ZDRAVÍ U NÁS VE ŠKOLE Autoři: Roupová Jana, Šafarčíková Martina, Tošenovjanová Andrea * Realizace: - třetí ročník, opakování učiva z druhého ročníku * Typologie našeho projektu: 1. krátkodobý – týdenní 2. školní 3. uměle vytvořený učitelem 4. vícepředmětový ( Ma, ČJ, Prv, VV, HV) 5. společný třídní 6. směřující k získání vědomostí a dovedností * Smysl projektu: Žáci: - osvojí si poznatky o zdravém životním stylu. - pochopí důležitost zdravého stravování. - dokážou vysvětlit důležitost pravidelného pohybu. - předchází nebezpečí, která mohou nastat v domácnosti, v přírodě a v dalších prostředích. * Výstupy projektu: 1. Výstupem bude průkaz ZDRAVÍ, který bude důkazem o splnění všech úkolů zadaných v týdnu věnovaném zdravému životnímu stylu. 2. Plakáty o jednotlivých složkách zdravého životního stylu (hygiena, potrava, sport, ekologie). 3. Pyramida zdravé výživy vyrobená dětmi. 4. Umělecké výrobky z čerstvé zeleniny a ovoce (ježek, stonožka, auto). PRŮKAZ ZDRAVÍ Jméno: Datum vystavení: Třída: Platnost do: Škola: Vystavil/a: splnil ☺ / nesplnil 1. STRAVA 2. POHYB 3. HYGIENA 4. BEZPEČNOST 5. EKOLOGIE JEDNOTLIVÉ NÁMĚTY DO HODIN: MATEMATIKA Téma: Barevné počítání: Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Tématický okruh: Čísla a početní operace Výchovně vzdělávací cíl: * zná, čte a píše číslice * zná a chápe význam – více, méně, první, poslední, větší, menší * řeší příklady na +, - do 100 - děti zábavnou formou opakují sčítání a odčítání v oboru do sta - pracovní list: Vykreslete podle zadání. - zdroj: Pašková, J. Učíme se společně, Brno 2007 ČESKÝ JAZYK Téma: Pyramida zdravé výživy Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Tématický okruh: Člověk a jeho zdraví Výchovně vzdělávací cíl: * Zná význam zdravé výživy. * Dokáže říct, které potraviny jsou pro člověka zdravé a které ne. * Zamyslí se nad svou stravou a bude se snažit jíst zdravěji. Scénář hodiny Úvod: – pozdrav – uklidnění třídy Pohádka o dvou mravencích - učitel nahlas přečte pohádku Pohádka o dvou mravencích Potkali se jednou dva pohádkoví mravenci, rezavý a černý a začali si povídat o svých mraveništích: „My," povídá rezavý mravenec, „máme v nejnižším patře mraveniště především sladkosti a uzeniny. Je jich tam spousta, protože my je milujeme a každý den toho sníme ze všeho nejvíce. V prvním patře pak máme hromadu masa, sýrů a bílého pečiva. Je toho sice méně než v přízemí, ale každodenně toho spořádáme také požehnaně. Ve druhém patře jsou potom jogurty, mléko, ryby, brambory, rýže a müsli. Toho sníme každý den docela málo. V posledním patře máme chléb, celozrnné pečivo, ovoce a zeleninu, toto my přes den skoro vůbec nebaštíme. A jak to vypadá u vás?" ptá se černého mravence. Ten mu odpovídá: „U nás je to přesně naopak. Za den sníme nejvíce celozrnného pečiva, ovoce a zeleniny, potom zdlábneme dostatek mléka, netučných mléčných výrobků, ryb, brambor, mysli a rýže, dáme si trochu masa, sýrů, bílého pečiva a sladkosti nebo uzeniny jíme ze všeho nejméně." „Víš, co by mě zajímalo," ptá se rezavý mravenec, „co je zdravější?