Návrh projektu – PITNÝ REŽIM: Název: Dokážeme žít bez vody? Autoři: Andrea Odložilová a Marta Slouková 5. ročník, PS PdF MU Brno Realizace: 4. ročník Z Typ projektu: -podle organizace: vícepředmětový -podle navrhovatele: uměle připravený -podle účelu: směřující k získání správných návyků v dodržování pitného režimu - podle délky: krátkodobý -podle prostředí: školní a mimoškolní - podle počtu zúčastněných: společný -podle informačních zdrojů: vázaný Smysl projektu: Děti se seznámí s pojmem pitný režim, spočítají si kolik ml tekutin vypijí za den a pokusí se o dodržování správného množství nápojů během dne Výstup: Děti si sepíší informační plakáty ohledně vhodných a nevhodných nápojů a zřídí si ve třídě hrnečky + smluvený nápoj Předpokládané cíle: Kognitivní: žáci: - vyjádří vlastní názor na VODU a s pomocí učitele sestaví její členění a vysvětlí rozdíly - se seznámí s čističkou vod na Vranovské přehradě - roztřídí nápoje na vhodné a nevhodné - porozumí tématu – koloběh vody a nakreslí si k tomu do sešitu obrázek Afektivní: žáci: - dokáží vysvětlit koloběh vody a vyřeší úkoly vztahující se k tématu Psychomotorické: žáci: - vytvoří informační plakáty na téma: pitný režim - předvedou svůj oblíbený nápoj na smluvenou ochutnávku - zřídí si ve třídě nápojový koutek s hrnečky a zvoleným nápojem Sociání: žáci: - spolupracují ve skupině v průběhu projektu Předpokládané činnosti: - tvorba informač. plakátů na téma: pitný režim, - zjišťování množství tekutin, které žáci průměrně vypijí za 1 den, vyhodnocení, pořízení hrnečků a nápoje do třídy - prohlídka čističky vod na Vranovské přehradě s odborným výkladem - tématické hry v okolí Vranovské přehrady - závěrečná ochutnávka nápojů, které si žáci přinesli Organizace: 1.den: 2 vyučovací hodiny- p. uč. přečte text - ,, Pohádka o vodě“- krátké povídání o obsahu? / O čem byla pohádka? – o vodě, Kde se bere voda? K čemu je potřebná? Kdo se bez ní neobejde? … / - společná tvorba myšlenkové mapy na téma: VODA – žáci se libovolně rozdělí do 5 skupinek. Úkolem skupin je: vybrat si z mapy 5 slov + slovo VODA a z těchto slov vytvořit krátký příběh → příběhy si poté přečteme. - Motivační otázky učitele: Proč si o vodě povídáme? K čemu je voda důležitá? Kde bere člověk vodu? Jakou vodu máme? / užitková – pitná, slaná – sladká / Jaký je rozdíl mezi těmito vodami? Kde se bere pitná voda? / přehrady, čističky, nádrže..→ prochází různými čistícími procesy / - hra: ,,MOLEKULY VODY“- vysvětlení, co je to molekula= částice složená z atomů nebo iontů, → seskupování žáků / molekul / podle počtu, který určí p. uč. - společné doplňování křížovky na tabuli / viz. příloha č. 1 – v tajence vyjde – PITNÝ REŽIM, / → otázka- Co je to pitný režim? – vysvětlení = potřebné množství tekutin, závisí na hmotnosti a věku dítěte, - rozdělte se do skupin a každá skupina má za úkol zjistit doma, co nejvíce informací o pitném režimu, a také, které nápoje jsou vhodné a které nápoje jsou naopak nevhodné. 2. den: 1. vyučovací hodina- skupinová práce- tvorba informačních plakátů na téma - ,,pitný režim“, žáci používají informace, které si doma zjistili, → prezentace plakátů před ostatními spolužáky- ostatní si během toho mohou některé informace od spolužáků doplnit na svůj plakát, - Myslíte si, že přijímáte za den dostatek tekutin? Jak to můžeme zjistit? / zápisem vypitých tekutin po dobu necelého 1 týdne / na zapisování dostanou žáci tabulky- začátek zapisování- 3. den / 3. den: celodenní výlet na Vranovskou přehradu objednaným autobusem - přednáška o čističce vod + prohlídka této čističky na Vranovské přehradě - asi 1 hodina, - svačina, / po domluvě s paní starostkou – se žáci přemístí na místní hřiště, kde program pokračuje / - hra: ,,POMÍCHANÉ NÁPOJE“- po prostoru rozmístíme lístečky s názvy : / káva, alkohol, kofola, coca- cola, limonáda s bublinkami, Redbull, džus, minerální voda, pitná voda, šťáva, ovocný čaj – každý lístek je zde 5krát, úkolem žáků je: jednotlivě vybíhat a hledat lístky svojí barvy - tento lístek pak přinesou k tombole, kde jim bude předána výhra – hodnotíme: rychlost a správnost. - hra: ,,VODA, SUCHO“ – p. uč. říká: voda nebo sucho, žáci přeskakují čáru, jež je nakreslená uprostřed, buď do ,,vody“ nebo na ,,sucho“, kdo se splete vypadává ze hry a může pomáhat při kontrole ostatních. - sedneme si na koberec do kruhu → povídání – Kde bereme vodu