DOKÁŽEME ŽÍT BEZ VODY? Vypracovaly: Marta Slouková Andrea Odložilová Předmět: Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 2 Vyučující: PhDr. Mgr. Jitka Reissmannová Realizace projektu • Název projektu: Dokážeme žít bez vody? • Třída: 4. • Počet dní: 1 týden • Organizace: více předmětový • Místo realizace: škola, Vranovská přehrada • Pomůcky: Pohádka o vodě, balicí papír, psací potřeby, kartičky na hru, hrnky a nádoby se zvolenými nápoji Cíle • Kognitivní – žáci vyjádří vlastní názor na VODU a s pomocí učitele sestaví její členění a vysvětlí rozdíly - seznámí se s čističkou vod na Vranovské přehradě - roztřídí nápoje na vhodné a nevhodné - porozumí tématu – koloběh vody a nakreslí si k tomu do sešitu obrázek • Afektivní: - dokážou vysvětlit koloběh vody a vyřeší úkoly vztahující se k tématu • Psychomotorické: - žáci vytvoří informační plakáty na téma: pitný režim - předvedou svůj oblíbený nápoj na smluvenou ochutnávku - zřídí si ve třídě nápojový koutek s hrnečky a zvoleným nápojem • Sociální: - žáci spolupracují ve skupině v průběhu projektu Předpokládané činnosti - 1.den • Motivace: Pohádka o vodě „Bylo, nebylo, v jedné pohádkové zemi měli kouzelnou studnu. Z té studny tekla pramenitá voda, ale nikdo si k ní pro vodu chodit nemusel. Od studny vedly takové kouzelné …“ • Motivační rozhovor: - O čem byla pohádka? - Kde se bere voda? - K čemu je potřebná? • Myšlenková mapa: - Společná činnost • Skupinová práce: - každá skupinka si vyber z myšlenkové mapy 5 slov + voda - ze slov děti vymyslí krátký příběh, který si poté přečtou Společné povídání: - druhy vody, rozdíly, kde se bere pitná voda?,…. • Hra: Molekuly vody - seskupování žáků podle počtu • Křížovka - tajenka: Pitný režim Skupinová práce: - skupinky mají za úkol doma zjistit: Co je to pitný režim, co k němu vše patří, kolikrát denně má průměrný žák denně vypít, jaké nápoje jsou vhodné k pití a jaké ne. Předpokládané činnosti - 2.den • Skupinová práce: - tvorba informačních plakátů na téma: Pitný režim Otázky učitele: - Myslíte si, že přijímáte za den dostatek tekutin? Jak to můžeme zjistit? • Zadání úkolu: - zápis vypitých tekutin po dobu necelého 1 týdne / na zapisování dostanou žáci tabulky- začátek zapisování- 3. den Předpokládané činnosti - 3.den • Celodenní výlet na Vranovskou přehradu - přednáška o čističce vod + prohlídka čističky na Vranovské přehradě • Hra: Pomíchané nápoje: - žáci soutěží ve skupinkách, sbírají lístky své barvy a třídí je podle toho, zda jsou to nápoje vhodné pro časté pití nebo ne. Hra: Voda sucho: - princip hry je stejný, jako hra: Do vody a z vody. • Společné povídání: - Kde berou lidé vodu na pití? - Kde brali lidé vodu dříve? - Kde se bere voda na poušti? • Hudební výchova: - zpěv písní s kytarou,kde se zpívá o vodě Skupinová práce: - skupinky mají za úkol vymyslet krátkou báseň neb příběh o vodě, - přečtení • Odjezd domů Předpokládané činnosti - 4.den • Relaxační činnost: - žáci se pohodlně uloží na lavici, zavřou oči - poslech hudební nahrávky: Vltava od B.Smetany Povídání si o tématu: Koloběh vody: - ilustrativní nákres na tabuli, zápis do sešitu Předpokládané činnosti - 5.den Samostatná práce: Dalton - po třídě jsou rozmístěny úkoly z M, ČJ, Přírodovědy, které si žáci samostatně vypracovávají Předpokládané činnosti - 6.den • Společné povídání: - co se všechno žáci během projektu dozvěděli • Kontrola pitného režimu žáků: - Počítání výsledků, • Diskuse: - Co byste navrhli pro ty, kdo pijí málo? (zařídit si pití do třídy) - žáci mají za úkol do školy přinést svůj hrnek na pití - skupinky napíší návrhy pití, které by mohli ve třídě mít - jejich úkolem je toto pití do druhého dne přinést do školy Předpokládané činnosti - 7.den • Ochutnávka nápojů: - každý žák představí svůj nápoj a poté může ohodnotit ostatní, → výběr vítězného nápoje, domluva nápoje, který budou mít žáci ve třídě k dispozici • Závěr: - zavedení pitného režimu ve třídě - společné zhodnocení projektu • DĚKUJEME ZA POZORNOST