Repetitorium sociální geografie Geografie služeb Základní specifika * Mladší vědecká disciplína – rozvoj počátkem 30. let 20. století – prostorové vazby v rozvoji služeb * Behaviorální přístup – chování spotřebitelů při výběru cílových míst, ve kterých se služby spotřebovávají * Služby „neprodukují žádnou hodnotu“ – (A. Smith, 1776) * V současné době vysoký podíl na národním hospodářství (např. Řecko – přes 80%) * Důsledek rozvoje dopravy a spojů v 1. pol. 20. století Základní specifika Rostoucí podíl služeb je dán změnami: • Demografické – prodlužování délky života, populační růst, urbanizace a rozvoj měst • Společenské – růst příjmu domácností, vysoký počet pracujících žen, rozvoj nových služeb) • Ekonomické – zvýšení životní úrovně, rozvoj technologií • Politicko-správní – postupující privatizace, hospodářská integrace apod. Terciarizace * Intenzivní rozvoj služeb v národním hospodářství Ekonomické důsledky: * HDP – ve většině vyspělých zemí 60 – 70% * Zaměstnanost – počet nově vytvářených pracovních míst např. v cestovním ruchu * Mezinárodní obchod – zvyšování obchodu se službami Klasifikace služeb * Výstupy sektoru služeb – nehmotné výrobky - > nemohou být skladovány, distribuovány nebo vlastněny – nelze je fyzicky uchopit. • Služby veřejné • Služby obyvatelstvu Rozdělení (Cimler 1998): • služby věcné – souvisejí s hmotnými statky • služby osobní – slouží člověku Klasifikace služeb Rozdělení (Johnston a kol. 2000): • Spotřební/spotřebitelské – orientace na koncového zákazníka (geo obchodu, cestovního ruchu) • Tržní – výrobní služby, dopravní a komunikační služby • Výrobní – potřeby firem a podniků (banky, marketingové agentury apod.) • Veřejné – (veřejná správa, policie, politické strany apod.) Klasifikace služeb v EU * Klasifikace ekonomických činností, kterou používá EU od roku 1970 * NACE – Nomenclature des Activités dans les Communautés Européennes) od 1.1.2008 nahradil v ČR systém OKEČ – CZ NACE Principy uspořádání služeb v prostoru Struktura služeb: • Základní • Vyšší • Nejvyšší * Teorie centrálních míst (Christaller 1933) Teorie centrálních míst * Rovnoměrně rozmístěná populace * Centrální místa poskytují zboží, služby a administrativní funkce jejich zázemí * Spotřebitelé minimalizují svoji cestovní vzdálenost * Poskytovatelé služeb se snaží pokrýt co nejširší možnou oblast trhu * Všichni spotřebitelé mají stejný příjem a stejné požadavky na služby * Čím častěji obyvatelé dané zboží (může se jednat i o služby) potřebují, tím je centrum jeho poskytování lokalizováno blíže či dále. Teorie centrálních míst * Existuje centrální místo (koncentrace služeb, obslužné středisko v prostoru) * Centrální funkce – místo poskytuje zboží a služby * Kužel poptávky – poptávka klesá s dostupností centrálního místa * Vniká pravidelná šestiúhelníková síť obslužných oblastí * Princip obsluhy – každé místo vyššího řádu poskytuje služby všech nižších řádů * Každé místo obsluhuje dvě centrální místa a 3 místa nižšího řádu – tzv. princip K=3 K=3 teorie * V základním modelu každé centrum vyšší velikosti obsluhuje 3x větší území než centrum o řád nižší. Ekonomický práh * Postupně se vytváří určité sféry vlivu ovlivněné časovou dostupností a dopravními náklady. * Vznikají tak regiony s centry obsahující alespoň minimální počet obyvatel schopných uživit určité konkrétní ekonomické zařízení. Centrum * Obchodní centrum (export a import zboží i služeb) * Lokalizace přibližně v geometrickém