dnes? / přehrady, nádrže,../ Kde brali lidé vodu dříve?: / jezera, řeky, dešťová voda.. / Kde se bere voda na poušti? / kaktusy – oázy, v lese – studánky, pravěcí lidé při nedostatku vody pili zvířecí krev, - zpěv písní s kytarou: Prší, prší, Už se ten talinskej rybník nahání, Voda, voděnka, Voda živá, - přestávka - skupinky mají za úkol: vymyslet básničku nebo příběh o vodě → přečtení, zakončení společným čtením básniček, odjezd 4. den: 1 vyučovací hodina: žáci se pohodlně uloží na lavici, zavřou si oči – vysvětlení tématu poslechu - / řeka Vltava od pramene po ústí do moře / ,, Vltavy“ od Bedřicha Smetany, - navázání na motivační poslech- nová látka- ,, KOLOBĚH VODY“ – vysvětlení / viz. příloha- / zdůraznit, že jsme také součástí koloběhu vody, → zápis do sešitu + nákres, 5. den: 1 vyučovací hodina- forma Dalton- úkoly z matematiky, českého jazyka a přírodovědy mají žáci rozmístěné na lístečcích po třídě. Žáci vypracovávají úkoly na list papíru, který poté odevzdají. Pořadí úkolů si volí žáci sami. Každý pracuje samostatně. Matematika: Úkoly na stanovištích: 1) Slovní úloha 2) Převod jednotek 3) Sčítání jednotek 4) Odčítání jednotek 5) Porovnávání jednotek Český jazyk: Úkoly na stanovištích: 1) Určování základní skladební dvojice 2) Určování větných členů 3) Autonyma 4) Určování slovních druhů 5) Vysvětlení pojmů Přírodověda – zadání úkolu- viz. příloha číslo 3 : 1) Doplň věty: - Voda, která stoupá jako pára vzhůru k obloze tvoří……./ mraky/ ze kterých opět v podobě …. / deště / nebo ……. / sněhu / padá dolů na zemský povrch. - Voda po povrchu stéká a část vody se ……. / vsakuje / do půdy. - Voda oceánů tvoří přibližně…../ 70,8% / a pevnina tvoří přibližně ……. / 29,2% / zemského povrchu. 2) Vypiš fáze koloběhu vody: 1. vypařování, 2….,/ kondenzace / 3...../ srážení/ 4…………,/ déšť , prosakování / 5…………,/ vodní toky / 6…………./ vypařování / 3) Nakresli jednoduchý nákres koloběhu vody. 6. den: shrnutí, co se všechno žáci dozvěděli, co viděli na Vranovské přehradě? Počítání výsledků měření zapisování vypitých nápojů žáky→ komu vyšlo, že pije málo? Kdo pije dostatečně? Co byste navrhli pro ty, kdo pijí málo? / nosit si pití z domu – to je dobré, ale někdy se stane, že někdo si pití zapomene, abychom nato nemuseli pořád myslet – můžeme si i zde ve třídě pořídit hrnečky. → doneste si každý zítra prosím svůj hrneček. Ve skupinkách napište návrhy, které pití bychom mohli ve třídě mít. Zítra si uděláme ochutnávku nápojů, každý přinese nápoj, který mu chutná a přál by si, aby jej ochutnali i ostatní spolužáci. Případně to, co by chtěl, abychom zde měli 7. den: děti si donesly vlastní hrnky, které si zde budou nechávat → Vlastní soutěžní ochutnávka- každý žák představí svůj nápoj a poté může ohodnotit ostatní, k dispozici má 3 bodové lístečky, které dá třem nejlepším nápojům→ výběr vítězného nápoje, domluva nápoje, který budou mít žáci ve třídě k dispozici Předpokládané výukové metody: - metody slovní: rozhovor, diskuse, vysvětlování, brainstorming, práce s literaturou, - metody názorně demonstrační: pozorování, prezentace informačních plakátů - metody praktické: grafické a výtvarné činnosti - didaktické hry Předpokládané pomůcky: - balicí papír, psací potřeby, kartičky na hru, hrnky a nádoby se zvolenými nápoji Způsob prezentace projektu: - ústní prezentace pro spolužáky o pitném režimu a jednotlivých nápojích - závěrečná ochutnávka nápojů spojená s výběrem vítězného nápoje pro třídu Způsob hodnocení: - učitel hodnotí ve třídě – ústně a průběžně při práce a na závěr zhodnotí celý projekt - hodnocení průběhu projektu žáky, vyjádření jejich pocitů, názorů a připomínek Použité zdroje: http://www.mineralfit.cz/clanek/2553--pitny-rezim-deti.html http://www.babyonline.cz/pece-o-dite/vyziva-a-pitny-rezim/pitny-rezim.html#rezim5 http://www.aamon.cz/?p=298 http://www.zdrava5.cz/poradna/zvyzivadeti-pitnyrezim.html http://www.khsova.cz/01_aktuality/pitny_rezim.php?datum=2007-07-09 http://www.outsidermedia.cz/Vodni-mafie-1-dil-Pohadka-o-vode-1.aspx http://encyklopedie.seznam.cz/heslo/535268-kolobeh-vody-v-prirode BERGESTEDT,CH.: Člověk a příroda- učebnice pro integrovanou výuku. Plzeň: Fraus 2005. ISBN 80-7238-337-X DURWARD,L a kol.: ABC Přírody- Svět v otázkách a odpovědích. Praha: Readerś Digest Výběr 1999. ISBN 80- 86196-06-2 UHŘÍČKOVÁ,A.: Z pohádky do zahrádky. Brno: Rezekvítek 2002. ISBN 80-86626-02-4