Jak se můžu lépe stravovat? Lenka Nožičková Magda Marholtová PROJEKT • Třída: 3 • Časová dotace: týden • Místo realizace: třída • Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět • Tématický okruh: Člověk a jeho zdraví • Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova * Multikulturní výchova * Enviromentální výchova * Mediální výchova * Integrace mezi vzdělávacími obory: Hudební výchova * Tělesná výchova * Výtvarná výchova * Matematika * Český jazyk * Kompetence: Komunikativní • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v ústním i písemném projevu. • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje * Kompetence sociální a personální • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu • má pozitivní představu o sobě samém * Kompetence k učení . • operuje s novými pojmy Výchovně vzdělávací cíl: Ø Žáci pochopí pojem zdravá výživa, rozumí a umí roztřídit věci zdravé a nezdravě, či méně zdravé Ø Umí sestavit jednoduchý jídelníček, získané poznatky aplikují do svého běžného života * Pojmy opěrné: snídaně, oběd, večeře, potraviny, ovoce, zelenina, mléčné výrobky, pečivo, cukrovinky * Pojmy nové: zdravá výživa, jídelníček, zdravé jídlo, nezdravé jídlo, * výživová pyramida * Dovednosti: žák sestaví ve skupině kuchařskou knihu * žák umí třídit potraviny – zdravé a méně zdravé, dokáže je zařadit do správné části výživové pyramidy * žák sestaví jednoduchou slovní úlohu dle zadání * * Didaktické prostředky: balicí papír, klubíčko, kytara, výživová pyramida(obrázek), obrázky potravin( z novin, letáků), recepty Úvodní hodina * Komunitní kruh – diskuse na téma zdravá výživa, posílání kamínku po kruhu a vyjádření každého dítěte na otázku: „ Co si představuješ pod pojmem zdravá výživa?“ * Myšlenková mapa - na velký balicí papír děti zapisují své poznatky z oblasti zdravé výživy * Učitelka představí pojem potravinová pyramida, ukáže dětem na obrázku ( v učebnici) Potravinová pyramida * Děti utvoří čtyři skupiny, společně si uzpůsobí prostor k práci ( spojení lavic) * Každá skupina zpracuje jeden stupeň pyramidy na výkres, který má již formát, potřebný k dotvoření výsledného tvaru podoby pyramidy * Výtvarným prostředkem pro tvorbu budou pastelky, voskovky, fixy Živá pyramida * Každé dítě dostane na lístečku napsaný produkt z potravinové pyramidy * Na zemi je pomocí lepící pásky, nebo švihadel zobrazená pyramida, každý stupeň je popsán * Děti si stoupnou do políčka, které je pro jejich potravinu příslušné Pyramidová hra- „ Co sis zapamatoval?“ * Děti si přinesou z domu různé letáky a časopisy, na kterých jsou potraviny * Každá skupina si vystřihne určitý počet potravin zastupující stupně pyramidy ( obiloviny a luštěniny, mléčné výrobky, maso, sladkosti, olej…) * Tyto vystřižené obrázky si zkusí přiřadit do prázdné pyramidy. Poté si děti zkouší ve skupinkách na čas jednotlivě potraviny přiřazovat. * Každá skupina může nakonec svoji pyramidu představit Potravinová pavučinka * Komunitní kruh- děti si posílají klubíčko po kruhu, (klubíčko se postupně vymotává, nit si každé dítě drží v rukou- tímto vzniká pavučinka) * Téma zvolí učitelka ( zelenina, ovoce, mléčné výrobky.. ) * Učitelka posílá klubíčko jako první, řekne: „ Posílám ti okurku“, dítě, ke kterému se dokutálí klubíčko může posílat další zeleninu. Děti posílají klubíčko vždy tomu spolužákovi, který ještě nemluvil Píseň- „Zdravý pramen z Posázaví“ * Učitelka se ptá dětí, zda znají nějakou písničku, ve které se zpívá o zdravé výživě * Řekne jim, že jednu krásnou zná, a zazpívá ji * Poté se ji společně učí Hledání receptů * Děti dostanou úkol- hledat na internetu, doma v kuchařce, nebo sehnat od babičky apod. nějaký recept na zdravý pokrm a do školy přinést nějakou kuchařku * Recepty donesou do školy a společně si o nich povídají, zda je doma někdy vyzkoušely, proč si myslí že jsou zdravé, z jakých surovin se připravují apod. Výroba kuchařské knihy „Vaříme zdravě s třídou 3.A“ * Učitelka seznámí děti se strukturou kuchařky, názorně si prolistují přinesené knihy * Každá skupina dostane konkrétní úkol: 1.skupina: výroba a vazba desek+ struktura * 2.skupina: polévky a předkrmy * 3. skupina: hlavní jídla * 4.skupina: deserty, nápoje Všechny skupiny se v závěru domluví na celkové koncepci knihy, vzájemně si odprezentují svoji část. Autoři matematických slovních úloh * Děti dostanou zadané určité veličiny ( 100g, 200g, 50ml) * Z těchto veličin musí složit slovní úlohu na téma zdravá výživa ( nemusí být použity všechny veličiny, stačí jedna) * Slovní úloha může být formulována ve formě receptu, nákupu potravin v obchodě, průběhu vaření, popřípadě přípravy na vaření aj. Vymýšlení sloganu * Děti dostanou za úkol ve skupině vymyslet jednoduchý slogan týkající se zdravé výživy. * Slogany umístíme na viditelné místo v prostorách třídy * Např. „Kdo zdravě chroupá mrkvičku má vždy bystrou hlavičku“ Zdravá svačinka * Děti si během týdne nosí do školy co nejzdravější svačinky, snaží se do projektu zapojit i rodiče… * DĚKUJEME ZA POZORNOST