Speciální pedagogika – Specifické poruchy učení (PhDr. Dana Navrátilová) Podzim 2008 (Pondělí –17.05 – 18.45, uč. č. 1) Konzultační hodiny: na základě individuální domluvy E-mail: dana.navratilova@post.cz Okruhy: § Definice specifických poruch učení. § Charakteristika jednotlivých poruch (čtení, psaní, počítání, kreslení, hudebnosti, obratnosti). § Příčiny (etiologie) SPU. § Projevy SPU, prevence SPU. § Charakteristika lehké mozkové dysfunkce (LMD), poruchy pozornosti (ADD), poruch pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). § Příznaky, projevy LMD (ADD, ADHD). § Deficity dílčích funkcí, screening SPU. § Depistáž SPU, explorace (pozorování, rozbor prací žáků) v běžné třídě základní školy. Školní dotazník. § Diagnostika specifických poruch učení, diagnostické metody. § Vzdělávání žáků se SPU ve školství ČR. § Legislativa týkající se SPU. § Hodnocení a klasifikace žáků se SPU. § Vzdělávání žáků se SPU v běžné třídě základní školy. § Osobnostní specifika osob se SPU (city, volní vlastnosti, vyjadřování, socializace). § Informace o reedukaci SPU (základní metody a pomůcky v reedukaci). § Výuka cizího jazyka a možnosti využití počítačů v reedukaci SPU. LITERATURA BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2007. ISBN978-80-210-3613-0 BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení.. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3822-5 BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. In: PIPEKOVÁ, J. a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN: 80-7315-120-0.