“ Hlavní část: - po přečtení pohádky rozdáme každému žákovi obrázek některých potravin a zeptáme se jich na to, co patří mezi sladkosti, mléčné nebo masné výrobky, ovoce, zeleninu a pečivo, případně obiloviny - žáci jmenují příklady a zároveň ukážou obrázek, obrázek pak přidělají na magnetickou tabuli pod příslušný název - poté žáky vyzveme k tomu, aby si ještě jednou pohádku přečetli, zamysleli se, jak asi oba mravenci vypadají, když se takto odlišně stravují, a nakreslili je. - až budou žáci hotovi, výkresy si společně vystaví, porovnají své představy – hledají shody a rozdíly. Následně výkresy seřadí (přednost dostanou kresby, kde žáci nakreslili štíhlého černého mravence a tlustého rezavého mravence). Žáci vysvětlí, co je k tomuto ztvárnění vedlo (zdravá strava = štíhlost, zdraví; nezdravá strava = nadváha, nemoci). Nezapomeneme připomenout i nutnost dodržovat pitný režim a společně hledáme vhodné nápoje. Samostatná práce (viz. pracovní list) Každé z dětí dostane pracovní list s pyramidou zdravé výživy. Úkolem dětí je rozstříhat naznačené části a správně pyramidu sestavit. Nakonec si ji děti mohou vybarvit. Závěr hodiny Zhodnocení práce dětí, opakování toho, co jsme se dnes naučili a co si budeme pamatovat. Pracovní list Vystřihni a sestav pyramidu zdravé výživy. Dole jsou potraviny, které máme jíst každý den. Pyramidu můžeš vybarvit. Kam patří sladkosti? Další aktivity do ČJ · Podtrhněte, co je zdravé. Podtržená slova přepište poskládaná podle abecedy. mrkev zelí bonbón káva sója čočka jablko cibule dort salát citron čokoláda banán rajče zmrzlina · Vytvořte z přeházených písmen slova a zařaďte je, zda jde o zeleninu či ovoce. OVOCE ZELENINA pmarčone beluci jčera hydajo tálas bljoka sneček haršku · Barevně rozlište. NEMOC – zeleně, ÚRAZ – červeně. angína popálenina žloutenka chřipka zlomenina neštovice odřenina zarděnky rozbitá hlava spalničky spála pořezání PRVOUKA Téma: Zdravý životní styl Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Tématický okruh: Člověk a jeho zdraví Člověk je součástí zdravé přírody, patří do říše živočichů. Člověk se liší od živočichů způsobem života, schopností myslet, uvědoměle pracovat a dorozumívat se řečí. Ke zdravému životu potřebují: * Dýchat čistý vzduch * Pít nezávadnou vodu * Jíst vhodnou potravu Zdravá a vyvážená potrava by měla obsahovat: Bílkoviny-maso, mléko, mléčné výrobky, vejce, čočku, hrách Tuky-maso, mléko, mléčné výrobky, vejce, ořechy Cukry-ovoce, zelenina, obilné výrobky, brambory Vláknina-ovoce, zelenina, celozrnný chléb Vitamíny-A-mrkev, rajčata, špenát B-maso, droždí, ořechy C-ovoce, zelenina, šípky, citrusové plody D-rybí tuk, máslo, mléko, vejce Činnost: Skupinková práce: Děti dostanou kartičky s obrázky různých druhů potravy (např. banán, cukroví, čokoláda, ryby), jejich úkolem je vyloučit ty potraviny, které nejsou pro jejich tělo vhodné. Úkol: Sestavte jídelníček na celý den. Použijte kartičky: Snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře. dort mléko jogurt kakao párky sýr máslo salám chléb rohlík nnedlíky rýže ovoce zelenina čokoláda lízátko svíčková řízky polévka brambory ryba kuře čaj džus zmrzlina Zásady zdravého života: Každá skupinka dostane arch papíru, na stěnách třídy jsou každé skupince rozděleny papíry s pomocí, kdyby si nevěděly děti rady. Úkolem dětí je sepsat, co je zdravý životní styl a poté to prezentují ostatním skupinkám. 