Vypracovaly: Eva Schořová, Kristýna Marková Teorie a metodika výchovy ke zdraví Učitelství pro 1. stupeň Z 5. ročník, skupina B BEZPEČNOST A ÚRAZY (projekt pro 2. ročník ZŠ) V dnešní době číhá na děti spousta různých nástrah. Například při cestě do školy, ve škole, ale i doma nebo ve volném čase. Jednou z příčin je jistá neznalost dětí, jak se v dané situaci mají zachovat, aby neohrožovaly sebe a ostatní nebo aby mohly někomu v závažné situaci pomoci. Dětem to nestačí jenom říct, protože to velmi brzy zapomenou. Je potřeba, aby se jim tato tématika dostala hlouběji pod kůži. K tomu by měl přispět i tento projekt, který zahrnuje činnosti, které prolínají všechny vyučovací předměty. Snažily jsme se připravit takový projekt, aby se zde střídaly jak předměty, tak i metody a formy práce. Cíle: - zná a dodržuje základní pravidla pro chodce - vysvětlí, k čemu slouží semafor - zná vybrané dopravní značky, se kterými se setkává ve svém okolí - uplatňuje základní pravidla silničního provozu - rozlišuje, co je bezpečné a nebezpečné - zná tísňová telefonní čísla - prostřednictví dramatizace vyjádří určitou situaci Typ projektu : - podle organizace: vícepředmětový - podle navrhovatele: uměle připravený - podle účelu: směřující k získání dovedností - podle délky: střednědobý - podle prostředí: třídní - podle počtu zúčastněných: společný - podle informačních zdrojů: vázaný Organizace: 1.den - 4 vyučovací hodiny zahrnuto do předmětů : český jazyk, matematika, prvouka, výtvarná výchova, dramatická výchova 2. den - 1 vyučovací hodina : tělesná výchova 3. den - 1 vyučovací hodina : hudební výchova 4. den - 1 vyučovací hodina : pracovní činnosti VÝUKOVÉ METODY - metody slovní – rozhovor, diskuze, vysvětlování - metody názorně demonstrační – předvádění činností, pozorování - metody praktické – grafické a výtvarné činnosti - metody řešení problémů - brainstorming - didaktické hry 1. DEN → 4 - 5 vyučovacích hodin * Rozhovor s dětmi o projektu. Seznámení s celým průběhem. Žáci dostanou slabý sešit velikost A4, kam si všechny činnosti budou zapisovat a kam si budou vlepovat všechny pracovní listy. Na konci týdne jim vznikne jejich knížka, která jim bude sloužit jako příručka, když něco zapomenou. NEBEZPEČÍ V DOPRAVĚ * PRACOVNÍ LIST - přečíst článek SEMAFOR - rozřaď do tabulky, kterou máš předkreslenou v sešitě, slova 1, 2, 3, 4 slabičná semafor, silnice, povely, autobusy, chodci, cyklisté, auta, trolejbusy, pán (slova napsaná na tabuli) Úkol 1: - přečíst zadání + básničku =>vybarvi Pohyb: semafor Učitelka má vystřihnutá kolečka v barvě semaforu pro chodce a pro auta. Žákům ukazuje a oni podle toho reagují. Úkol 2: - vybarvi podle příkazů - Počítání – Zadání : Spočítej všechna kolečka na pracovním listu a začni počítat dle instrukcí. („K číslu, které ti vyšlo, přičti 3. K novému číslu přičti 4. …) 13 + 3 = 16 7 – 7 = 0 15 – 1 = 14 16 + 4 = 20 0 + 9 = 9 14 + 4 = 18 20 – 10 = 10 9 + 3 = 12 18 – 5 = 13 10 – 5 = 5 12 – 2 = 10 5 + 2 = 7 10 + 5 = 15 * PRACOVNÍ LIST Dokresli značku (tvar ti napoví) + dopiš správný název (značky i se správným názvem najdeš na koberci, zde se můžeš poradit. Pracovní list si tam ale nesmíš nosit, musíš si to přečíst a zapamatovat. ) Pro rychlíky: vymysli svoji novou značku (na druhou stranu pracovního listu) * PRACOVNÍ LIST – Barevné počítání NEBEZPEČÍ VE ŠKOLE * PRACOVNÍ LIST - co je a co není správné, co dělám já (a třeba bych neměl) ŠPRÁVNĚ ŠPATNĚ JÁ Běhání mezi stoly. Houpání na židli. Při jídle a pití sedím. Jíst během hodiny. Házení předměty po třídě. Praní se spolužáky. Sezení na parapetech. Stříkání vodou po zemi. Vyklánění se z oken. Běhání po chodbách. Po zvonění sedím na svém místě. Držím se vždy zábradlí. Lezení na cvičební nářadí bez svolení učitelky. - následný rozhovor na koberci – o tom, jak co vybarvily a proč * PLAKÁT- pravidla třídy skupinová práce (4) - vymyslete pravidla, kterými se budete řídit a budete je dodržovat - hezky vyzdobit - děti stvrdí svým podpisem * POČETNÍ SCHODIŠTĚ „ V naší škole máme jedno veliké schodiště, na kterém se vám může přihodit nějaký úraz, ale když budete opatrní, nemůže se vám nic stát. Tak je to i s početním schodištěm, když budete počítat pozorně, určitě se dostanete až nakonec.