středu oblasti * Centra si postupně vyvíjejí obslužnou funkci pro svoje širší okolí (zázemí) * Význam centra se nehodnotí podle počtu obyvatelstva, ale dle tzv. indexu centrality (rozsah poskytovaných služeb) Hranice dosahu: * Maximální vzdálenost, kterou jsou lidé ochotní cestovat za danou službou IT služby Ø informační a komunikační technologie (dále jen ICT) a systémy (osobní počítač, elektronická pošta, mobilní telefon, internet a další počítačově propojené sítě, webové stránky, elektronické obchodování, systém elektronické výměny dat a další firemní procesy související s elektronickým přenosem dat pomocí informačních a komunikačních technologií) IT služby v EU * Největší trh se vzdělaným obyvatelstvem * Vysoká úroveň infrastruktury a služeb ICT * 65 % lidí využívá internet * 1,5 mobilního čísla na obyvatele * 13 světových širokopásmových linek * Velký počet nových, rychle rostoucích firem * Nárůst slučování a akvizicí firem Internet * Základní komunikační nástroj 20. století * Většina ekonomických aktivit se přesouvá do elektronického prostoru = „smrt vzdálenosti“ či „smrt měst“ Na Internet jsou ekonomické aktivity vázané ve 4 úrovních služeb: • poskytovatelé infrastruktury – telekomunikační společnosti, provideři, provozovatelé základních datových dálnic; • poskytovatelé aplikací – vývojáři software, transakčních aplikací, apod.; • internetoví zprostředkovatelé (internet intermediaries) – aktivity vydělávající na poplatcích, doménách, internetové reklamě; • internetová komerce – společnosti provozující internetový obchod. Logistika * Vědní disciplína - ...organizace plánování, řízení a výkon toků zboží vývojem a nákupem počínaje, výrobou a distribucí podle objednávky finálního zákazníka konče tak, aby byly splněny všechny požadavky trhu při minimálních nákladech a minimálních kapitálových výdajích... * Nejrychleji se rozvíjející obor s vysokou perspektivou Just–in-time * Just-in-time výroba se vyznačuje výrazným omezením skladovaných součástí. Předpoklady existence: • geografická koncentrace – rychlá doprava vyžaduje časově krátkou a nekomplikovanou dopravu v rámci výrobního cyklu; • nulové defekty - musí být zajištěno dodržování kvalitativních standardů; • síť subdodavatelů – počet dodavatelů může být relativně nízký, ovšem vázaný dlouhodobými kontrakty; • sdílený výzkum – řetězec vyžaduje přenos know-how a výzkumnou spolupráci mezi dodavateli a finálními zpracovateli; • stabilizovaná pracovní síla – je nutné zabránit jakýmkoli výpadkům v důsledku nedostatku pracovní síly či např. stávek. Logistika zahrnuje: * Skladování * Manipulaci * Přepravní balení * Dopravu * Řízení zásob * Poradenství * … Logistické služby * Celní služby * Kurýrní doprava * Spedice * Logistické poradenství Bankovnictví a peněžnictví * instituce, která poskytuje finanční služby * základní činností je shromažďování dočasně volných peněžních prostředků, které formou úvěru dává k dispozici a nastavováním úroku zhodnocuje * umožňuje pohyb peněz v ekonomice * zprostředkovává využití dočasně volných zdrojů * provozování je regulováno státem (v ČR ČNB a MF ČR) Druhy bank * Centrální banka – obvykle 1 v daném státě * Banky pro občany (spořitelny) * Banky pro firmy (investiční banky) * Další specializované banky (exportní banky – ČEB, rozvojové banky – ČMZRB, hypoteční a úvěrové banky) Služby bank * zprostředkování bezhotovostního platebního styku * směnárenská činnost šeky a homebanking * devizové