1. skupinka-Čistota těla (Co to znamená?) Ráno se vždy umyji studenou vodou, ruce si myji po každém jídle a po použití záchodu, večer se umyji v teplé vodě, vyčistím si zuby, češu a myji si vlasy, pečuji o nehty. Oblékám se čistě a přiměřeně. Udržuji v čistotě i své věci. 2. skupinka-Udržujeme v čistotě a pořádku své okolí- jak? Vynáším odpadky, doma uklízím, nic nevyhazuji na chodník, ani do přírody, nehraji si v blízkosti smetiště či kontejnerů, nezdržuji se v zakouřené místnosti. 3. skupinka- Jíme zdravě Denně jím ovoce a zeleninu, vyhýbám se tučným pokrmům, jím 5krát denně, nepřejídám se a používám příbor. Pohyb Alespoň 2krát týdně sportuji. Jaké sporty znáš nebo jaké sporty děláš? 4. skupinka- Dodržuje zásady ochrany zdraví Sedím rovně ve škole, nehrbím se, čtu a píšu při vhodném osvětlení, nedělám zbytečný hluk, včas chodím spát, dbám na dopravní předpisy a chráním se před úrazem. Chodíme do přírody Neničím přírodu, pomáhám na zahradě. * Rozluštěte pořekadla, vysvětlete, co znamenají: STAOČIT LŮP ÍVARDZ CHUD ĚTLE DRÝAVZ V RDZMÉVA Křížovka - další vhodnou aktivitou jsou například různé křížovky, kde tajnekou vyjde opět pojem důležitý pro výchovu ke zdraví, v tomto případě vyjde tajemka VITAMÍNY - po vyřešení pak učitel může dětem tento poéjem vysvětlit a následně diskutovta o důležitosti vitamínů atd. 1. Drobné modrofialové ovoce, které roste v lese. BORŮVKY 2. Chlupaté ovoce, které je zvenku hnědé a vevnitř zelené. KIWI 3. Zelenina svátku Haloween. TYKEV 4. Co otráveného snědla Sněhurka? JABLKO 5. Co má sněhulák místo nosu? MRKEV 6. Název pohádky : ,, Tři … pro Popelku?“ OŘÍŠKY 7. Název filmu: ,, Což takhle dát si …..!“ ŠPENÁT 8. Pomeranč, mandarinka, citrón, grep patří mezi ….. CITRUSY VÝTVARNÁ VÝCHOVA Téma: Vtipné dekorace z ovoce a zeleniny Vzdělávací oblast: Umění a kultura Tématický okruh: Výtvarná výchova a Pracovní činnosti Ježek Materiál: v ½ hruška v Mandle v Rozinky v 1 kandovaná třešeň Postup: Hrušku můžeme oloupat nebo nechat neoloupanou. Oloupanou musíme důkladně pokapat citrónovou šťávou, protože by jinak rychle zhnědla. Hrušku rozpůlíme a kousek špičky odkrojíme. Do nejsilnější části zapícháme kolíčky z mandlí jako bodliny. Oči uděláme z rozinek a nos z kandované třešně. Stonožka Materiál: v ½ banánu v 2 lískové oříšky v Rozinky Postup: Banán po délce rozřízneme, obličej vytvoříme ze tří oříšků, po obou stranách naklademe řadu rozinek jako nožičky. Závodní auto: Materiál: v 1 krátká silnější mrkev v 1 ředkvička v 4 plátky ředkvičky v 2 hořčičná semínka v Párátko Postup: Špičku mrkve odkrojíme, zelený zbytek listu zkrátíme na přibližně 0,5 cm. Pak mrkev očistíme a na silnější části vykrojíme delší prohlubeň. Bude to prostor pro řidiče. Do prohlubně umístíme ředkvičku napíchnutou na párátku-to je závodník, jako dvě oči vtlačíme dvě hořčičná semínka. Čtyři kola z plátků ředkvičky namontujeme také pomocí párátek. Květináč Materiál: