ZDRAVÍ U NÁS VE ŠKOLE autoři: ROUPOVÁ JANA ŠAFARČÍKOVÁ MARTINA TOŠENOVJANOVÁ ANDREA Typologie našeho projektu Ø Krátkodobý - týdenní Ø Školní Ø Uměle vytvořený učitelem Ø Vícepředmětový (Ma, ČJ, Prv, VV, HV) Ø Společný třídní (3. třída) Ø Směřující k získání znalostí a dovedností Smysl projektu Žáci: Ø Osvojí si poznatky o zdravém životním stylu. Ø Pochopí důležitost zdravého stravování. Ø Dokážou vysvětlit důležitost pravidelného pohybu. Ø Předchází nebezpečí, která mohou nastat v domácnosti, v přírodě a v dalších prostředích. Výstupy projektu Ø Výstupem bude průkaz ZDRAVÍ, který bude důkazem o splnění všech úkolů zadaných v týdnu věnovaném zdravému životnímu stylu. Ø Plakáty o jednotlivých složkách zdravého životního stylu (hygiena, potrava, sport, ekologie). Ø Pyramida zdravé výživy vyrobená dětmi. Ø Umělecké výrobky z čerstvé zeleniny a ovoce (ježek, stonožka, auto). PRŮKAZ ZDRAVÍ MATEMATIKA Barevné počítání Ø Děti zábavnou formou opakují sčítání a odčítání v oboru do sta. ČESKÝ JAZYK Pohádka o dvou mravencích Potkali se jednou dva pohádkoví mravenci, rezavý a černý a začali si povídat o svých mraveništích: „My,“povídá rezavý mravenec, „máme v nejnižším patře mraveniště především sladkosti a uzeniny. A jak to vypadá u vás?“ ptá se černého mravence.Ten mu odpovídá: „U nás je to přesně naopak.“ „Víš, co by mě zajímalo,“ ptá se rezavý mravenec, „co je zdravější?“ Ø Diskuze na téma zdravá výživa Ø Kresba mravenců Ø Vyplňování pracovního listu Další aktivity do ČJ Ø Podtrhněte, co je zdravé. Podtržená slova přepište poskládaná podle abecedy. mrkev zelí bonbón káva sója čočka jablko cibule dort salát citron čokoláda banán rajče zmrzlina Ø Vytvořte z přeházených písmen slova a zařaďte je, zda jde o zeleninu či ovoce. OVOCE ZELENINA pmarčone beluci jčera hydajo tálas bljoka sneček haršku Ø Barevně rozlište. NEMOC – zeleně, ÚRAZ – červeně. angína popálenina žloutenka chřipka zlomenina neštovice odřenina zarděnky rozbitá hlava spalničky spála pořezání PRVOUKA Ø Seznámení dětí se zdravým životním stylem Ø Úkol: Sestavit jídelníček na celý den podle kartiček Ø Skupinová práce: Výroba plakátů na dané téma. 1. Čistota těla 2. Udržujeme v čistotě a pořádku své okolí 3. Jíme zdravě, hýbeme se 4. Dodržujeme zásady ochrany zdraví chodíme do přírody Křížovka 1. Drobné modrofialové ovoce, které roste v lese. 2. Chlupaté ovoce, které je zvenku hnědé a vevnitř zelené. 3. Zelenina svátku Haloween. 4. Co otráveného snědla Sněhurka? 5. Co má sněhulák místo nosu? 6. Název pohádky : ,, Tři … pro Popelku?“ 7. Název filmu: ,, Což takhle dát si …..!“ 8. Pomeranč, mandarinka, citrón, grep patří mezi ….. VÝTVARNÁ VÝCHOVA Vtipné dekorace z ovoce a zeleniny Materiál: Ø ݣrušky Ø mandle Ø rozinky Ø 1 kandovaná třešeň HUDEBNÍ VÝCHOVA Písnička Zdraví Ø dechové cvičení Ø vytleskávání rytmu Ø hra na tělo Ø tvoření opozit Ø tanečně pohybový doprovod Čtení Skupinová práce Ø Učitel děti rozdělí do 4 skupin podle barev, které si vylosují. Ø Každá skupina dostane obálku své barvy. V obálce je obrázek a k němu úkol. Ø Úkol děti vypracovávají na arch balicího papíru. Úkoly: Ø Napiš nejméně 6 nebezpečí, které ti (doma, venku, v zimě, v létě) hrozí a zapřemýšlej, jak jim můžeš předejít. Obrázek ti napoví. Ø Každá skupina odprezentuje svůj úkol. Dbáme na to, aby každý člen skupinky řekl alespoň jednu větu. Ostatní poslouchají, během prezentace mohou mít otázky. Příběh s poučením Ø čtení příběhu Ø diskuze k dané problematice Tělovýchovné chvilky aneb pohyb nejen v tělesné výchově Ø Protažení svalů pletence ramenního, napřimování hrudní páteře. Základní poloha, provedení: záda napřímená, neopírají se o opěradlo židle, vzpažit levou pokrčmo, položit dlaň mezi lopatky, stranově vystřídat. Je to velká paráda, dát si ruku za záda. Ø Uvolnění hrudní páteře. Základní poloha, provedení: záda napřímená, neopírají se o opěradlo židle, ruce v týl, nádech, s výdechem úklon hrudní páteře vpravo, s nádechem zpět a totéž vlevo. Z boku vítr fouká, mým tělem to houpá. Ø Protažení svalů oblasti pletenců ramenních. Základní poloha, provedení: záda napřímená, neopírají se o opěradlo, pravá ve vzpažení, levá připažená, pravou HK vytahujeme vzhůru, levou naopak tlačíme k zemi, stranově vystřídat. Natáhnu se maličko pro červené jablíčko. Druhou rukou zkusím taky, jaképak s tím saky paky. Použitá literatura Ø Hnízdilová, M. Tělovýchovné chvilky, Brno 2006 Ø Ursula Barffová, Hračky z přírody po celý rok Ø Pašková, J. Učíme se společně, Brno 2007 Ø Adamovská, M. Děti a zdraví, Praha 2007