Název projektu: Prevence nemocí a podpora zdraví Student: Marie Dominika Rousová, Hana Krčálová Typ studia: prezenční Skupina: E Ročník: 5. Školní rok:2008/2009 I. NÁVRH PROJEKTU Název: Prevence nemocí a podpora zdraví Autoři: Marie Dominika Rousová, Hana Krčálová Realizace: 4. ročník Z Typ projektu: * podle délky: krátkodobý * podle prostředí: školní * podle organizace: vícepředmětový * podle počtu zúčastněných: společný třídní * podle informačních zdrojů: vázaný a volný * podle účelu: směřující k získání znalostí a dovedností Smysl projektu: Smyslem projektu je děti seznámit s různými druhy nemocí, které nás mohou ohrozit, vědět, jak se projevují, znát způsob a příčinu nákazy, jak je možné jim předcházet apod. Dále si uvědomit důležitost prevence a vést děti k přesvědčení, že péče o své zdraví by měla být na prvním místě. Výstup: Zhotovení plakátu, tykající se tématu Prevence nemocí a podpora zdraví. Samostatný výstup v „televizním vysílání“. Předpokládané cíle: • Kognitivní: žáci: - Vyjmenují různé typy nemocí a zranění. - Rozpoznají příznaky některých nemocí. - Znají zásady prevence zdraví a příčiny vzniku nemocí. - Vyhledávají, roztřídí a vyberou informace v knihách a encyklopediích, na internetu. • Afektivní: žáci: - Vysvětlí potřebu pečovat o své zdraví. • Psychomotorické: žáci: - vytvoří plakát či jinou formu prezentace týkající se dané tematiky - předvedou výsledek skupinové práce - samostatně připraví a předvedou vlastní televizní vysílání • Sociální: žáci: - spolupracují ve skupině v průběhu projektu - vzájemně ocení a kriticky zhodnotí výsledky svojí práce, spolužáků a komplexně celý projekt - uplatňují zásady slušného chování na exkurzi a pravidla diskuse Předpokládané činnosti: • 1.den: Byl jednou jeden život; myšlenková mapa; rozdělení do skupin • 2.den: Skupinová práce na prezentacích – (vytváření plakátů, brožur, apod.) • 3.den: Exkurze (výstava , návštěva muzea – tematicky se vztahující k problematice) • 4.den: Debata s odborníkem „v bílém plášti“; prezentace skupinových prací. • 5.den: Televizní vysílání (sloh + vysílání), závěr Organizace výuky: Práce ve skupinách, práce hromadná a práce individuální. Předpokládané výukové metody: - metody slovní - rozhovor, diskuse, práce s textem - metody demonstrační - předvádění činností, exkuzre - metody praktické - pracovní činnosti - metody řešení problémů Předpokládané pomůcky: Knihy, texty, pracovní listy, letáky, balicí papír, nůžky, voskovky, lepidlo, papíry, psací potřeby, televize (její konstrukce), internet. Způsob prezentace projektu: Ústní představení ostatním skupinám ve třídě. Umístění plakátů v prostorách třídy. Prezentace jednotlivců – televizní vysílání. Způsob hodnocení: Hodnocení v průběhu projektu i na závěr projektu učitelem – co se podařilo, jak se nám pracovalo, kvalita výsledků činnosti. Hodnocení žáků – hodnotí svoji práci i výkony ostatních spolužáků, užitečnost projektu, hodnotu získaných poznatků, co by na projektu změnily a vylepšily, co by úplně vynechaly. Hodnocení odborníka – kvalita prezentací k dané problematice, objektivita zmíněných informací. Hodnocení společné na závěr projektu – průběh projektu, výsledek a prezentace. Kriteria hodnocení: - spolupráce - tvořivost - objektivnost informací - způsob ústního i celkového projevu - výběr prostředků