v 1 asi 2-3 cm dlouhý kousek mrkve v Čerstvé bylinky v Silnější jehla Postup: Do kousku mrkve, odkrojeného ze silnější části, silnější jehlou napíchneme několik dírek a do nich zasadíme různé bylinky, třeba zelenou petrželku, kopr a pažitku Zdroj: Barffová, U. Hračky z přírody po celý rok HUDEBNÍ VÝCHOVA Téma: píseň Zdraví (zdroj: Adamovská, M. Děti a zdraví, Praha 2007) Vzdělávací oblast: Umění a kultura Tématický okruh: Hudební výchova Výchovně vzdělávací cíl: - zpívá na základě svých dispozic - rytmizuje jednoduché texty - reaguje pohybem na znějící hudbu - naslouchá promluvám druhých lidí - účinně spolupracuje ve skupině - v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá - plní povinnosti a pravidla Učivo: - píseň Zdraví - rytmické cvičení - rozezpívání - pohybově taneční doprovod SCÉNÁŘ VYUČOVACÍ HODINY: MEZIPŘEDMĚTOVÉ VZTAHY: Český jazyk, Tělesná výchova, Prvouka, Dramatická výchova PRŮŘEZOVÁ TÉMATA: OSV - Rozvoj schopností poznávání – cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění; cvičení dovedností zapamatování VDO – Občanská společnost a škola – výchova k demokratickému myšlení v rámci třídního kolektivu, výchova k samostatnosti MV – Lidské vztahy - udržovat tolerantní vztahy a rozvíjet spolupráci s jinými lidmi, bez ohledu na jejich kulturní, sociální, náboženské, zájmové nebo generační příslušnost Pomůcky: - maňásek Tralalínek, klávesy(klavír), kartičky s rozstříhaným textem písně 1. Kontrola nachystaných pomůcek na hodinu, vyvětrání učebny 2. Představení maňáska koníčka Tralaláčka – učitel dětem představí svého pomocníka a jejich nového kamaráda, s každým si podá ruku a pozdraví ho jménem 3. Dechové cvičení – PAPIŇÁK – děti se nadechnou a vydechují podle prstu učitele (papiňák uchází) na písmeno S (střídání…) 4. Rytmické cvičení – ozvěna – učitel vytleská rytmus, děti opakují - nejprve jednoduché rytmické celky, poté rytmické celky, které jsou použity v doprovodu písně 5. Rozezpívání - děti se rozezpívávají spolu s učitelem a klavírem na text: KONÍČEK TRALALÁČEK (1-3-5-8-5-3-1, opakování) 6. Skládání textu - děti učitel rozdělí podle počtu na dvě skupiny (holky, kluci) - děti seskládají text dané písničky – rozstříhané kousky - po skupinách se text přečte, poté všichni společně - píseň zahraje a zazpívá učitel 7. Porozumění písni – děti tvoří opozita ke slovům, které vybírá učitel z písničky ZDRAVÝ – nemocný STÁŘÍ – mládí PŘEJÍDAT – jíst střídmě VYHÝBAT SE POHYBU – cvičit, sportovat MRAČIT SE – usmívat se NADÁVAT – chválit STAROSTI - radosti 8. Pohybově taneční doprovod – žáci společně s učitelem vymyslí taneční doprovod k naučené písničce a poté si ji také zatančí 9. Reflexe – učitel se ptá žáků: ,,Co jste se dnes naučili nového? Co vás bavilo? Co ne?