Estetika středověku - rozporný vztah k antice – návaznost i popírání - důsledky rozporu mezi pohanstvím a křesťanstvím (sv. Augustin – vyrostl jako pohan, později pokřtěn) - antická svobodomyslnost versus křesťanský dogmatismus - novoplatonista Plotínos – krása jednotlivých předmětů je pouze zjevením krásy nadsmyslné (architektura – účel = nejnižší, obrazná umění nejvyšší) - často i odpor k umění Tertullianus (160 – 222) - Credo quia absurdum est (Věřím, protože je to nesmyslné) - od doby Kristovy nám zvědavosti není třeba, ani bádání od doby evangelia - odmítá umění jako „léčku ďáblovu“ - navazuje na něj ikonoklasie - obrazoborectví - umění je proti Starému zákonu (neučiníš sobě podobenství) - kritika smyslovosti (nahá Venuše) (dle H.Taina prý bylo v Itálii před křesťanstvím na 100 000 soch – do renesance zbylo pár tisíc Jan Zlatoústý (Chrysostomos) - divadlo je „usoukáno pařáty ďábla“ - všeobecně odmítání umění, případně vnímání umění jako možnosti vedoucí k probuzení náboženských citů - A. umění světské = neřestné (symbolem je černý havran) B. umění duchovní = bohulibé (symbolem je bílá holubice) Aurelius Augustinus (354-430) Spis De pulchritudinae (O kráse) (7 stupňů krásy: 1. z těla, 2. skrze tělo, 3. nad tělem, 4. směrem k duši, 5. v duši, 6. směrem k Bohu, 7. s Bohem) - ošklivost je žádoucím pozadím krásy, základem krásné formy je „unitas multiplex“ - symbolika čísel (1=dokonalost, jednota, 2=zlo, nedokonalost) - návaznost na Platóna – umění je klam, ale „nepraktický klam“ – prospívá zábavě a nepřináší zisk Tomáš Akvinský (1225-1274) - vrcholná scholastika, 1322 prohlášen za svatého - výklady křesťanství a Aristotela (sine Toma Aristoteles mutus esset) - krásu lze poznat rozumem (krásu téměř ztotožňuje s logičností), absolutní krásu=Boha poznat nelze - krása nižší – tělesná, vyšší - duševní - navazuje na princip unitas multiplex, umění má: 1. celistvost (integritas), 2. podřízenost jednotě (harmonia), 3. jasnost (claritas) Estetika renesance „Renesance vzniká ne proto, aby se oživil duch antiky, ale lidé se obracejí k antice, protože vzniká renesance“ (J. Volek, s.78) - kolísání mezi materialistickým a idealistickým pojetím krásy - vznik teorií proporcí (návaznost na antiku) - harmonie (krása, harmonie a pravidelnost proporcí a vztahů formy) - koncept originality - rozpory ve vztahu umění a řemesla (Dürer – každé řemeslo je umění, Petrarca poezie=sestra filozofie, Michelangelo „sochař je zaprášený řemeslník“) - 1459 – Cosimo Medici zřizuje Platónovu akademii - často důraz na individualitu (Macchiavelli (1469-1527) Vladař, přecenění individuality („z hrobu se nemstí nikdo“) Leone Battista Alberti (1404-1472) Deset knih o stavitelství, Tři knihy o malířství, O soše - perspektiva, bod, linie, plocha (vymyslel způsob měření hloubky moří) - základní barvy – červená-oheň, modrá-vzduch, zelená-voda, šedá-země) - harmonie přírody jako vzor Leonardo da Vinci (1452-1519) - „věda je prostředkem umění a umění je vědou“ - architektura není umění, ale spojení matematiky a malířství - věda je napodobitelná, umění jedinečné a nepřenosné - Trattato della pittura - umění krásu nereprodukuje, ale produkuje - malíř – čistý duševní pracovník, sochař – zaprášený řemeslník Albrecht Dürer (1471-1528) - návrat k antickému pojetí umění – všechna řemesla - krása je různorodá x šerednost nerozrůzněná