1 Vlastivěda leží na pomezí zájmu obecné pedagogiky, didaktiky, psychologie, psychodidaktiky, geografie a HISTORIE! Vytváří komplexní obraz vlasti a jejího začlenění do širšího kontextu! (nic nezkoumá!) Didaktika tohoto předmětu je samozřejmě aplikací všech pedagogických, psychologických a psychodidaktických zákonitostí a vztahů ve vlastivědném vyučování. měla by především v žákovi rozvíjet logické myšlení, vytvářet a formovat jeho dovednostní složku, jeho návyky a postoje (vzhledem a na základě jeho věku). Podíl vlastivědného učiva by měl být 2 ­ 2 ­ 1 vzhledem ke Geografii, Dějepisu a občanskonaukové výchově. Nejdůležitější vlastivědnou stránkou učiva je Region ( regionální historie a Národní historie) Dějepis jako vyučovací předmět je nedílnou součástí společensko vědního vzdělání, z jehož charakteru vycházejí průkazné hodnotové kvality. Cíle : Taxonomie struktur výchovně vzdělávacích cílů předmětu dějepis : - sféra kognitivní (vědomosti, dovednosti) - sféra afektivní (hodnoty, pocity) ­ aktivace zájmu o dějepis, hodnocení historických událostí a jevů.struktura hodnot (estetické hodnoty, poučení z dějin, událostí ...) - sféra chování, jednání (schopnost diskutovat problémy, sdělovat vlastní názor...) Při vytyčování výchovně vzdělávacího cíle rozeznáváme složku informativní(vzdělávací a poznatková), formativní(výchovná a hodnotová) a metodologickou (schopnostní a dovednostní). Úkoly : Výchozím úkolem dějepisu je postupné objasňování jednotlivých historických jevů a jejich časového a lokálního zařazení. Základní didaktické problémy v dějepisné složce vlastivědy pro dítě : - orientace dítěte v čase - výběr historických osobností a událostí ve vztahu k regionu(okolí školy, okres, ČR, tzn. dodržet ,,stravitelný" poměr mezi místní a národní historií popř. v kontextu s evropskými a světovými dějinami) - důležité je spolupracovat s kolegy z 2.stupně, vytvořit vzdělávací program na základě návaznosti učiva mezi 1. a 2. stupněm Úkolem učitele vlastivědy je tedy po historické stránce seznámit žáky : - se základní orientací v historickém čase - s nejdůležitějšími událostmi naší historie, - s významnými historickými osobnostmi - s historickými zvláštnostmi místní oblasti - s významnými historickými památkami místními i celorepublikovými. 2 Pomůcky zprostředkující - suplující pramenný materiál Pomůcky bezprostřední, mající charakter historického pramene Druhy pomůcek podle zdroje smyslového vnímání tradičně používané nesoucí určitý stupeň autenticity autentické SLOVNÍ Různé druhy výkladu učitele (monologické : vyprávění, popis, vysvětlování, přednáška, dialogické : rozhovor, seminář, beseda) Výklad odborného pracovníka, výklad průvodce Vyprávění účastníka události, vyprávění či beseda s pamětníkem TEXTOVÉ Školní učebnice, zápisy a další druhy grafického záznamu( na tabuli, do sešitu), didakticky zpracované texty (výňatky z beletrie apod...) Beletrie historická, literatura faktu, populárně naučná a odborná literatura, naučné slovníky, encyklopedie a bibliografie, didakticky upravené historické prameny Listiny, kodexy, inkunábule, staré tisky, dobový tisk apod., protokolované záznamy různých jednání a zasedání, jiné druhy písemných pramenů OBRAZOVÉ Dvojrozměrné učební pomůcky : reálné - obrazové vybavení učebnic, náčrty, obrazové soubory, nástěnné obrazy, historické nástěnky, magnetická tabule s aplikacemi, světelné obrazy získané různými projekčním technikami(diafilmy, diapozitivní série, fóliogramy)., Symbolické geografická schémata, mapové náčrty, slepé a obrysové mapy, historické kartogramy, školní atlasy a další symbolické pomůcky grafy, diagramy, časové přímky. obrazové přílohy publikací, historické atlasy, reprodukce uměleckých děl, plošná zobrazení trojrozměrných objektů Obrazová dokumentace, fotografie, plány měst, historických lokalit a jejich areálů, karikatury, plakáty, originály malířských uměleckých děl ZVUKOVÉ Vyprávění učitele (monologické, dialogické či scénické zpracování) nebo zprostředkované didaktickou technikou, případně s využitím materiálů, tzv. vysílání pro školní fonotéky Pořady zprostředkované moderními sdělovacími prostředky, dramatizace historických událostí autentické záznamy různých projevů a jednání AUDIOVIZUÁLNÍ školní diktafon, školní film, TV, DVD, videozáznamy, historické filmy Reportážní film HMOTNÉ Trojrozměrné učební pomůcky - reálné (makety) i symbolické včetně plastických map Další druhy modelů a trojrozměrných rekonstrukcí dokladů hmotné kutury Originální doklady hmotné kultury (zejména nástroje, zbraně, keramika, výrobní prostředky, aj.) včetně artefaktů a projevů architektury 3 Struktura didaktické přípravy vlastivědné vycházky, exkurze : Stanovení výchovně vzdělávacího cíle Stanovení hodinové dotace pro přípravu žáků na vycházku, exkurzi Stanovení formy přípravy v hodinách Organizace přípravy v hodinách, organizace samotného výletu, exkurze Provedení výletu, příprava výkladu, zajištění průvodce Zpětná vazba, vyhodnocení výletu, exkurze, diagnostika, fixace Literatura : Julínek S. a kol., Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno 2004. Matušková A., Cvičení z didaktiky vlastivědy, Plzeň 1998. Vavrdová A., Vybrané kapitoly k základům didaktiky vlastivědy, Olomouc 1998.