PdF MU Brno Učitelství 1. stupně Z Název projektu: JAK NA ÚRAZY Student: Jana Schlemmerová, Eva Strnadová Typ studia: PS Skupina: D, F Ročník: 5. Školní rok: 2008/2009 I. NÁVRH PROJEKTU (pro 5. ročník) Název: JAK NA ÚRAZY Autoři: Jana Schlemmerová, Eva Strnadová Typ projektu: * Podle navrhovatele: uměle připravený * Podle účelu: problémový, konstruktivní, hodnotící, soc. dovedností * Podle informačních zdrojů: kombinovaný * Podle délky: dlouhodobý * Podle prostředí: školní * Podle počtu zúčastněných: společný * Podle způsobu organizace: vícepředmětový Smysl projektu: Děti si na základě znalostí a vyhledaných informací o úrazech a první pomoci vytvoří vlastní brožurku (všichni dohromady), kterou pak budou prezentovat před žáky z 1. stupně. Žáci si vyzkouší vystupovat před větší skupinou lidí. Výstup: Výroba brožurky o úrazech a první pomoci Předpokládané cíle: kognitivní: * Vyhledají nejrůznější informace * Využijí své dosavadní znalosti o úrazech * Prezentují výsledky své práce * Získá více znalostí o úrazech a první pomoci afektivní: · Dokážou vystupovat před cizími lidmi · Přijmou určenou roli ve skupině psychomotorické: * Vyrobí brožurku – rozvržení stránky, stříhání, lepení, vazba brožurky, celková úprava, sociální: * Spolupracují ve skupině v průběhu projektu(jsou schopni se domluvit) * Respektují jeden druhého * Respektují a objektivně hodnotí práci ostatních skupin Organizace výuky: Celý projekt je rozdělen do sedmi dnů. V prvním dni proběhne návštěva nemocnice a diskuze na dané téma. V druhém dni: prevence bezpečné jízdy na kole, třetí den: typy úrazů a způsob ošetření. 4. den: praktický nácvik ošetření, práce s mapou. 5. a 6. den: výroba brožury. 7. den: prezentace Předpokládané výukové metody: Slovní: rozhovor, diskuze, vysvětlování Názorně demonstrační: prezentace Praktické: grafické a výtvarné činnosti, práce s mapou, ošetření při první pomoci Předpokládané pomůcky: Pracovní listy, mapy města Brna, obinadla, obvazy, náčiní a nářadí z TV, názorné obrázky, trojcípé šátky, papíry, barevné tužky, nit, jehla, literatura o dané problematice, časopisy,…, vybavení cyklisty a kola (přilba, zvonek,…) Způsob prezentace projektu: Vybraní žáci seznámí ostatní třídy s produktem. II. Realizace projektu. 1.DEN (4 – 5 vyučovacích hodin) Motivace: Návštěva nemocnice – pohotovost + Krátká beseda se záchranářem – co práce obnáší, s čím se setkávají + Téma: úrazy, které budou v projektu (zlomeniny, krvácení, nápravné prostředky, stabilizovaná poloha, … + Prohlídka záchranářského vozu + pomůcek + Prostor pro kladení otázek Ve škole: Diskuze · Co si děti zapamatovaly, co je zaujalo · Jejich osobní zkušenosti s úrazy Otázky: Zažil jsi někdy sám nějaký úraz, nebo znáš někoho, kdo měl nějaký úraz? Byl jsi svědkem nehody? Úkol: Každý si během týdne přinese nějaké materiály týkající se tématu (internet, literatura, časopisy,…) 2.DEN (4. vyučovací hodiny) Motivace: čtení příběhu „Tondův příběh“ (pracovní list č. 5) – viz příloha · Žákům se přečte několikrát příběh, děti mají za úkol najít a vysvětlit všechny chyby, které Tonda udělal. Otázka: Při jakých činnostech se nám může nejčastěji stát úraz? (děti navedeme na odpověď – jízda na kole) Činnosti: Diskuze (prevence) · bezpečné vybavení cyklisty (světlo, přilba, chrániče, odrazky, 2 brzdy, blatníky, zvonek,…) + názorné ukázky (dětem přineseme ukázat) · zopakování značek (pracovní list č. 8 „co říkají značky“) – viz příloha - práce ve skupinách: každá