Projekt k předmětu Výchova ke zdraví Vypracovaly : Sommerová Markéta Vaňková Eliška Typ projektu : n Podle délky : krátkodobý ( 2 týdny) n Podle prostředí : školní n Podle navrhovatele : uměle připravený n Podle organizace : vícepředmětový § Podle počtu zúčastněných : společný třídní § Podle účelu: směřující k získání znalostí a dovedností Smysl a výstup projektu n Děti si osvojí poznatky o důležitosti zdraví pro člověka, zdravého životního stylu, zdravé stravy. n Zhotovení dvou plakátů – co je zdravé, co není zdravé, monitorování vlastní rodiny – hodnotící listy. NÁZEV PROJEKTU : nJíme zdravě? ( 5. třída) 1. HODINA : n Myšlenková mapa n Seznámení dětí s desaterem zdravé výživy n Desatero výživy dětí 1.Dopřejme dětem pestrou a rozmanitou stravu, vybírejme jim stravu bohatou na ovoce, zeleninu. 2.Dbejme, aby jejich strava byla bohatá na obilniny a výrobky z nich. 3.Vybírejme jim potraviny s nízkým obsahem tuků a cholesterolu; upřednostňujme tuky rostlinné. 4.Zajistěme střídmost v konzumaci cukru, sladkostí a slazených nápojů. 5.Nedosolujme jim hotové pokrmy, sůl a solené potraviny jim nabízejme jen zcela výjimečně. 6.Zabezpečme dětem pravidelně netučné nebo nízkotučné mléčné výrobky. 7.Pitným režimem zajistěme alespoň 1,5 až 2 litry tekutin denně. 8.Dodejme dětem kvalitní zdroje bílkovin (drůbeží a rybí maso, luštěniny). 9.Nenechejme děti přejídat ani hladovět, často se zamýšlejme nad jejich růstem, tělesnou výškou a hmotností. 10.Učme děti zdravému způsobu života svým vlastním příkladem. n Zadání domácího úkolu ( najít článek týkající se zdravé výživy, zdravého životního stylu, zdravých potravin, nezdravých potravin apod., článek důkladně prozkoumat, přinést na další hodinu a seznámit s ním své spolužáky) 2. HODINA n Hra : ,,Slovní fotbal“ – počáteční slovo STRAVA – na poslední písmeno děti navazují jednotlivá slova – pouze z oblasti stravy a jídel..strava-ananas-sůl-lečo-okurka-angrešt…(slova postupně píší na tabuli, paní učitelka poté vybírá slova, u kterých děti určují kategorie slov a dávají slova do vět) n Komunitní kruh – diskuse o článcích, podrobnější, hlubší zkoumání problému zdravé a nezdravé stravy (co jste našly zajímavého…??, co nám sdělíš…??) n Zadání domácího úkolu na víkend – monitorování rodiny – její stravování, důsledné zapisování každého žáka do připraveného listu o jeho rodině. HODNOTÍCÍ ARCH RODINY n Děti napíší členy své rodiny a monitorují co, kdo o víkendu jí. Zapisují potraviny. n U kolonky JÁ, děti zapisují CO jedí, ale zároveň VÁŽÍ(využití matematiky, zopakování hmotnosti) své porce. 3. HODINA n Rozhovor o víkendové práci – co žákům dělalo problém, jak se jim dařilo zapisovat každé jídlo, zda členové rodiny spolupracovali… n Skupinová práce : žáci dostanou pracovní list ,,Jíte doma zdravě?“ a ve skupině diskutují a zaznamenávají zjištěné informace. Napíší jméno rodiny a hodnotí její zdravé či nezdravé stravování. n Společné zhodnocení – která rodina jí zdravě? n Zadání úkolu – na příští hodinu přinést reklamní letáky s potravinami. SKUPINOVÉ HODNOCENÍ n Děti pracují ve skupinách. Zamyslí se nad stravováním každé rodiny. Jména rodin zapíší do archu a napíší potraviny, o kterých si myslí, že jsou zdravé nebo nezdravé. 4. hodina n Hra : děti si losují lístečky, na kterých mají potraviny. Lístečky jsou záměrně rozděleny do dvou skupin – zdravá a nezdravá strava. Děti se hledají – zdravá strava – v jedné části třídy, nezdravá strava – v druhé části třídy. n Výroba plakátů formátu A1 – vystřihování, lepení potravin do archů A1, možnost i dotvoření potravin pomocí jiných výtvarných prostředků. n Prezentace obou plakátů – zdravá a nezdravá strava. n Pochvala dětem za práci. KONEC n DĚKUJEME ZA POZORNOST