Jsme to, co jíme? Eva Viňanská Edita Pošepná O-ffda: 5. ^Časová dotace: týden ^Místo realizace: třída v Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět v Tématický okruh: Člověk a jeho zdraví v Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova Multikulturní výchova Enviromentální výchova Mediální výchova Integrace mezí vzdělávacími obory: v Hudební výchova ^Dramatická výchova ^Tělesná výchova ^Ceský jazyk ^Pracovní činnosti ^Prvouka petence: Komunikativní: formuluje o vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v ústním i písemném projevu, naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje Kompetence sociální a personální: účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, má pozitivní představu o sobě samém Kompetence k učení: operuje s novými pojmy, navazuje na staré poznatky Výchovně vzdělávací cíl: žák chápe pojem zdravá výživa, rozumí a třídí věci na zdravé a nezdravé, či méně zdravé, sestaví jednoduchý jídelníček a připraví si zdravý pokrm Pojmy operne: zdravá/nezdravá potravina, recept, obezita Pojmy nové: ' zdravá výživa, jídelníček, bio potraviny, výživová pyramida Dovednosti: sestavení pyramidy, vytvoření vlastního pokrmu ze samostatně připravených receptu, třídění potravin dle výživové pyramidy Didaktické prostředky: balicí papír, plakáty, encyklopedie, potraviny, časopisy, kuchařky, tabule, CD ZAHÁJENI PROJEKTU s píseň Co jsem měl dnes k obědu - na Cd (společný zpěv písničky, text dostane každý žák okopírovaný) s diskuze o tom, co jedí žáci (rozdíly žáku -Tjídelnícku. rozdíly dětí a rodiča, kde se lépe stravuji - doma/ve škole..) - pro uvolněnější projev žáku provádíme diskuzi například v kroužku na koberci, snažíme se žáky dovést ke komunikaci mezi sebou VÝŽIVOVÁ PYRAMIDA ^ na tabuli „slepá pyramida" - žáci by doplnili jídlo z písničky do příslušných chlívečku podle svého uvážení v seznámení se s výživovou pyramidou - kontrola práce žáků ^žák si vybere své nejoblíbenější jídlo (potravinu), zařadí ha do pyramidy a zjistí a něm do dalších dnů (z internetu, encyklopedií..) infarmace. které posléze představí spolužákSm JAK SE ZDRAVÉ STRAVOVAT vvaření - žáci jsou rozděleni do skupin (hlavní jídlo, polévka, salát, moučník) - každá skupinka si najde recept, který by zapadal do zdravé výživy - recepty budou také zhotoveny v zakreslení pyramidy z potravin, které jsou v připravených pokrmech obsaženy v následná ochutnávka receptů LIDE KOLEM N AS v na tabuli jsou dva obrázky různých lidí (obézní muž, štíhlá žena) - žáci jsou rozděleni do skupin - jejich úkolem je slohově zpracovat charakteristiku těchto osob Qaké mají zaměstnání, jak o sebe pečují, jak se síravují...) HRAJEME SI -paní Kateřina = scénky na téma televizního pořadu Jste to, co jíte! - co by si žáci navzájem vytkli, jeden představuje paní Kateřinu z pořadu další tlouštíka" rady "77" paní Kateřiny.. v přijmeme nového šéfkuchaře do nové restaurace Žijeme zdravě - zkus vymyslet, jak bys vedl kuchyň, jak bys upoutal'zamestnávatele, aby si vybral právě tebe (můžeš si vše načrtnou na papír, uvést příklad nějakého jídla -namalovat ho...) - následná dramatizace DĚKUJEME ZA POZORNOST ©