při narození šance 50 na 50 % pokud je lateralita nevyhraněná → přeučuje se na praváka (nenásilné), protože víc věcí je přizpůsobeno ve světě pravákům (nůžky, otvíráky, pera, apod.) překřížené → menší problém, přecvičování Test laterality viz. příloha Myšlení - 1. otázka k upřesnění vede stále se opakující otázka – Co to je ? upřesnění vzájemných vztahů – konec 2. roku ale otázky taky slouží jako nástroj k navozování a udržení kontaktů - 2. otázka kolem 3 (do 4-5) roku se objevuje otázka s hlubší podstatou Proč ? – dopátrat se poznatků, které nejsou vidět, navázat a udržet kontakty Řeč ve 3 letech aktivní zásoba kolem 1000 slov Vyjadřovací schopnosti 1 . rok – jednočlenné věty (jedno slovo vyjadřuje mnoho významů) například- ham – jíst, jím, nechci 2. rok – jednoduché věty (po. + př.) Pepíček ham nerozlišuje časy 3. rok – Věty delší i souvětí ignoruje většinu gramatických pravidel Zvláštnosti řeči (poruchy) - utváří nová slova od podstatných jmen (analogie) například – koloběžnit - nepřesnost při vyslovování dlouhých slov zkracují – lokomiva přesmyčky – fialka → filajka kontejner → kojtenger - dětská patlavost nedokonalá výslovnost, ž, r, sykavky nejpozději kolem 4 let by se mělo jít k logopedovi na nápravu řeči, protože při zápisu do školy by dítěti mělo být rozumět!!!! Vývoj řeči u děvčat je rychlejší než u chlapců – u chůze je to většinou naopak City - zlost reakce na domnělé nebo skutečné omezení svobody, v situaci neúspěchu 3 rok → až do afektů –tzv. afektivní stavy: dítě leží na zemi a kope, může modrat (je bez dechu) a ztrácet vědomí, nebo zvracet- Pomoc: pevné obětí a počkat než to přejde, pokud omdlívá studená voda (sprcha). rodiče by neměli sebou nechat manipulovat, neměli by podlehnout, jinak se může stát, že takové záchvaty zuřivosti budou několikrát denně. - žárlivost důsledek, reakce na domnělou nebo skutečnou ztrátu milované osoby - radost Činnosti 1. Experimentace neúmyslný cíl, spontánní vyplývá z potřeby aktivity 2. Hra - Individuální hry - ze začátku, 1 rok: zvláštnost – nechce si hrát s nikým jiným, nesnese ho vedle sebe - Paralelní hry hraje si sám, ale už vedle sebe někoho (stejně staré dítě) snese, ale nehrají si spolu, jen vedle sebe - Párové hry = hravé spoluprác, začíná kolem 3 roku dítěti se líbí ta hračka toho druhého většinou končí konfliktem (neovládají sem, špatná řeč → nedorozumí se), perou se Jak si hrají batolata? Podstatou je pohyb – tvoří spontánní tělesné aktivity A mají ráda hry s dostupným materiálem – písek (sype ho všude), voda ( máchání se v kaluži, vlévání hrnků), stavebnice, hračky, ....... 3. Kresba- viz. vývoj kresby Sebeuvědomění Kolem 3 roku dítě se z 3 osoby dosáhne do 1. osoby „Já“ - Já jsem papala“ a ne „Eliška papala“ oslovení „Já“ začne na sebe upozorňovat „ vyzdvihuje některé své aktivity- „Já jsme spinkala“ „Já jsme dělala e-e“ reaguje na svůj obraz v zrcadle S tím souvisí rozvoj vůle a takzvaný První negativismus- to už jsme viděli u afektivních stavů KONFLIKTY= navenek to vypadá, že dělá protiklad než chce dospělý (dítě nedokáže odhadnout své schopnosti, nemá minulou zkušenost) dítě nechce zákazy, příkazy chce aby bylo vysvětlovány, přesvědčováno ho může to přejít do vědomého postavení do opozice jako přirozený jev do 5 roku – později už je to problém (nástup do školy....) jsou to „hry s vůlí“ (vytrvalost, samostatnost) pozitivní vývojový jev → rozvoj vlastní vůle- neznamená to, že dítě rozmazlené, každé si tím musí projí