Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 2 PROJEKT Pohybem ku zdraví Autoři: Martina Kalousová Markéta Göttingerová Obor: Učitelství pro 1. stupeň Z Ročník: 5. Školní rok: 2008/2009 Pedagogická fakulta MU Brno Název projektu: POHYBEM KU ZDRAVÍ Ročník: 5. Typ projektu: školní, krátkodobý - týdenní (2 vyučovací hodiny denně - přestávky), společný. Smysl projektu: Děti se seznámí s možnostmi využití volného času se zaměřením na pohybové aktivity. Výstup: Žáci 5. ročníku připraví na hřišti pro ostatní třídy I. stupně dopolední program s netradičními pohybovými aktivitami. Předpokládané cíle: - kognitivní: Žáci na internetu a v mapě vyhledají různé informace o možnostech pohybových aktivit v jejich městě. Vyjmenují a napíší různé druhy sportů a pohybových aktivit. Žáci vědí, kam ve svém okolí mohou zajít za sportem. - afektivní: Žáci vysvětlí potřebu pravidelného pohybu. Prezentují vlastní nápady a aktivity. - psychomotorické: Žáci vyrobí pomůcky pro aktivity. Žáci pantomimicky předvádí různé druhy sportovních aktivit.. - sociální: Žáci v průběhu projektu spolupracují ve skupině. Žáci provozují relaxační, psychomotorická a jiná cvičení i ve svém volném čase. Předpokládané činnosti: - krátká relaxační cvičení o přestávkách - volné pohybové aktivity na školní zahradě o velkých přestávkách - pohybové hry v průběhu celého projektu - tvorba myšlenkové mapy - Pohybem ku zdraví - rozbor myšlenkové mapy - diskuze o aktivním a efektivním využití volného času - vyhledávání informací o možných sportovních a jiných pohybových aktivitách v našem městě - prezentace nalezených informací ostatním účastníkům projektu - tradiční i netradiční pomůcky ve škole a jejich využití v pohybových aktivitách - diskuze o vytvoření a organizaci sportovního dopoledne pro ostatní třídy I. stupně, rozdělení úkolů a funkcí žákům - návrhy netradičních aktivit - představení návrhů a hlasování o jejich zařazení do sportovního dopoledne - výroba pomůcek pro netradiční aktivity - kompletní dotvoření programu sportovního dopoledne a způsob jeho organizace, popř. hodnocení - sportovní dopoledne organizované žáky - reflexe a sebereflexe výstupu, slovní hodnocení žáků učitelem Pomůcky: mapy našeho města, počítačová učebna, internet, psací potřeby, balicí papír, potřeby pro vytvoření netradičních pomůcek a celkovou organizaci sportovního dopoledne. Hodnocení projektu: slovně - schopnost kooperace, aktivita jednotlivých žáků, úroveň výstupu, originalita, schopnost organizace. 1.den (2 vyučovací hodiny) Úvod: V pátek před začátkem projektu se děti seznámí s: - názvem projektu: děti z nalezených písmen sestaví název projektu (v každém slově jiná barva písmen pro snazší sestavení) - jeho organizací - smyslem a cílem projektu: výstup (dopolední sportovní program) - délkou jeho trvání a obsahem (hry během hodin i přestávek, tvorba programu pro žáky) Úvodní hra: pantomima sportovních aktivit - každý žák vymyslí nějakou sportovní aktivitu, kterou předvede před ostatními žáky, ti musí uhodnout, o jaký sport jde. Sporty se nesmí opakovat. Rozdělení žáků do skupinek: učitel rozdělí děti do 5-6 skupin (podle počtu žáků). Učitel dbá na to, aby byly skupiny výkonnostně vyrovnané. Myšlenková mapa: učitel vede s dětmi rozhovor o tom, co je myšlenková mapa a jak se tvoří. Každá skupina dostane balicí papír, za úkol má vytvořit myšlenkovou mapu na téma Pohybem ku zdraví. Rozbor myšlenkové mapy: prezentace myšlenkových map ostatním skupinám, diskuze o aktivním a efektivním využití volného času. Během některých přestávek v průběhu dne učitel s žáky provádí 2-3 minutová relaxační a psychomotorická cvičení (každý den po dobu projektu). 