“ - kdopak z vás ví, kolik je vás ve třídě, spočítejte se (např. 16) __16__ -6 __10___ -1 __9__ +6 __15__ +5 __20__ -10 __10__ -6 __4__ ! _____ __9__ +5 __16__ +7 __18__ +2 __10__ -8 __3__ -7 __1__ -2 Pro rychlíky: __1__ +3 __4__ +5 __9__ +7 __16__ +4 __20__ * „Nejenom ve třídě a na chodbách se vám může něco přihodit, ale i v tělocvičně. I tam na sebe musíme dávat pozor a být opatrní. Zavzpomínejte, které nářadí a pomůcky máte v tělocvičně!“ Vypsat na řádek: (učitelka na tabuli) _____________________________________________________________________ „Podtrhněte pastelkou všechna nářadí, na která nikdy nesmíš bez dozoru a jedno z nářadí nakresli.“ NEBEZPEČÍ V DOMÁCNOSTI * PRACOVNÍ LIST „Nejenom ve škole na tebe čeká spousta nebezpečí, ale také doma!“ Úkoly: spoj a vybarvi! Následný rozhovor – Proč se tak stalo? (na koberci) Co uděláme, když se vám nebo někomu z rodiny doma něco stane? * SCÉNKY – volání doktora - žáci vytvoří dvojice, ve kterých si nacvičí jednoduchou scénku, jak by zavolali doktora, kdyby se jim nebo někomu blízkému něco stalo. - rozhovor, co na scénce bylo pěkné, co jí chybělo apod. * PRÁCE VE SKUPINÁCH – učitelka rozdělí podle barvy vršků, které si děti se zavřenýma očima vylosují Plakáty s důležitými telefonními čísly - (hasiči 150, záchranná služba 155, policie 158) - každá skupinka může pracovat jinak, doplnit obrázky apod. * Počítání s těmito čísly - vypište si tato čísla 150, 155, 158 - které číslice se nám tam objevují, vypiš! (0, 1, 5, 8) „Zapřemýšlejte, jakým způsobem můžeme tato čísla sčítat?“ 1+5+0 = 6; 1+5+5= (5+5+1) = 11; 1+5+8= (8+1+5)= 14 Opiš z tabule a vypočítej! 14+6=20 11+6=17 14+5=19 8-5=3 14-1=13 6-5=1 11+8=19 5+11=16 11+1=12 6+1=7 8+1=9 8-1=7 Rozložte : 14 8 6 Pro rychlíky: 12 + ^2 14 – ^4 10 – ^6 4 + ^5 9 + ^3 12 * Pohyb HLAVA, RAMENA, KOLENA, PALCE - aby si žáci trochu odpočinuli od práce * PRÁCE S OBRÁZKY „Na tabuli vidíte několik předmětů, které určitě znáte. Máte je možná doma, v garáži, sklepě nebo jsou někde venku. Některé z nich vám ale mohou vážně ublížit. Jestlipak víte které? Z tabule opiš slova vedle obrázků!“ – (Zápalky, horká žehlička, léky, ostré předměty) Pro rychlíky: „Vypiš věci, se kterými si můžeš hrát!“ (míč, kostky, drak) NEBEZPEČÍ VE VOLNÉM ČASE * PRACOVNÍ LIST – Bezpečně trávím volný čas - rozhovor na koberci - „Vždy vysvětli PROČ?“ Nalezených a neznámých věcí se nedotýkám. V přírodě nikdy nejím rostliny a plody, které neznám. Nikdy nelezu na strom. Nikdy nehladím volně pobíhající psy. Nikdy nelezu ani nesahám na sloupy elektrického vedení. Nikdy nezapaluji ani malý ohýnek blízko skládky nebo lesa. Neskáču do vody tam, kde to neznám. V zimě nestoupám sám na led. Nikdy nelezu do polorozbořených staveb nebo domů. Nikdy si nehraji na ulici nebo silnici. * příběh NA ULICI - já žákům přečtu - rozhovor o příběhu * ILUSTRACE K PŘÍBĚHU - žáci si vylosují část příběhu, kterou nakreslí 1) domlouvání s maminkou 2) na dvorku maminka vytahuje koloběžku, kluci tam stojí 3) jak jezdí na dopravním hřišti 4) srážka auta s koloběžkou, Niki u toho 5) Niki, Honzík a maminka s rozbitou koloběžkou u domku - krátké vyprávění podle ilustrací (vybrané děti) NÁSLEDUJÍCÍ DNY: → každý den zařazena tématika Bezpečnost a úrazy do jedné vyučovací hodiny 1. Tělesná výchova ▪ Rozhovor s dětmi o nástrahách a možných úrazech v tělocvičně. Které nářadí a náčiní může být nebezpečné. ▪ Štafetová hra - různé disciplíny, ve kterých si děti uvědomují nebezpečí některých věcí - žáci jsou rozděleni do několika družstev a vždy vybíhá jeden např. horký předmět – žák utíká na druhou stranu tělocvičny pro míček, který si pak cestou přehazuje z ruky do ruky léky – vršek od PET lahve představuje tabletku, kterou žák bude před sebou foukat ▪ Dopravní provoz - děti se rozdělí do 4 skupin a postaví se do rohů tělocvičny - uprostřed tělocvičny stojí policista (učitel nebo i žák), který dává pažemi pokyny, jak se budou dopravní prostředky v křižovatce pohybovat - skupinky tak mění svoje pozice, dbají na bezpečnost (do nikoho nevrážejí) a dodržují pokyny policisty ▪ Hry s vršky od PET lahve Ø žáci vybíhají postupně pro vršky dané barvy (vybíráme barvy semaforu) Ø relaxace s vršky ve dvojicích – žáci si postupně jeden na druhého pokládají na tělo vršky v barvách, které jsou v silničním provozu dobře viditelné ▪ Opičí dráha - po tělocvičně nachystaná opičí dráha s různými překážkami o žíněnka = náledí (válí sudy) o natažené švihadlo = elektrické vedení (běží po špičkách a třepe se při tom) o kruh = hluboký vodní příkop (skočí dovnitř a kruhem se protáhne) o houbička v kruhu= nebezpečí kluzké louže (3x kruh oběhne) o lavečka = obrubník na chodníku (opatrně přejít a nespadnout) ▪ Pohybové hry Ø na hasiče – nácvik šplhu o tyči Ø na záchranáře – honička, při níž si žáci rozdělí role (4 záchranáři a 1 honič),chycený hráč lehne na zem a záchranáři ho přiběhnou zachránit (naloží ho na žíněnku a kousek ho odtáhnou) Ø na policajty – 2 policajti jsou honiči a ostatní jsou neposlušnými řidiči - po těchto hrách si žáci zopakují telefonní čísla na tyto instituce 2. Hudební výchova ▪ Poznávání zvuků - nahrávka různých zvuků (troubení auta, něco se rozbilo, siréna, někdo volá o pomoc, sanitka, srážka aut, výbuch petardy …) - děti zvuky identifikují a poté se společně bavíme o tom, kde by se s danými situacemi mohly setkat a jak by jednaly ▪ Práce s básničkou Hrál si Jenda na silnici a teď leží v nemocnici. Musí ležet pěkně zticha, občas jenom smutně vzdychá. Nebude již nikdy příště z ulice si dělat hřiště. - rozhovor o básničce (co se stalo a proč) - deklamace básničky / dbát na správnou výslovnost/ - rytmizace básničky - pokus o melodizaci ▪ Nácvik písně Vlak od V. Bláhy: 1. Jede, jede vlak, syčí jako drak, uličnicky zahvízdá, ztratí kouře mrak. 2. Jede, jede vlak, letí jako pták, kola se mu roztočí, ať přechází zrak. - s nacvičenou písní si můžeme dále hrát. Změníme její tempo (postupně zrychlujeme a zpomalujeme) nebo dynamiku (zesilujeme, zeslabujeme). - rozhovor - proč vlak může „zahvízdat“ - kde můžete vlak vidět - jak a kde správně přecházet koleje - při rozhovoru s dětmi se zaměříme na to, co vše budou o prázdninách dělat. Kromě cestování hromadnými prostředky budou jezdit i na kole. Připomeneme základní pravidla pro jízdu na kole – vyjíždění od okraje vozovky, vyjíždění z lesní či polní cesty na silnici, přizpůsobení jízdy provozu. Pro bezpečnost je nutné mít dobře vybavené a seřízené kolo a používat ochrannou helmu. ▪ návyky správného dýchání, nezadržovat dech 3. Pracovní činnosti ▪ Vaření pudinku - nebezpečné předměty v kuchyni - děti se učí pracovat podle pracovního postupu a dodržovat bezpečnost práce - kontrolují potraviny, zda jsou v pořádku (datum min. trvanlivosti, výroby apod.) - ukázka nebezpečných situací při vaření o nesahat na plotny sporáku ani na rozpálený kastrolek o kastrolek s horkým mlékem na okraji sporáku nebo dlouhé ucho hrnce trčící ze sporáku (nebezpečí popálení) o nenechávat na sporáku nic bez dozoru o nikdy nezapomenout vypnout sporák