Repetitorium sociální geografie Geografie dopravy 4.11.2008 Základní specifika * Základní potřeby lidstva, především díky rozdílnému potenciálu krajin světa. * Stěžejní odvětví ekonomiky, kde působí především jako integrující faktor. * Velmi dynamický rozvoj, prostorové uspořádání. * Dopravu studují vědy geografické, technické, ekonomické, ale také společenské (např. sociologie). * Pohyby nákladů, osob a informací, a to v širokém společenském i fyzickogeografickém kontextu. * Snaží se vysvětlit prostorové vztahy, zajímá se o dopravní sítě apod. * Vzhledem ke svému historickému vývoji má Česká republika jednu z nejhustších dopravních sítí v Evropě, zejména železniční a silniční. Základní pojmy * Doprava x přeprava – efekt dopravy, měří se v osobokilometrech (1 osoba na vzdálenost 1 km) a v tunokilometrech (1 tuna nákladu na vzdálenost 1 km). * Dopravní bod – místo kde se uskutečňuje nástup/výstup/ přestup/nakládka/vykládka/překládka. * Dopravní uzel – sbíhání nejméně tří komunikačních cest. * Dopravní síť – soustava dopravních cest propojujících jednotlivé uzly. * Komunikace – činnost, která umožňuje vzájemné spolupůsobení složek při prostorovém přemísťování osob, materiálu, financí, zpráv. Složky komunikace * Přepravní prostředky – soubor pohyblivých zařízení. * Přepravní cesty – liniové stavby, po nichž se přeprava uskutečňuje. * Přepravní zařízení – technické objekty, které umožňují spojení, provoz. Historie dopravy v ČR • V 6. a 7. st. plavba na Labi a Vltavě (10 st. první přístavy – UL, LT, ME) • Již od 8. st. různé stezky – většinou vedly z/do Prahy: * Domažlická stezka (též Řezenská, Řezno – Praha) * Zlatá stezka (Halle – Lipsko – Rakovník – Praha) * Trstenická stezka (Brno – Litomyšl – Kouřim) * Olomoucká stezka (Vídeň – Znojmo – Čáslav) • Rozvoj za Karla IV.; poté až v 18. st. – 1800 – 562 km upravených státních silnic • S průmyslovou revolucí se vyvíjela i železnice (19. st.) • 1788 první vzdušný let; Ing. Jan Kašpar (1910) Druhy dopravy * pevninská * silniční * železniční *adhezní (klasická železniční doprava) *magnetická (pokusy v Japonsku a SRN; první veřejně provozovaná magnetická železnice byla otevřena v čínské Šanghaji) *ozubnicová (tratě s velkým převýšením) * vnitrozemská plavba * potrubní ... * mořská * vzdušná Druhy dopravy * pravidelná (linková) * nepravidelná * nákladní x osobní * individuální * hromadnou Dle přepravní vzdálenosti: * místní * oblastní (regionální) * vnitrostátní * mezinárodní * mezikontinentální Železniční doprava Historie * 30.9. 1828 zahájila provoz koněspřežná dráha z CB k Kerschbaumu, 1832 dovedená do Lince * Severní dráha Ferdinandova 1839 – 1847 – úsek Břeclav – Bohumín * 1842 – 1854 – státní dráhy – Olomouc – Praha; Brno – Česká Třebová; Praha - Podmokly * Významný stavitel – Jan Perner * 1906 – žel. síť – 6490 km; 1918 – 11 400 km; 1996 – 9 435 km (1891 dvoukolejné, 2 859 elektrifikováno); * 1962 zahájena elektrifikace železnice * 1980 skončila parní trakce * 1918 vznik ČSD (Československé státní dráhy) * Vnik významných dopravních uzlů – Plzeň, Ústí nad Labem, Přerov, Česká Třebová, Brno, Kolín apod. * K 1.1.2003 vznikly České dráhy, a.s. a Správa železniční dopravní cesty, s.o. Současnost * 9 612 km v roce 2004 – 31% (2 982 km) elektrifikovaných * Jednokolejné 7 745 km x dvou a více kolejné 1 866 km * 101 km úzkorozchodných tratí ^* 0,122 km železnicních tratí na 1 km^2 * přes 180 mil. osob a přes 100 mil. tun zboží * 8 511 železničních přejezdů (pouze 826 přejezdů má závory a výstražná zařízení!) ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ ^ Zdroj: Eurostat (2002) Koleje v km Tranzitní koridory * Součástí sítě TEN-T * Optimalizace vybraných tratí pro rychlost až 160 km/h * I. železniční koridor (Berlin - Dresden) - Děčín - Praha - Pardubice - Česká Třebová - Brno - Břeclav - (Wien / Bratislava - Budapest) * II. železniční koridor (Gdaňsk - Warzsawa - Katowice) - Petrovice u Karviné - Ostrava - Přerov - Břeclav; odbočná větev Přerov - Olomouc - Česká Třebová * III. železniční koridor (Le Havre - Paris - Frankfurt a.M.) - Cheb - Plzeň - Praha - Ostrava - (Žilina - Košice - Lvov); odbočná větev Plzeň - Domažlice - (Nürnberg) * IV. železniční koridor (Stockholm - Dresden) - Děčín - Praha - Tábor - Veselí nad Lužnicí - České Budějovice - Horní Dvořiště - (Linz - Salzburg - Ljubljana - Rijeka - Zagreb) Tranzitní koridory Rozchod železnice * 1 435 mm normální rozchod: v Evropě (kromě zemí bývalého SSSR, Finska, Španělska a Portugalska), na Blízkém Východě, v Číně, severní Africe, Severní Americe a Austrálii * 1674 mm: Španělsko * 1668 mm: Portugalsko * 1520 mm: Rusko, země východního bloku, Finsko, Mongolsko * 1000 mm: tramvaje * 915 mm: Peru * 891 mm: Švédsko * 785 mm: úzkokolejky => výstavba překladišť a terminálů (Bohumín, Černá nad Tisou, ČOP apod.) Silniční doprava Vývoj * Silnice dnešního významu 18. st. (Praha – Vídeň) – šířka 7,2 m * Vybírání mýtného => budování nových státních silnic * ½ 19. st. – 3 835 km státních silnic * 1918 – 49 208 km silnic * 1925 – 12 580 osobních automobilů; 10 870 motocyklů * 1930 – 100 474 motorových vozidel * 1938 – vládní rozhodnutí o výstavbě dálnic; 1939 zahájena výstavba D1 (Praha – Humpolec) * Exteritoriální dálnice Vídeň - Vratislav (Hitlerova dálnice) – 1939 – 1942, 320 km – pozůstatky mostů a technických prvků v krajině * 1971 – 1980 zprovozněno 257,7 km dálnic (D1, D2) Současnost * Dálnice, silnice I., II. a III. třídy, místní a účelové komunikace * cca 128 tisíc km silnic * Ředitelství silnic a dánic ČR * Správa a údržba silnic (p.o. krajů) Silnice v km Dálnice a rychlostní komunikace * První dálnice ve světě – USA 1914, Německo 1921, Itálie 1924 * D1 – rekonstrukce o rozšíření pruhů u Brna * D47 – první pokus o projekt PPP (v provozu Klimkovice – st. hranice, obchvat Bělotína) * D3 (v provozu obchvat Tábora) * D11 ( Praha – Černý Most – Hradec Králové) * R1 Pražský kruh (17 km v provozu) * R4, R5, R6, R35, R52 (částečně v provozu) * R10, R46, R56, R63 (v celé délce v provozu) * R3, R43, R49 Vodní doprava Současnost * Pouze na největších tocích (Labe, Vltava, Berounka). * Především přeprava nákladů. * cca 2 - 5 % objemu vývozů a dovozů ČR. * Délka využívaných vodních cest na území ČR je 663,6 km, z toho pro dálkovou vodní dopravu je využitelných 303 km souvislé labsko-vltavské vodní cesty. * Labsko-vltavská vodní cesta – součást IV. multimodálního koridoru. * Problém kolísání toku v úseku Ústí nad Labem – Hřensko. Pohled do budoucnosti * Kanál Dunaj-Odra-Labe - spojení řek Dunaj, Odra a Labe pro lodní dopravu. * Prodloužení o úsek Hodonín - soutok Moravy a Dyje. * Splavnění Labe do Pardubic. Letecká doprava Současnost * Mezinárodní charakter. * Pravidelná x nepravidelná (chartrové lety). * Přeprava osob, zboží a nákladu. * V České republice je 85 civilních letišť, z toho je 12 veřejných mezinárodních. * Velké množství malých letišť. * Mezinárodní letiště – Praha – Ruzyně (více než 11 milionů cestujících), Brno – Tuřany (415 276 cestujících), Ostrava – Mošnov (300 000 cestujících), Karlovy Vary (60 445 cestujících ), Pardubice. Městská hromadná doprava Vývoj * 1830 první omnibusy v Praze s koňským potahem. * 1875 první koňské dráhy v Praze. * 1869 první koněspřežní dráha v Brně; 1900 první elektrická trakce. * 1884 první parní tramvaje v Brně. * 1891 první elektrifikovaná tramvaj (F. Křižík). * Trolejbusy vznikly v roce 1882 (Č. Velenice, Č. Budějovice). Současnost * Provoz tramvajové dopravy: Brno, Liberec, Litvínov, Most, Ostrava, Olomouc, Plzeň, Praha. * Provoz trolejbusové dopravy: Brno, České Budějovice, Hradec Králové, Chomutov, Jihlava, Mariánské Lázně, Opava, Ostrava, Pardubice, Plzeň, Teplice, Ústí nad Labem, Zlín. * V Česku existuje několik meziměstských a příměstských trolejbusových tratí: Ø Brno – Šlapanice Ø České Budějovice – Borek Ø Chomutov – Jirkov Ø Mariánské Lázně – Velká Hleďsebe Ø Pardubice – Lázně Bohdaneč Ø Zlín – Otrokovice Metro * 1974 zahájilo provoz pražské metro na lince C (Sokolovská – Kačerov). * 1978 linka A (Náměstí Míru – Leninova). * 1985 linka B (Sokolovská – Smíchovské nádraží). * V současnosti 59,3 km, 57 stanic. * Vozy Ečš (Mytiščinský závod) a vozy Siemens. Nové trendy v dopravě Železniční vysokorychlostní tratě Elektronické mýtné * Elektronický mýtný systém v ČR používá moderní mikrovlnnou technologii. * Sazbu mýtného za užití 1 km zpoplatněné komunikace stanovuje Nařízení Vlády ČR č. 484/2006 Sb. * Zpoplatněné komunikace stanovuje vyhláška MD ČR č. 323 / 2007 Sb. * Malé elektronické zařízení jednotka Premid. * Spuštění k 1.1.2007. Integrovaná doprava v ČR * Dopravní obsluha určitého uceleného území veřejnou dopravou zahrnující více druhů dopravy (např. městskou, regionální, železniční apod.) nebo linky více dopravců. Ø Pražská integrovaná doprava PID Ø Středočeská integrovaná doprava SID Ø Českobudějovická integrovaná doprava IDS ČB Ø IDS Tábor Ø Integrovaná doprava Plzeňska IDP Ø Integrovaná doprava Karlovarského kraje IDOK Ø Integrovaný dopravní systém Libereckého kraje IDS LK Ø Jablonecký regionální integrovaný systém JARIS Ø Východočeský dopravní integrovaný systém VYDIS Ø Integrovaná regionální doprava Královéhradeckého kraje IREDO Ø Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje IDS JMK Ø Integrovaný dopravní systém Olomouckého kraje IDSOK Ø Zlínská integrovaná doprava ZID Ø Ostravský dopravní integrovaný systém ODIS Integrovaná doprava JMK * IDS JMK * 1. etapa zahájila provoz 1. ledna 2004. * Koordinátorem IDS JMK je KORDIS JMK, spol. s r. o. Doprava na území JMK Doprava na území JMK Informační zdroje * ČSÚ – ročenky * Ročenka dopravy 2007 * www.mdcr.cz * www.idsjmk.cz * www.sfdi.cz * www.kr-jihomoravsky.cz * www.dphmp.cz * www.dmpb.cz * www.sydos.cz