BEZPEČNOST A ÚRAZY Typ projektu : podle organizace: vícepředmětový podle navrhovatele: uměle připravený podle účelu: směřující k získání dovedností podle délky: střednědobý podle prostředí: třídní podle počtu zúčastněných: společný podle informačních zdrojů: vázaný Organizace: 1.den - 4 vyučovací hodiny zahrnuto do předmětů : český jazyk, matematika, prvouka, výtvarná výchova, dramatická výchova 2. den - 1 vyučovací hodina : tělesná výchova 3. den - 1 vyučovací hodina : hudební výchova 4. den - 1 vyučovací hodina : pracovní činnosti VÝUKOVÉ METODY - metody slovní – rozhovor, diskuze, vysvětlování - metody názorně demonstrační – předvádění činností, pozorování - metody praktické – grafické a výtvarné činnosti - metody řešení problémů - brainstorming - didaktické hry 1. DEN NEBEZPEČÍ VE ŠKOLE § - přečíst článek SEMAFOR - rozřaď do tabulky, kterou máš předkreslenou v sešitě, slova 1, 2, 3, 4 slabičná : semafor, silnice, povely, autobusy, chodci, cyklisté, auta, trolejbusy, pán (slova napsaná na tabuli) - Pohyb: semafor : Učitelka má vystřihnutá kolečka v barvě semaforu pro chodce a pro auta. Žákům ukazuje a oni podle toho reagují. - Počítání - Dokresli značku (tvar ti napoví) + dopiš správný název NEBEZPEČÍ VE ŠKOLE PLAKÁT- pravidla třídy skupinová práce (4) - vymyslete pravidla, kterými se budete řídit a budete je dodržovat - hezky vyzdobit - děti stvrdí svým podpisem POČETNÍ SCHODIŠTĚ NÁŘADÍ A POMŮCKY V TĚLOCVIČNĚ NEBEZPEČÍ V DOMÁCNOSTI SCÉNKY – volání doktora PRÁCE VE SKUPINÁCH - Plakáty s důležitými telefonními čísly POČÍTÁNÍ S TĚMITO ČÍSLY (150, 155, 158) PRÁCE S OBRÁZKY NEBEZPEČÍ VE VOLNÉM ČASE PRACOVNÍ LIST – Bezpečně trávím volný čas § Nalezených a neznámých věcí se nedotýkám. § V přírodě nikdy nejím rostliny a plody, které neznám. § Nikdy nelezu na strom. § Nikdy nehladím volně pobíhající psy. § Nikdy nelezu ani nesahám na sloupy elektrického vedení. § Nikdy nezapaluji ani malý ohýnek blízko skládky nebo lesa. § Neskáču do vody tam, kde to neznám. § V zimě nestoupám sám na led. § Nikdy nelezu do polorozbořených staveb nebo domů. § Nikdy si nehraji na ulici nebo silnici. NA ULICI - příběh ILUSTRACE K PŘÍBĚHU - žáci si vylosují část příběhu, kterou nakreslí - krátké vyprávění podle ilustrací (vybrané děti) NÁSLEDUJÍCÍ DNY 1. Tělesná výchova ▪ Pohybové hry ( na hasiče, na záchranáře, na policajty) ▪ Dopravní provoz ▪ Hry s vršky od PET lahve ▪ Opičí dráha žíněnka = náledí (válí sudy) natažené švihadlo = elektrické vedení (běží po špičkách a třepe se při tom) kruh = hluboký vodní příkop (skočí dovnitř a kruhem se protáhne) houbička v kruhu= nebezpečí kluzké louže (3x kruh oběhne) lavička = obrubník na chodníku (opatrně přejít a nespadnout) ▪ Štafetová hra 2. Hudební výchova ▪ Poznávání zvuků ▪ Práce s básničkou Hrál si Jenda na silnici a teď leží v nemocnici. Musí ležet pěkně zticha, občas jenom smutně vzdychá. Nebude již nikdy příště z ulice si dělat hřiště. ▪ Nácvik písně Vlak od V. Bláhy: 1. Jede, jede vlak, syčí jako drak, uličnicky zahvízdá, ztratí kouře mrak. 2. Jede, jede vlak, letí jako pták, kola se mu roztočí, ať přechází zrak. • 3. Pracovní činnosti ▪ Vaření pudinku - nebezpečné předměty v kuchyni - děti se učí pracovat podle pracovního postupu a dodržovat bezpečnost práce - kontrolují potraviny, zda jsou v pořádku (datum min. trvanlivosti, výroby apod.) - ukázka nebezpečných situací při vaření · nesahat na plotny sporáku ani na rozpálený kastrolek · kastrolek s horkým mlékem na okraji sporáku nebo dlouhé ucho hrnce trčící ze sporáku (nebezpečí popálení) · nenechávat na sporáku nic bez dozoru · nikdy nezapomenout vypnout sporák