operace * bezpečnostní schránky a ukládání cenností * vydávání cenných papírů * burzovní obchody * poradenské a zprostředkovatelské služby * aktivní – poskytování půjček (úvěry) * pasivní – vedení účtů a vydávání plat. karet Bankovní systém ČR * Od roku 1990 je v ČR dvouúrovňový bankovní systém: * a) Centrální banka - Česká národní banka (ČNB) – nepodnikatelský subjekt, státní instituce, sídlo v Praze, nejvyšším řídícím orgánem je bankovní rada ČNB * b) Komerční, obchodní banky - subjekty podnikající za účelem dosažení zisku, podléhají bankovnímu dohledu ČNB Největší banky ČR * K 31. 12. 2007 tvořilo bankovní sektor České republiky celkem 37 bank a poboček zahraničních bank. * Bankovní služby v tuzemsku poskytovalo klientům k 31. 12. 2007 celkem 23 bank (4 velké, 5 středních, 8 malých bank a 6 stavebních spořitelen) a 14 poboček zahraničních bank. Elektronické bankovnictví Pojišťovnictví * 34 tuzemských pojišťoven, 17 poboček pojišťoven z EU a jedna pobočka pojišťovny ze státu mimo EU/EHP Pojišťovnictví * 34 tuzemských pojišťoven, 17 poboček pojišťoven z EU a jedna pobočka pojišťovny ze státu mimo EU/EHP Veřejná správa * Poskytování správních činností souvisejících s poskytováním veřejných služeb a se správou na ústřední i místní úrovni. Veřejná správa zahrnuje: • činnost (vydávání správních aktů) • souhrn institucí, které tuto činnost přímo či zprostředkovaně vykonávají. Veřejná správa - činnosti * Moc zákonodárná (legislativní) - činnost směřující k tvorbě zákonů , a to včetně ústavních * Moc výkonná (exekutivní) - obvykle spojována s činností vlády, avšak ve skutečnosti ji přímo realizují odvětvově uspořádaná ministerstva a jiné správní orgány * Moc soudní - aplikuje právo při hodnocení věcí a návazně vydává závazná a státem vynutitelná rozhodnutí. Veřejná správa - instituce * Ministerstva * Ostatní ústřední orgány státní správy * Územní orgány státní správy * Veřejné ozbrojené i neozbrojené sbory (Policie, Hasičský záchranný sbor) * Obce (veřejnou správu vykonávají jak formou na ně přenesené státní správy, tak realizací samostatné působnosti) * Další instituce ( profesní komory, vysoké školy, nadace atd.). E-government * Elektronická veřejná správa * Obíhání dat elektronickou formou Formy e-governmentu v ČR: * Czech point * E-pusa * E-dokument * E-Identita * Registr obyvatel * Registr osob (všech osob s právní subjektivitou) * Registr územní identifikace, adres a nemovitostí * Registr práv a povinností (uchovává informace o právech a povinnostech osob a obyvatel) Projekt Czech point * Český Podací Ověřovací Informační Národní Term * Motto: „Obíhají data, nikoli občan“ * Cílem projektu je vytvořit garantovanou službu pro komunikaci se státem prostřednictvím jednoho universálního místa, kde bude možné získat a ověřit data z veřejných i neveřejných informačních systémů, úředně ověřit dokumenty a listiny, převést písemné dokumenty do elektronické podoby a naopak, získat informace o průběhu správních řízení ve vztahu k občanovi a podat podání pro zahájení řízení správních orgánů. * Postupné spuštění od března 2007 Další specializované služby * Reklamní služby * Auditorské služby * Poradenské služby (právnické, finanční) * Personální služby * Sociální a zdravotní služby * Vzdělávací služby * Cestovní ruch * Maloobchod * Obchodní služby * Kulturní a relaxační služby * atd… Informační zdroje * ČSÚ – ročenky * www.cnb.cz * www.mvcr.cz * www.mfcr.cz * www.egovernment.cz