“ 10. Rozloučení s koníčkem Tralaláčkem – děti zpívají zcela samy naučenou písničku a poté je koníček Tralaláček pochválí a rozloučí se s nimi Čtení Téma: Nebezpečí kolem nás Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Tématický okruh: Jazyková výchova, Literární výchova, Komunikační a slohová výchova Výchovně vzdělávací cíl: - čte slova, věty, text - rozumí čtenému textu - odpovídá na otázky k textu - umí správně sedět při psaní a čtení - naslouchá promluvám druhých lidí - účinně spolupracuje ve skupině - v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá - plní povinnosti a pravidla Skupinová práce Učitel děti rozdělí do 4 skupin podle barev, které si vylosují. Každá skupina dostane obálku své barvy. V obálce je obrázek a k němu úkol. Úkol děti vypracovávají na arch balicího papíru. Úkoly: Napiš nejméně 6 nebezpečí, které ti (doma, venku, v zimě, v létě) hrozí a zapřemýšlej, jak jim můžeš předejít. Obrázek ti napoví. Každá skupina odprezentuje svůj úkol. Dbáme na to, aby každý člen skupinky řekl alespoň jednu větu. Ostatní poslouchají, během prezentace mohou mít otázky. NEBEZPEČÍ DOMA Říká se: „všude dobře, doma nejlépe“. A tak by to samozřejmě mělo být. Ale i doma číhají různá nebezpečí a nástrahy, které mohou způsobit dětem těžké úrazy. A přitom stačí málo… TONUTÍ, DUŠENÍ • nenechávat dítě ve vaně samotné, ve vaně by měla být protiskluzová podložka • u bazénu a v něm musí být děti vždy pod dohledem • zabezpečit bazény a sudy na vodu, pozor na studny a septiky • pozor na drobné předměty nebo potraviny, které děti mohou spolknout nebo vdechnout • igelitové pytlíky, tašky, provázky, apod. nejsou na hraní POPÁLENINY A OPAŘENINY • ubrus zajistit proti strhnutí sponami • horké hrnce nebo pánve stavět na zadní plotýnku, pozor na horká dvířka od trouby • nedržet dítě na rukou, když pijete horký nápoj nebo nesete horký pokrm či vodu • dávat pozor na příliš horkou vodu z kohoutku • elektrické zásuvky zajistit krytkou • zápalky a zapalovače ukládat mimo dosah dětí • pozor na volné šňůry od domácích spotřebičů – dítě je může prokousnout nebo strhnout PÁDY, OSTRÉ PŘEDMĚTY • okna zajistit tak, aby z něj nemohlo dítě vypadnout • nenechávat malé dítě bez dozoru u schodů, při přenášení dítěte po schodech mít vždy jednu ruku na zábradlí, na schody nalepit protiskluzové pásky • nenechávat dítě bez dozoru na balkoně • ostré rohy stolu a nábytku zabezpečit oblou a měkkou krytkou • pozor na skleněný nábytek a ozdoby • ostré předměty – nůž, nůžky, jehlice – a zbraně musí být mimo dosah dětí OTRAVY A POLEPTÁNÍ • všechny léky a desinfekce ukládat mimo dosah dětí • pozor na jedovaté rostliny v bytě a na zahradě • uschovat alkohol, saponáty, čistidla, hnojiva a jiné chemikálie • nepřelévat chemikálie a čisticí prostředky do lahví od nápojů •garáž, sklep a komoru uzavřít a zamknout NEBEZPEČÍ V LÉTĚ Léto je časem prázdnin, dovolených, her a dovádění. Bohužel právě v létě se zraní nejvíc dětí, a nejde jen o banální škrábnutí nebo modřinu, často jde o těžké úrazy. A přitom stačí tak málo… U VODY • nenechávat dítě nikdy bez dozoru • děti, které neumí plavat, by měly nosit plovací pomůcky (kruhy, křidélka, vestu) • na loďku nebo člun by děti měly jít jen s plovací vestou a v doprovodu dospělého • pozor na kameny v řece, bývají kluzké a mohou být ostré • skákání do vody na neznámém místě může být nebezpečné • pozor na včely, vosy a další hmyz, zvláště u alergických dětí • psi by měli mít náhubek a vodítko NA KOLE, V AUTĚ • před vyjetím vždy