Návrh projektu Název: Školní hry bez hranic Autorky: Martina Kubišová, 5.roč., skupina D Marie Sojková, 5.roč., skupina F Určeno pro: 5.třídu, počet dětí 32 Typ projektu: * podle organizace: vícepředmětový * podle navrhovatele: uměle připravený * podle účelu: konstruktivní * podle délky: dlouhodobý * podle prostředí: školní * podle počtu zúčastněných: společný třídní * podle informačních zdrojů: volný i vázaný (některé informace obstarává žák, některé učitel) Smysl projektu: * Vytvořit nebo podpořit u dětí zájem o častou pohybovou aktivitu ve škole. * Využít prostory školy ke tvorbě stanovišť sloužících k oblíbeným, zábavným a netradičním pohybovým aktivitám o přestávkách. Výstup: Žáci 5.třídy vytvoří podle vlastní fantazie (a reálných možností J) na chodbě školy stanoviště s pestrými pohybovými aktivitami pro 1.třídu. Žáci (5.tř.) pro vytvořená stanoviště vymyslí co nejlepší upoutávku, reklamu a nakonec budou provádět žáky první třídy jednotlivými stanovišti a snažit se získat jejich zájem o vymyšlenou pohybovou aktivitu. Předpokládané cíle: Kognitivní: * Žák vyhledá v literatuře, na internetu nebo zjistí od osob odborně vzdělaných, jaké jsou pohybové možnosti žáka 1.třídy. * Žák zjistí jakými metodami lze provést „reklamní kampaň“ a z těchto metod si některé vybere a použije. (Např. vytvoří prezentaci, plakáty, zadá inzerát do školního časopisu, nechá reklamu vyhlásit školním rozhlasem, vytvoří „chodící“ reklamu,…) Afektivní: * Žák si uvědomuje potřebu pravidelného pohybu a svým přičiněním sděluje svou zkušenost mladším dětem. * Žák vytváří své dílo pro druhé, uvědomuje si nutnost vzájemné pomoci, spolupráce s různými věkovými skupinami (mladší děti, vrstevníci, dospělí, kteří pomáhají při realizaci projektu.) Psychomotorické: § Žák nejen vymyslí zajímavé stanoviště, ale také obstará či vyrobí veškeré materiální pomůcky k tomu potřebné (náčiní, nářadí, hudební doprovod, výhry, odměny,… zkrátka, cokoliv ho napadne a je to v technických možnostech školy.) Sociální: § Žák spolupracuje se spolužáky v rámci skupinky (čtyřčlenné), dále dle potřeby spolupracuje s dospělými zaměstnanci školy: s učiteli tělocviku, prvního stupně, s vedením školy, školníkem apod. § Žák má na starost mladší děti – učí se zodpovědnosti za druhé, empatii a pomoci mladším. Předpokládané činnosti: * Motivace * Příprava teoretická (pohybové možnosti žáka 1. třídy, soubory her, pohybových aktivit) * Plánování stanovišť (kde, jaká aktivita, jaké prostředky) * Vytváření stanovišť * Plánování reklamy a vytvoření propagačních materiálů * Provádění žáků první třídy jednotlivými stanovišti s cílem je co nejvíce pro pohybovou aktivitu upoutat Organizace: * 1. den (2 vyučovací hodiny): Motivace – žáci v hodině TV využívají zajímavé a netradiční psychomotorické pomůcky, získají o ně zájem… Učitel žáky vede k pochopení potřeby častého pohybu. A zvláště k tomu, že pohyb může být zábavný úplně pro každého. Co se týče netradičních pohybových her a pomůcek, stačí trochu fantazie a každý je schopen něco zábavného a neobvyklého vymyslet... Touto cestou učitel povede žáky k návrhu vytvořit stanoviště pro mladší děti. * 2. den (2 vyuč. hod) Teoretická příprava žáků * 3.den (2 hod) Plánování a vytváření stanovišť * 4.den (2 hod) Dokončování stanovišť * 5.den (2 hod) Plánování a vytváření propagačních materiálů a prostředků * 6.den (2 hod) – společná třídní domluva na organizaci předvádění stanovišť * 7.den (4 hod) – příprava a provádění žáků první třídy jednotlivými stanovišti se snahou je co nejvíce upoutat zábavnými pohybovými aktivitami a závěrečné hodnocení projektu * Zbytek školního roku :-) možnost využívat projektu „Školní hry bez hranic“ Předpokládané výukové metody: · Metody slovní – rozhovor, diskuse, vysvětlování, práce s textem (naučná literatura, internet,...) · Metody názorně demonstrační – předvádění činností, pozorování · Metody praktické – pracovní činnosti, grafické a výtvarné činnosti, nácvik dovedností (výroba pomůcek a materiálů na stanoviště, výroba propagačních materiálů) · Metody řešení problémů · Brainstorming · Didaktické hry Předpokládané materiály a pomůcky: Psychomotorické pomůcky (motivace). Knihy a odkazy na elektronické zdroje, nejrůznější tělocvičné nářadí a náčiní (dle fantazie žáků a vybavení školy), výtvarné a pracovní materiály a pomůcky, prostory školy určené k realizaci projektu. Způsob prezentace projektu: Žáci 5. třídy prezentují svůj projekt žákům první třídy. Způsob hodnocení: Průběžné hodnocení každý den. Závěrečné hodnocení v den, kdy děti představily svůj projekt. Návrh