Projekt JAK CHRÁNIT SEBE A LIDI KOLEM NÁS Vypracovaly: Eva Ňorková Marie Zimčíková Projekt je určen pro žáky 5. ročníku Typ projektu Podle organizace: vícepředmětový Podle navrhovatele: uměle vytvořený Podle účelu: směřující k získání dovedností Podle délky: dlouhodobý (týdenní) Podle prostředí: školní, mimoškolní Podle počtu zúčastněných: společný Podle informačních zdrojů: vázaný SMYSL A VÝSTUP PROJEKTU u Děti se během projektu setkají s různými situacemi z běžného života, kdy se někdo v jejich blízkosti octne v ohrožení. Osvojí si základní znalosti a dovednosti k dané problematice a k PP. u Výstupem jsou: netypický didaktický test (záchranná akce) a letáčky se základními informacemi o projektu a důležitými poznámkami týkající se PP PŘEDPOKLÁDANÉ CÍLE Kognitivní: orientují se v pojmech zdraví, nemoc, hygiena, úraz; vysvětlí co je první pomoc; znají důležitá telefonní čísla(155, 158, 150, 112); vyjmenují rizikové situace atd. Afektivní: předchází úrazům, dodržují správné chování ve zdravotnickém zařízení Psychomotorické: užívají správné mytí rukou; vyhodnotí stav dechu, teploty, pulzu; pracují s obvazy, teploměry; … Sociální: chrání sebe i své okolí; spolupracují ve skupině PŘEDPOKLÁDANÉ ČINNOSTI A METODY u Seznámení s problematikou projektu u Vymezení pojmů zdraví, nemoc,... u Osvojení zásad první pomoci u Zaměření na rizikové(úrazové) situace, obnovení vitálních funkcí u Návštěva zdravotnického zařízení, setkání s lékařem u Didaktický test – záchranná akce u METODY:slovní (rozhovor, diskuze, vysvětlování, výklad), m. názorně demonstrační, m. praktické, metody řešení problémů, dramatizace, pantomima ORGANIZACE 1. den: 2 vyuč. hodiny: seznámení s problematikou projektu, vymezení pojmů a jejich následný popis: zdraví-nemoc-hygiena-úraz pomocí využití zdravotnických brožur, učebnic, encyklopedií, obrázků, internetu; hledání základních důvodů nemoci, demonstrace správného mytí rukou 2. den: 3 vyuč. Hodiny: uvedení důležitých telefonních čísel, demonstrace hovoru na RZS, užití obvazové techniky v nastolené situaci, posouzení teploty dechu, tepu ORGANIZACE 3. den: 4 vyučovací hodiny: objasnění stavu ohrožujícího zdraví, rizika při hrách(pantomima) plán zdravé stravy na jeden den, seznámení se základy resuscitace (demonstrace na figuríně) 4. den: 5 vyuč. hodin: zdravotnické zařízení (co to je, jejich zaměstnanci, nejbližší ZZ v okolí školy), demonstrace návštěvy u lékaře (dramatizace), návštěva ZZ (exkurze, beseda s lékařem, zdrav. sestrou) ORGANIZACE 5. den: 4 vyučovací hodiny: tvorba jednoduchých letáků (4 skupiny dětí, každá zpracovává jeden vylosovaný den proběhlého projektu), záchranná akce na školním dvoře + vyvěšení letáků Žáci demostrují na připravených situacích vše, co se během týdenního projektu naučili. DĚKUJEME ZA POZORNOST :)