JAK NA ÚRAZY Jana Schlemmerová, Eva Strnadová Učitelství pro 1. stupeň Smysl projektu: • Děti si na základě znalostí a vyhledaných informací o úrazech a první pomoci vytvoří vlastní brožurku (všichni dohromady), kterou pak budou prezentovat před žáky z 1. stupně. Žáci si vyzkouší vystupovat před větší skupinou lidí. • Celý projekt je rozdělen do sedmi dnů. V prvním dni proběhne návštěva nemocnice a diskuze na dané téma. V druhém dni: prevence bezpečné jízdy na kole, třetí den: typy úrazů a způsob ošetření. 4. den: praktický nácvik ošetření, práce s mapou. 5. a 6. den: výroba brožury. 7. den: prezentace Předpokládané cíle: kognitivní: • Vyhledají nejrůznější informace • Využijí své dosavadní znalosti o úrazech • Prezentují výsledky své práce • Získá více znalostí o úrazech a první pomoci afektivní: • Dokážou vystupovat před cizími lidmi • Přijmou určenou roli ve skupině psychomotorické: • Vyrobí brožurku – rozvržení stránky, stříhání, lepení, vazba brožurky, celková úprava, sociální: • Spolupracují ve skupině v průběhu projektu(jsou schopni se domluvit) • Respektují jeden druhého • Respektují a objektivně hodnotí práci ostatních skupin 1. DEN • Návštěva nemocnice – pohotovost - Krátká beseda se záchranářem - Prohlídka záchranářského vozu + pomůcek - Prostor pro kladení otázek • Ve škole: Diskuze - Co si děti zapamatovaly, co je zaujalo - Jejich osobní zkušenosti s úrazy • Úkol: Každý si během týdne přinese nějaké materiály týkající se tématu (internet, literatura, časopisy,…) 2.DEN Celý den je zaměřený na bezpečnou jízdu na kole • Tondův příběh (prac. list) - Žákům se přečte několikrát příběh, děti mají za úkol najít a vysvětlit všechny chyby, které Tonda udělal. • Diskuze (prevence) - bezpečné vybavení cyklisty (světlo, přilba, chrániče, odrazky, 2 brzdy, blatníky, zvonek,…) + názorné ukázky (dětem přineseme ukázat) - zopakování značek (pracovní list č. 8 „co říkají značky“) - práce ve skupinách: každá skupina dostane obálku se značkami a jejich názvy. Jejich úkolem je přiřazování názvů a obrázků k sobě, poté vybarvit. - dětem vysvětlíme, co je důležité mít při jízdě na kole, jak se správně chovat • Slohová část „jak jsem boural na kole“ (pracovní list) - Děti podle obrázků vymýšlí příběh 3. DEN • Tento den se zaměřujeme už na první pomoc a úrazy - Pravidla první pomoci – pravidlo 5T, pravidlo záchrany - Zlomeniny – horní, dolní končetiny, první pomoc - Krvácení – tepenné, žilní krvácení (rozdíl), první pomoc - Základní obvazová technika - Žáci se naučí obvázat paži při poranění loktu, ruku při poranění dlaně, zápěstí a palce, nohu při poranění kotníku. Obvázání provedou pomocí obinadla i trojcípého šátku. 4. DEN Praktické činnosti • Vlastivědná část - Děti budou pracovat ve skupině. Každá skupina dostane mapu Brna. Každá skupina bude mít zadané jiné místo, ve které se bude vyskytovat. - musí najít co nejkratší cestu do nemocnice a zakreslit ji do mapy • Povídání o tom, co uděláte, když jste svědkem nějaké nehody • Tělesná výchova – stabilizovaná poloha, přenos raněného 5. a 6. DEN Tvorba brožury, která bude obsahovat to, co se děti v předešlých dnech dozvěděly a také použijí materiály, které si přinesly z domu. • Myšlenková mapa • Rozdělení funkcí • Tvorba brožury 7. DEN • Prezentace: vybraní žáci seznámí ostatní žáky 1. stupně se svým výtvorem např. v tělocvičně. • Brožura může být uložena na nějakém dostupném místě ve škole k nahlédnutí a může sloužit jako pomůcka a jako zdroj informací pro ostatní žáky. Děkujeme za pozornost Jana Schlemmerová, Eva Strnadová