projektu Název: Školní hry bez hranic Autorky: Martina Kubišová, 5.roč., skupina D Marie Sojková, 5.roč., skupina F Určeno pro: 5.třídu, počet dětí 32 Typ projektu: § podle organizace: vícepředmětový § podle navrhovatele: uměle připravený § podle účelu: konstruktivní § podle délky: dlouhodobý § podle prostředí: školní § podle počtu zúčastněných: společný třídní § podle informačních zdrojů: volný i vázaný (některé informace obstarává žák, některé učitel) Smysl projektu: § Vytvořit nebo podpořit u dětí zájem o častou pohybovou aktivitu ve škole. § Využít prostory školy ke tvorbě stanovišť sloužících k oblíbeným, zábavným a netradičním pohybovým aktivitám o přestávkách. Výstup: Žáci 5.třídy vytvoří podle vlastní fantazie (a reálných možností J) na chodbě školy stanoviště s pestrými pohybovými aktivitami pro 1.třídu. Žáci (5.tř.) pro vytvořená stanoviště vymyslí co nejlepší upoutávku, reklamu a nakonec budou provádět žáky první třídy jednotlivými stanovišti a snažit se získat jejich zájem o vymyšlenou pohybovou aktivitu. Předpokládané cíle: Kognitivní: § Žák vyhledá v literatuře, na internetu nebo zjistí od osob odborně vzdělaných, jaké jsou pohybové možnosti žáka 1.třídy. § Žák zjistí jakými metodami lze provést „reklamní kampaň“ a z těchto metod si některé vybere a použije. (Např. vytvoří prezentaci, plakáty, zadá inzerát do školního časopisu, nechá reklamu vyhlásit školním rozhlasem, vytvoří „chodící“ reklamu,…) Afektivní: § Žák si uvědomuje potřebu pravidelného pohybu a svým přičiněním sděluje svou zkušenost mladším dětem. § Žák vytváří své dílo pro druhé, uvědomuje si nutnost vzájemné pomoci, spolupráce s různými věkovými skupinami (mladší děti, vrstevníci, dospělí, kteří pomáhají při realizaci projektu.) Psychomotorické: § Žák nejen vymyslí zajímavé stanoviště, ale také obstará či vyrobí veškeré materiální pomůcky k tomu potřebné (náčiní, nářadí, hudební doprovod, výhry, odměny,… zkrátka, cokoliv ho napadne a je to v technických možnostech školy.) Sociální: § Žák spolupracuje se spolužáky v rámci skupinky (čtyřčlenné), dále dle potřeby spolupracuje s dospělými zaměstnanci školy: s učiteli tělocviku, prvního stupně, s vedením školy, školníkem apod. § Žák má na starost mladší děti – učí se zodpovědnosti za druhé, empatii a pomoci mladším. Předpokládané činnosti: § Motivace § Příprava teoretická (pohybové možnosti žáka 1. třídy, soubory her, pohybových aktivit) § Plánování stanovišť (kde, jaká aktivita, jaké prostředky) § Vytváření stanovišť § Plánování reklamy a vytvoření propagačních materiálů § Provádění žáků první třídy jednotlivými stanovišti s cílem je co nejvíce pro pohybovou aktivitu upoutat Organizace: § 1. den (2 vyučovací hodiny): Motivace – žáci v hodině TV využívají zajímavé a netradiční psychomotorické pomůcky, získají o ně zájem… Učitel žáky vede k pochopení potřeby častého pohybu. A zvláště k tomu, že pohyb může být zábavný úplně pro každého. Co se týče netradičních pohybových her a pomůcek, stačí trochu fantazie a každý je schopen něco zábavného a neobvyklého vymyslet... Touto cestou učitel povede žáky k návrhu vytvořit stanoviště pro mladší děti. § 2. den (2 vyuč. hod) Teoretická příprava žáků § 3.den (2 hod) Plánování a vytváření stanovišť § 4.den (2 hod) Dokončování stanovišť § 5.den (2 hod) Plánování a vytváření propagačních materiálů a prostředků § 6.den (2 hod) – společná třídní domluva na organizaci předvádění stanovišť § 7.den (4 hod) – příprava a provádění žáků první třídy jednotlivými stanovišti se snahou je co nejvíce upoutat zábavnými pohybovými aktivitami a závěrečné hodnocení projektu § Zbytek školního roku :-) možnost využívat projektu „Školní hry bez hranic“ Předpokládané výukové metody: · Metody slovní – rozhovor, diskuse, vysvětlování, práce s textem (naučná literatura, internet,...) · Metody názorně demonstrační – předvádění činností, pozorování · Metody praktické – pracovní činnosti, grafické a výtvarné činnosti, nácvik dovedností (výroba pomůcek a materiálů na stanoviště, výroba propagačních materiálů) · Metody řešení problémů · Brainstorming · Didaktické hry Předpokládané materiály a pomůcky: Psychomotorické pomůcky (motivace). Knihy a odkazy na elektronické zdroje, nejrůznější tělocvičné nářadí a náčiní (dle fantazie žáků a vybavení školy), výtvarné a pracovní materiály a pomůcky, prostory školy určené k realizaci projektu. Způsob prezentace projektu: Žáci 5. třídy prezentují svůj projekt žákům první třídy. Způsob hodnocení: Průběžné hodnocení každý den. Závěrečné hodnocení v den, kdy děti představily svůj projekt.