zkontrolovat, zda je vybavení kola úplné, nepoškozené a funkční • na kole může dítě vyjet jen s cyklistickou helmou, cyklistickými rukavicemi, pevnou obuví a vhodným oblečením, nejlépe s reflexními prvky • pozor na tkaničky od bot a široké nohavice, které se snadno zamotají do řetězu • po silnici musí děti mladší deseti let jezdit pouze v doprovodu dospělé osoby • dítě na kole je účastníkem silničního provozu, proto musí znát dopravní předpisy • děti musí být v autě vždy v autosedačce • v autě by se měly používat bezpečnostní pásy • děti by neměly jíst a pít za jízdy NA PROCHÁZCE, NA VÝLETĚ • děti by měly vědět, jak správně a bezpečně přecházet • malé dítě držet při přecházení pevně za ruku • hra nepatří na silnici ani poblíž silnice • jdeme-li po silnici, kde není chodník, ani na jedné straně, pak vždy jdeme po levém okraji vozovky; pokud jde skupina více než pěti lidí, jde vždy po pravé straně za sebou • děti by neměly lézt na místa, odkud lze spadnout • na výlet pouštět děti vždy s dospělou osobou • děti by měly sbírat a jíst jen to, co zkontrolují s dospělým, nebo co bezpečně znají • při bouřce se neschovávat pod strom, ani pod kovový stožár; při bouřce neběhat Nezapomínat na pokrývku hlavy, opalovací krém, sluneční brýle a na dostatečný přísun tekutin. NEBEZPEČÍ V ZIMĚ Zima to nejsou jen plískanice, mráz a sníh, také Vánoce, hory, lyžování a další radovánky. Bohužel děti mnohdy přecení své síly a to je příčinou zranění a těžkých úrazů. Přitom stačí málo, aby se úraz nestal. NA LYŽÍCH, NA SÁŇKÁCH • dbát, aby dítě sáňkovalo na bezpečných místech a v doprovodu dospělého • dítě by mělo lyžovat pod vedením zkušeného lyžaře • pozor na stromy a spolujezdce; pokud dítě nosí dioptrické brýle, mělo by je při lyžování mít • nepodceňovat výběr vhodného, bezpečného, velikosti a schopnostem odpovídajícího vybavení • helma je nezbytná nejen u dětí a začátečníků, ale i na přeplněné sjezdovce nebo i při rychlé jízdě NA BRUSLÍCH • pozor na tenký nebo rozmrzající led • malé děti a začátečníci by měli bruslit pouze s dospělou osobou • nepodceňovat nošení helmy na ledě, obzvlášť na přeplněném kluzišti či rybníce • kolo na led nepatří NA ULICI, V PŘÍRODĚ • pozor na sníženou viditelnost v zimním období, nezapomínat na reflexní prvky na oblečení • nepodceňovat stav vozovky a chodníků, auta na ledu nemusí stihnout zastavit, na náledí se může lehko uklouznout • pozor na dětské hry na ledové koule, honění na náledí • pozor na visící rampouchy nebo sníh na střechách Dítě musí být vždy teple oblečeno. Nezapomenout na dostatečný přísun tekutin. NEBEZPEČÍ VENKU Svět venku si upravili dospělí pro sebe. Na rozdíl od dětí vidí, co k čemu je, co je nebezpečné, co se smí a nesmí. Dětem tak hrozí ve světě dospělých velké nebezpečí těžkého úrazu. Přitom stačí docela málo… NA KOLE, V AUTĚ • správně vybavit kolo, používat helmu a chrániče • do věku deseti let jezdit pouze v doprovodu dospělé osoby • znát a dodržovat dopravní předpisy • v autě používat vždy bezpečnostní pásy, autosedačky VE MĚSTĚ, NA VESNICI • nelézt na vagóny, sloupy elektrického vedení, na stromy, po skalách • nehrát si