2.den (2 vyučovací hodiny) Možnosti trávení volného času v našem městě: rozhovor s žáky o využití volného času (viz myšlenková mapa). Jak a s kým tráví svůj volný čas, jakým způsobem by ho chtěli trávit. Jaké sporty provozují. Jaké možnosti mají v našem městě. Vyhledávání informací na internetu a v mapě: 1. skupina: vyhledává parky a dětská hřiště a informace o nich 2. skupina: vyhledává bazény, koupaliště 3. skupina: vyhledává náměty na procházky v přírodě - okolní lesy, zoo, hrady, zámky 4. skupina: vyhledává squasch, kurty, lanová centra 5. skupina: vyhledává stezky a hřiště pro jízdu na kolečkových bruslích, zimní stadiony 6. skupina: vyhledává organizace v blízkosti bydliště zabývající se volnočasovými aktivitami Zjistí informace, kde se nacházejí, vypíší důležité a zajímavé informace o nich (otevírací doba, možnosti aktivit apod.), jak se k nim můžeme nejsnáze dostat. Prezentace vyhledaných informací: každá skupina prezentuje ostatním žákům zjištěné informace s využitím mapy. Žáci sdělují, která místa již navštívili a jejich zkušenosti s nimi. 3.den (2 vyučovací hodiny v tělocvičně ZŠ) Diskuse: o tradičních i netradiční pomůckách ve škole a jejich využití v pohybových aktivitách - které nářadí a náčiní se využívá při tělesné výchově a jeho využití tradiční i netradiční. Hra: ukázka netradičního využití švihadel - učitel vytvoří z lan a švihadel cesty - menší labyrint - podle jeho velikosti učitel určí počet žáků běhajících v bludišti, všichni žáci se vystřídají. Zadání úkolu: - každá skupina vymyslí návrh nějaké aktivity (jedné či více, podle tvořivosti členů skupiny) na sportovní den a vyrobí k ní netradiční pomůcku (pomůcky) - aktivity musí být různorodé, realizovatelné, bezpečné, zajímavé, originální a zábavné pro žáky ostatních tříd; pomůcky by měly být snadno vyrobitelné (děti si je budou vytvářet samy) Tvorba návrhů netradičních aktivit ve skupinkách: žáci si na papír vytvoří návrh (či více návrhů) své netradiční zábavné aktivity s využitím různých pomůcek. Prezentace návrhů: jednotlivé skupiny představují své nejlepší návrhy. Z možných námětů poté celá třída vybírá ty nejzajímavější a hlasuje o jejich realizaci na sportovním odpoledne. Každé skupině zůstane pouze jedna sportovní aktivita. Žáci se ve skupině domluví, jaké pomůcky bude potřeba vyrobit, jaký materiál si musí donést z domu. Učitelka zkontroluje žáky a nabídne materiál a školní pomůcky, které mohou žáci využít. 4.den (2 vyučovací hodiny) Výroba pomůcek pro netradiční aktivity: - žáci pracují ve svých skupinách podle připravených návrhů z předchozího dne - dbají na funkčnost, bezpečnost, dobrou kvalitu výrobků - vyzkoušejí si danou aktivitu ve skupině - aktivitu si mohou zkusit žáci ostatních skupin Organizace sportovního dopoledne pro ostatní třídy I. stupně: - žáci se domluví, jak bude sportovní dopoledne probíhat, jaký bude způsob zhodnocení tříd, rozdělení úkolů a funkce žáků - vedoucí, zástupce vedoucího, ostatní žáci budou organizovat aktivity Kompletní dotvoření programu sportovního dopoledne: - způsob organizace aktivit - připravení úvodní řeči vedoucího, způsob řazení aktivit - způsob zhodnocení aktivit - organizace tříd - domluví učitel 5.den (sportovní dopoledne + reflexe projektu) Realizace výstupu: žáci přijdou do školy nejméně půl hodiny před začátkem, připraví svá stanoviště a vyzkouší jejich funkčnost. Organizace tříd: 8.00 - 9.00 hod. - 1. ročník 9.00 - 10.00hod. - 2. ročník 10.00 - 11.00 hod. - 3. ročník 11.00 - 12.00hod. - 4. ročník Představení aktivit: po příchodu třídy vedoucí žákům představí projekt a jeho zakončení - sportovní dopoledne. Zástupce vedoucího ho doplňuje. Vysvětlí základní organizaci a pravidla. Zdůrazní bezpečnost při aktivitách a rozdělí žáky do jednotlivých stanovišť. Stanoviště: děti představí své stanoviště a vysvětlí úkoly. Po splnění následuje hodnocení a přesun na další stanoviště. Hodnocení dětmi Děti se vyjádří k celkovému projektu i výstupu - co se jim líbilo/nelíbilo, co by udělaly jinak, jak se jim aktivity a program povedl… Hodnocení žáků učitelem Učitel slovně zhodnotí celou práci i výsledek projektu. Klade důraz na schopnost kooperace, aktivitu jednotlivých žáků, úroveň výstupu, originalitu aktivit, schopnost organizace…