Reedukace dyslexie Dyslexie n specifická neschopnost naučit se číst běžnými výukovými metodami Projevuje se zejména v těchto oblastech: n Rychlost (luští písmena, hláskuje, dlouho slabikuje nebo naopak čte zbrkle..) n Chybovost (záměny písmen tvarově podobných – b/d/p, n/u, m/n, l/k/h a zvukově podobných (t/d, v/f, b/m), přesmykování slabik, vynechávky a přidávání písmen, slabik, slov, vět,domýšlení slov..) n Technika čtení (dvojí čtení, opakované přeříkávání písmen, slabik, nesprávné hospodaření s dechem, problémy s intonací..) n Porozumění čtenému textu (nevnímají obsah textu) Reedukace dyslexie n pro cvičení vybíráme texty, které odpovídají obsahem věku žáka, ale také obtížností, velikostí písma a délkou n časté opakování stejného textu je neefektivní – žák se text naučí zpaměti n ke čtení ho vedeme přes jeho záliby n důležitá je: technika čtení a porozumění čtenému textu A)Technika čtení 1) Zrakoprostorová identifikace písmen 2) Spojení hláska-písmeno - Dítě písmena sledují, ohmatávají, zároveň je pojmenovávají, užití přírodních zvuků (fff-fouká vítr, ččč kočka). Pomůcky: v obrázkové abecedy v karty s písmenky, kostky s vyznačenými písmeny, písmenková pexesa v kreslení tvarů písmen a obtahování v vytvarování písmen z drátků v textilní písmena v dokreslování písmen v vyhledávání ukrytých písmen (viz obr.) v k písmenům přiřazujeme básničky, říkadla v publikace – O. Zelinková – Hrajeme se s písmenky v záměna b/d/p –O. Zelinková – Cvičení pro dyslektiky IV. Rozlišování b/d/p - používáme barevného vyškrtávání, kroužkování, předepíšeme dvojici písmen –dítě komentuje, určuje rozdíl, obtahuje 3) Spojování písmen do slabik Pomůcky: v písmena na kostkách, které dítě navléká na drát v spojení slabiky s obrázkem – ba jako babička) v květina v kapsy na prádelní gumě 4) Čtení celých slov a vět v čtení z karet, počítačových programů, různých textů, dyslektických čítanek apod. v při čtení po slabikách můžeme využít označování slabik obloučky v zpřehledněním struktury slova (pole, rameno) B) Porozumění čtenému textu n odpovědi na otázky n vyprávění obsahu n přiřazování slov či vět k obrázkům n čtení známého textu, ve kterém jsou vynechána slova n předvídání – žák přečte část odstavce - odhaduje, co bude následovat Využívá se: n Čtení s okénkem-záložkou n Čtení v duetu n Metoda globálního čtení n Metoda postřehování n Metoda Fernaldové n Metoda barevných kostek Čtení s okénkem-záložkou n účinná u mladších dětí; n cvičení očních pohybů; n velikost vystřiženého okénka musí odpovídat velikosti písma; n okénkem pohybuje ten, kdo s dítětem pracuje; n text postupně odkrýváme (zabraňuje hádání) nebo zakrýváme (tlačíme ho dopředu) Metoda čtení v duetu n Vhodná pro děti, které mají již rozvinutou dovednost čtení, čtou však nepřesně, vymýšlejí si a chybují. n Čteme zároveň s dítětem - výrazně, zřetelně, se správnou intonací. n Dítě vyrovnává své tempo řeči s naší a snaží se nám přizpůsobit, přitom neslyší své chybné čtení a snáze se zbavuje svých špatných návyků. Metoda globálního čtení n U dětí, které setrvávají na sledování jednotlivých písmen a nejsou schopny postřehovat jejich shluky. n Vyžaduje určitou přípravu. n Text by měl svou náročností a obsahem odpovídat schopnostem a zájmům dítěte. n Dítě čte určitou část textu celkem třikrát: Metoda globálního čtení Na podlesí bylo pole, při poli mez. Na mezi kvetly slzičky a voněla mateřídouška. Jenom na horním konci u lesa se rozložil hustý šípkový keř. V tom keři zůstával zajíček. Měl blízko do polí na pastvu i do paseky na výlety. Když chodila liška po lese, utekl zajíček do polí. Když se káně vznášelo nad polem, utekl do lesa. A když sova poletovala sem i tam, zalezl do svého keře a ztratil se v něm jako stín. Metoda postřehování n při inverzích ve čtení n žákovi ukážeme na zlomek vteřiny slabiku, slovo, skupinu slov a žák čte n nároky postupně zvyšujeme (od otevřených slabik k zavřeným..) n pomocí kartiček, kde je část slova či slovo napsáno či pomocí záložky n zvýšení kvality a rychlosti čtení Metoda Fernaldové n pro děti, které mají dobrou strategii čtení, ale čtení je pomalé; n vhodná i pro dospělé dyslektiky; n dítěti určíme text - asi 10 řádků - který má jen přelétnout zrakem. Současně se sledováním textu si podtrhává slova, která jsou těžká n pak očima přelétne text ještě jednou a znovu si těžká slova podtrhne (stejná ale i další); n když skončí, přečte si podtržená slova;teprve po této přípravě čte určenou část textu. Z letmého čtení už zná trochu text n neobává se již obtížných slov, čte s větší sebedůvěrou n metoda staví na nutnosti zbavit dítě obav z neúspěchu a připravit podmínky k tomu, aby četlo rychleji a plynuleji. n psychoterapeutický účinek této metody je nesporný n 2 až 3 měsíce denně -- zlepšení v plynulosti a rychlosti čtení. Metoda barevných kostek n Klade důraz na hmatové představy a pohybové. n Dítě pracuje už s hotovými písmeny. n Písmena abecedy jsou nalepena na barevných kostkách-samohlásky mají jednu barvu a souhlásky jinou. n Napřed naučíme dítě rozlišovat písmena. Pak skládáme slovo. Dítěti říkáme zprvu slabiky, pak slova-dítě řadí kostky k sobě. Změníme-li hlásku ve slově-musí dítě slovo přestavět. Hry se slovy n Záměna Vynechávání písmen Přidávání písmen n záměna všech písmen (pilot –topil) n skrývačka (zahrada – hra, hrad, rada) n přidávání háčků (rada –řada, hrát-hřát) apod. n u těchto dětí rozvíjíme i orientaci v textu