I. NÁVRH PROJEKTU Název: Jak chránit sebe a lidi kolem nás? Autoři: Eva Ňorková, Marie Zimčíková Učitelství pro 1. st. ZŠ, 5. ročník Realizace: Projekt je určen pro žáky 5. ročníku. Typ projektu: * podle organizace: vícepředmětový * podle navrhovatele: uměle připravený * podle účelu: směřující k získání dovedností * podle délky: dlouhodobý (týdenní) * podle prostředí: školní a mimoškolní * podle počtu zúčastněných: společný * podle informačních zdrojů: vázaný Smysl projektu: Děti se během projektu setkávají s různými situacemi z běžného života, kdy je v jejich blízkosti někdo ohrožen. Mají si osvojit základní znalosti k dané problematice a také zásady první pomoci. Výstup: Výstupem je netypický didaktický test (záchranná akce), kterého se zúčastní celá třída, učitel , přizvaný zdravotník, jako diváci i ostatní třídy a letáky popisující jednotlivé dny projektu. Předpokládané cíle: Kognitivní: žáci: - orientují se v pojmech zdraví, nemoc, hygiena, úraz - vysvětlí co je první pomoc - znají telefonní čísla (155,158,150,112) - vyjmenují rizikové situace - orientují se v problematice výživy - orientuje se v pojmu zdravotnické zařízení - rozeznají rizikové situace Afektivní: žáci: - předchází úrazům - správné chování ve zdravotnickém zařízení Psychomotorické: žáci: - užívají správné mytí rukou - vyhodnotí stav dechu, teploty, a pulzu - pracují s obvazy a teploměry - ošetří drobné poranění obvazovou technikou (odřenina, řezná rána,…) - rozeznají důvody úrazů - užijí základy resuscitace, dýchání z úst do úst, masáž srdce Sociální: žáci: - chrání sebe i své okolí před rizikovými situacemi - spolupracují ve skupině Předpokládané činnosti: - seznámení s problematikou projektu - vymezení pojmů zdraví, nemoc, úraz, hygiena - osvojení zásad první pomoci - zaměření na rizikové situace a obnovení vitálních funkcí - návštěva zdravotnického zařízení, setkání s lékařem - didaktický test – záchranná akce Organizace: 1. den: 2 vyučovací hodiny - seznámení s problematikou projektu - vymezení pojmů zdraví, nemoc, úraz, hygiena- využití zdravotnických brožur, učebnic, encyklopedií, obrázků - popis stavu zdraví, nemoci, hledají základní důvody nemoci - demonstrace správného mytí rukou 2.den: 3 vyučovací hodiny - uvedení důležitých telefonních čísel - demonstrace hovoru na RZS - užití obvazové techniky v nastolené situaci - posouzení teploty, dechu, tepu 3. den:4 vyučovací hodiny - objasnění stavu ohrožujícího zdraví - rizika při hrách (pantomima) - plán zdravé stravy na jeden den - resuscitace, masáž srdce – demonstrace na figuríně 4. den: 5 vyučovacích hodin - zdravotnická zařízení – co to je - zaměstnanci ve zdravotnickém zařízení - nejbližší ZZ v okolí školy - demonstrace návštěvy u lékaře (dramatizace) - návštěva zdravotnického zařízení – exkurze + beseda s lékařem 5. den: 4 vyučovací hodiny - tvorba jednoduchých letáků – Děti jsou rozděleny na 4 skupiny. Každé skupině je přidělen jeden den v projektu. Mají za úkol vytvořit jednoduchý letáček, kde je stručně a srozumitelně zapsáno, čemu se v průběhu daného dne věnovali. - záchranná akce na školím dvoře + vyvěšení letáků Žáci demonstrují na připravených situacích vše, co se během týdenního projektu naučili. Předpokládané výukové metody: - metody slovní – rozhovor, diskuze, vysvětlování, výklad - metody názorně demonstrační – předvádění činností, pozorování - metody praktické –tvorba letáku - metody řešení problémů - dramatizace, pantomima Předpokládané pomůcky: - zdravotní brožury, encyklopedie, obrázky - telefon, teploměr, obvazy, rychloobvazy, dezinfekční prostředky - brožury o zdravé výživě, potravinách (kJ hodnoty) - figurína – resuscitace Způsob prezentace projektu: Prezentace letáčků probíhá souběžně se záchrannou akcí. Diváci (žáci z ostatních tříd) si mohou pročíst samostatně letáky a následně shlédnout záchrannou akci na předem připravených situacích. Způsob hodnocení: - Učitel hodnotí ve třídě – ústně a průběžně při práci na jednotlivých tématech - Záchrannou akci hodnotí ústně přizvaný zdravotník a spolužáci z ostatních tříd. - Žáci zhodnotí vlastní projekt a pocity z něj ve společném rozhovoru ve třídě.