skupina dostane obálku se značkami a jejich názvy. Jejich úkolem je přiřazování názvů a obrázků k sobě, poté vybarvit. - společná kontrola · jízda na kole: - Na kole se smí jezdit bez doprovodu od 10 let - Nosit přilbu a chrániče je zcela běžné a potřebné. Nikdy nesmí vyjíždět bez ochranné cyklistické přilby, je dobré mít také rukavice. - Než vyjedu, musím si zkontrolovat: osvětlení a odrazky, 2 brzdy, blatníky a zvonek, je dobré mít také pumpičku, nářadí a láhev na pití. - Přídavné tašky nikdy nepatří na řidítka, vždy jen na nosič - Když mě předjíždí auto, radši uhnu ke kraji silnice a dám si pozor na vítr od velkých nákladních aut - Když odbočuji, vždy musím ukázat rukou, na jakou stranu - Když jedu s kamarádem, nikdy na silnici nejedeme vedle sebe, ale vždy za sebou - Abych viděl a byl viděn, musím mít odrazky, světla a jasně barevné oblečení - Abych mohl zpomalit a zastavit, musím mít 2 brzdy - Aby o mě chodci věděli, musím mít zvonek - Abych mohl jezdit v dešti, musím mít blatníky · Slohová část – „jak jsem boural na kole“ (pracovní list č. 3) – viz příloha. Děti podle obrázků vymýšlí příběh. 3. DEN (4 – 5 vyučovací hodiny) + Zopakování informací z předešlého dne. Diskuze: Základní pravidla první pomoci Pravidlo 5T: (čili co zajistit postiženému) - teplo - ticho - transport - tekutiny (ne při možném vnitřním poranění) - tišící prostředky (počítá se do toho i samotné uklidňování, jako laikové nepodáváme léky) Pravidlo záchrany: - nejdřív zachraňuji sebe (vypínám elektriku, beru si plovací vestu, atd.) - pak zachraňuji ostatní (s přihlédnutím k okolnostem a vlastním schopnostem) - nakonec zůstávají materiální prostředky Otázka: Co se nám může stát na kole, jaký úraz? · Zlomeniny: vždy názorná ukázka Teorie: Příznaky poranění dolní končetiny: Bolestivost na pohmat a při pohybu s končetinou, otok a případně i podlitina v místě poranění, případně deformace končetiny (pokud došlo k zlomenině) – případně vyčnívající část kosti procházející navenek přes kůži (otevřená zlomenina). První pomoc: Postiženého ošetřujeme vždy v poloze vleže, dbáme na to, abychom mu svým počínáním nezpůsobovali zbytečné bolesti, pokud došlo ke zlomenině končetiny a vyčnívá úlomek kosti navenek (otevřená zlomenina) – pak místo kryjeme sterilním krytím, poté vždy postiženou končetinu znehybníme pomocí dlahy, kterou přiložíme přes místo, které postižený udává jako bolestivé. Nemáme-li k dispozici dlahy, pak je možno použít v nouzi trojcípý šátek, pomocí kterého svážeme zlomenou končetinu ke zdravé. Následně kontrolujeme stav postiženého až do příjezdu lékařské pohotovostní služby. Příznaky poranění horní končetiny: Bolestivost na pohmat a při pohybu s končetinou, otok a případně i podlitina v místě poranění, případně deformace končetiny (pokud došlo k zlomenině) - případně vyčnívající část kosti procházející navenek přes kůži (otevřená zlomenina). První pomoc: Postiženého ošetřujeme vždy v poloze vpolosedě, dbáme na to, abychom mu svým počínáním nezpůsobovali zbytečné bolesti, pokud došlo ke zlomenině končetiny a vyčnívá úlomek kosti navenek (otevřená zlomenina) – pak místo kryjeme sterilním krytím, poté vždy postiženou končetinu znehybníme pomocí dlahy, kterou přiložíme přes místo, které postižený udává jako bolestivé. Nemáme-li k dispozici dlahy, pak je možno použít v nouzi trojcípý šátek, do kterého postiženou končetinu zavěsíme. Přivoláme lékařskou pohotovostní službu a postiženého předáme do péče lékaře. · Krvácení: (obr. č. 1) – viz příloha, názorná ukázka Teorie: Krvácení působí vždy skličujícím dojmem, ať je z řezné či jiné rány. Má být ošetřeno okamžitě a klidně. Považujte krvácení za vážné, když: - když krev silně stříká z rány - když je ztráta odhadem větší než 250 ml (1/4 litru) - když krvácení trvá déle než 5 minut Druhy krvácení: tepenné a žilní, vnitřní a vnější Tepenné krvácení: Jasně červená krev (přítomnost kyslíku), krev je pod velkým tlakem a vystřikuje. Žilní krvácení: Tmavá krev, vytéká volně. První pomoc: U malého poranění se krvácení zastavuje samo, během krátké doby. U těžkého poranění odtéká krev tak volně, že se nestačí srážet. Vaším hlavním úkolem je zpomalit tok krve tak, aby se mohla srazit a tak uzavřít poškozené cévy v ráně. Zpomalení krvácení se dosáhne tlakem v místě rány a zdvižením poraněné končetiny nad úroveň srdce. Nesnažte se vymývat ránu vodou či desinfekčními prostředky. Ihned po poskytnutí první pomoci vyhledejte lékařské ošetření. · Základní obvazová technika: názorná ukázka Žáci se naučí obvázat paži při poranění loktu, ruku při poranění dlaně, zápěstí a palce, nohu při poranění kotníku (obr. č. 2) – viz příloha. Obvázání provedou pomocí obinadla i trojcípého šátku. 4. DEN (4 – 5 vyučovacích hodin) · Vlastivědná část: Děti budou pracovat ve skupině. Každá skupina dostane mapu Brna. Každá skupina bude mít zadané jiné místo, ve které se bude vyskytovat. Úkol: musí najít co nejkratší cestu do nemocnice a zakreslit ji do mapy. · Diskuze Otázka: Co uděláte, když jste svědky nějaké nehody? Odpověď: - nevystavit sebe sama nebezpečí - určit, co ošetříme nejdříve (1. těžké poranění, 2. lehčí poranění) - zajistit bezpečnost - zavolat pomoc, tel. číslo155 Básnička: „150 hasiči, oheň jenom zasyčí, 155 doktor jede hned!“ · Stabilizovaná poloha: Prakticky předvedeme, jak tato poloha vypadá Otázky: Kdy uvádíme člověka do stabilizované polohy a proč? Odpověď: do stabilizované polohy dáváme člověka v bezvědomí, který dýchá a má hmatatelný tep na krční tepně, aby mu nezapadl jazyk. – Žáci zkusí jeden druhého uvést do stabilizované polohy. · Přenos raněného: možnosti – nosítka, vlečení, dvě tyče a bundy, stolička, odnesení na zádech. Děti si ve trojici zkusí přenos raněného stoličkou · TV část: 1) nástup 2) rozcvička 3) překážková dráha (3 skupiny): a) přesun po novinách, přelezení švédské bedny, vylezení na žebřiny, sklouznutí po zavěšené lavičce, přelezení švédské bedny, přesun po novinách. b) Na žebřinách je zavěšené oblečení (představující zraněné – stejný počet kusů oblečení jako dětí) => žáci zachraňují každý jeden kus, nesmí upustit, ztratit. 4) přeprava raněných: Na dece – jeden leží na dece a drží se za okraj, ostatní uchopí deku po stranách a opatrně ho táhnou na druhou stranu tělocvičny. Všichni se vystřídají v roli raněného. 5) Relaxace: ve dvojicích si zkouší stabilizovanou polohu 5. a 6. DEN Tvorba brožury, která bude obsahovat to, co se děti v předešlých dnech dozvěděly a také použijí materiály, které si přinesly z domu. 1) myšlenková mapa – děti si navrhnou, co by brožura měla obsahovat. 2) Rozdělení funkcí – ilustrátoři, skupiny: první pomoc, úrazy, prevence jízdy na kole, prezentátoři,… 3) Tvorba brožury 7. DEN Prezentace: vybraní žáci seznámí ostatní žáky 1. stupně se svým výtvorem např. v tělocvičně. Brožura může být uložena na nějakém dostupném místě ve škole k nahlédnutí a může sloužit jako pomůcka a jako zdroj informací pro ostatní žáky. Obr. č. 1 Obr. č. 2