na staveništích, skládkách, zbořeništích • nelézt do šachet, štol, jeskyní • nehrát si s hořlavinami, třaskavinami, chemikáliemi a zbraněmi • pozor na volně pobíhající psy V PŘÍRODĚ • nejíst neznámé plody, znát jedovaté rostliny a houby • oheň rozdělávat pouze na bezpečných místech • při bouřce neběhat, neschovávat se pod strom, pod kovový stožár • pozor na mraveniště, včely, vosy a sršně, zvlášť u alergiků • nehladit plachá nebo podivně se chovající divoká zvířata • pozor na ostré předměty, kameny, větve apod. PŘI SPORTU • sportovat na hřištích, ne na silnici • používat ochranné pomůcky, jištění, záchranu • neriskovat, nepřeceňovat síly Příběh s poučením - čtení příběhu - diskuze k dané problematice - zdroj: časopis Bertík, číslo 5/2008, strana 19 Tělovýchovné chvilky aneb pohyb nejen v tělesné výchově Co je to tělovýchovná chvilka? Pojem tělovýchovná chvilka označuje krátkodobou pohybovou činnost žáků, kterou lze vložit do kterékoliv vyučovací hodiny. Tato 2-3minutová forma pohybové aktivity je vhodná pro odstranění únavy žáků, ke zpestření výuky a pozitivnímu ovlivnění pozornosti žáků. V neposlední řadě pohybové chvilky vedou děti k návykům pravidelné pohybové činnosti, ke kladnému vztahu a potřebě pohybu a při správném provádění i k upevňování správného držení těla. Tělovýchovnou chvilku můžeme také chápat jako kompenzaci jednostranné psychické i fyzické zátěže žáků. (Nováček, Mužík, Kopřivová, 2001) Cviky pro tělovýchovné chvilky - Cíl: napřimování hrudní páteře, prodýchání. Základní poloha, provedení: sed na předním okraji židle, kolena mírně od sebe, plosky nohou na podlaze, zapažit, ruce dlaněmi vpřed, prohnout hrudní páteř vpřed, nádech, ruce na kolena, výdech. Představíme si, že máme na hrudníku maličkou žárovku a všem chceme ukázat, jak pěkně svítí. - Cíl: protažení svalů oblasti pletenců ramenních. Základní poloha, provedení: záda napřímená, neopírají se o opěradlo, pravá ve vzpažení, levá připažená, pravou HK vytahujeme vzhůru, levou naopak tlačíme k zemi, stranově vystřídat. Natáhnu se maličko pro červené jablíčko. Druhou rukou zkusím taky, jaképak s tím saky paky. - Cíl: Uvolnění krční páteře. Základní poloha, provedení: záda napřímená, záklon hlavy s vytaženou bradou vzhůru, nádech, s výdechem uvolnění hlavy do předklonu. Na obloze mráček letí k němu ptáček. Ten uviděl právě malé broučky v trávě. - Cíl: protažení šíjového svalstva. Provedení: nádech, s výdechem úklon hlavy vlevo, s nádechem napřímit hlavu a totéž vpravo. Až dostaneš znamení, přibliž ucho k rameni. Než řeknu pár vět, vrátíš hlavu zpět. - Cíl: protažení svalů pletence ramenního, napřimování hrudní páteře. Základní poloha, provedení: záda napřímená, neopírají se o opěradlo židle, vzpažit levou pokrčmo, položit dlaň mezi lopatky, stranově vystřídat. Je to velká paráda dát si ruku za záda. - Cíl: uvolnění hrudní páteře. Základní poloha, provedení: záda napřímená, neopírají se o opěradlo židle, ruce v týl, nádech, s výdechem úklon hrudní páteře vpravo, s nádechem zpět a totéž vlevo. Z boku vítr fouká, mým tělem to houpá. - zdroj: Hnízdilová, M. Tělovýchovné chvilky, Brno 2006