Úvod do studia geografie n Úvodní informace ke studiu n Masarykova univerzita n Pedagogická fakulta n katedra geografie n předpoklady pro studium n organizace výuky n předměty a jejich registrace n informační systém MU n Knihovny, studovny, knižní katalogy n Brno – univerzitní město n Úvod do studia geografie, n Věda, paradigma, hypotéza, teorie, vědecký výzkum, vývoj vědy, vědecké metody n Požadavky ke zkoušce, úkoly, otázky Masarykova univerzita odkaz WWW n fakulty n rektorát n campus n vedení univerzity n senát n Studenti n Informační systém n IS.muni.cz n Nutno se dobře obeznámit s fungováním IS. Registrace předmětů n Nutno si předměty registrovat na IS Knihovny a studovny MU, Knihovna a studovna PdF MU n Elektronické zdroje n http://library.muni.cz/ Přehled el. zdrojů_IS Science Pedagogická fakulta n umístění n pracoviště fakulty n vedení fakulty – děkan, proděkani n senát n studijní oddělení n studovna a knihovna n odkaz WWW PdF Katedra geografie n umístění n personální složení n struktura n zaměření n učebny n výuka n webové stránky Studium zeměpisu na PdF MU n bakalářský stupeň – tříleté st. n Analytické disciplíny, metody n 1. r. úvod, repetitoria, metody, planetární geografie n 2.r.kartografie, geoinformatika, geografie obyvatel a sídel, geologie a geomorfologie, geografie výrobní sféry, n 3.r. klimatologie, geografie nevýrobní sféry, pedogeografie, biogeografie, obecná regionální geografie, n kompendium n Státní zkouška, obhajoba bakalářské práce n magisterské studium – 2 roky n Syntetické disciplíny a didaktika n regionální geografie, nauka o krajině, didaktika geografie n Státní zkouška, obhajoba diplomové práce Obecné předpoklady pro studium zeměpisu n morálně volní vlastnosti, zodpovědnost, houževnatost, ctižádost n zájem o obor n dobrá fyzická a psychická kondice Konkrétní předpoklady pro studium n velmi dobrá znalost geografie S n práce s PC, Word a Excel, powerpoint, příp. grafické programy, n schopnost samostatně studovat a studium si organizovat Zapojení se do geografického dění n odborná práce na katedře, spoluúčast na velkých projektech, výzkumu, terénních mapováních a šetřeních n fakultní projekty n členství v České geografické společnosti a aktivní práce n vlastní příprava akcí s geografickým obsahem (Studenti sobě) n vedení geografických kroužků, pomoc při zeměpisné olympiádě, podpora organizování konference n vlastní účast na soutěžích – SVOČ, GISáček, studentská konference ESRI Organizace výuky, školní rok, semestr, zkouškové období n výuka v podzimním semestru: 15.9. – 19.12., 14 týdnů, n Zkouškové období: 2.1. 2009 – 13.2. 2009. n Výuka v jarním semestru: 16.2. – 22.5. 2009 n Zkouškové období: 25.5. – 3.7., n Prodloužené zk. obd. 1. – 11. 9. 2009 n Prázdniny: 22.12. 2008 – 1.1. 2009 a 7.7. – 31.8. n studijní pobyt v zahraničí Formy výuky n přednáška n seminář n cvičení n terénní výuka n Konzultace n Exkurze n Praxe n Samostudium n E-learning Ověřování znalostí studenta n průběžně ve výuce – otázky, úkoly na seminářích a cvičeních, písemné testy ohlášené, jejichž splnění (obvykle bodové hodnocení) je podmínkou získání zápočtu) n prezentace a obhajoba písemné práce (např.seminární práce) Ukončení předmětu, z n zápočet – za splnění povinností během výukového období daného předmětu (učitel je na počátku semestru sdělí, např. odevzdání prací, referování, docházka, testy s min. počtem bodů apod.), n zápočtový týden n klasifikace: z, n, příp. klasifikovaný zápočet A - F Ukončení předmětu, k, zk n kolokvium (rozprava) n – splnil, nesplnil n Zkouška, n různé formy – písemná, ústní, obojí, A – F n Závěrečná státní zkouška n Komise, okruhy, obhajoba Komunikace – oslovení a titul n Oslovování učitelů na VŠ, tituly n Prof. PhDr. Petr Chalupa, CSc. n Doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. n Doc. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc. n PhDr. et Mgr. Hana Svatoňová, Ph.D. n RNDr. Daniel Borecký, CSc. n PhDr. Dana Hubelová n Mgr. et Ing. Libor Lněnička n paní Kateřina Honigová - sekretářka Komunikace student - učitel n ústní, dle zásad chování, slušnost, univerzitní prostředí: n (zdravení, přednost ve dveřích, pomoc) n písemné: n žádost – čistý formulář nebo list, smysluplný text, podpis n email – dopis, tj, dle zásad psaní dopisu (oslovení, vlastní sdělení, poděkování, rozloučení, jméno + student…semestru, kombinace Bezpečnost n ochrana sebe i majetku školy n zákaz kouření v budovách n zákaz účasti ve výuce pod vlivem alkoholu či omamných látek n pozor na krádeže – svoje věci, učebny musí být po odchodu všech ihned uzamčeny nebo zakódovány Oblečení n během výuky: n ve škole n v terénu – vždy nutno přizpůsobit prostředí, myslet na možné změny počasí, n sportovní pevná obuv, šusťáková bunda, sport. kalhoty, funkční oblečení, batoh, jídlo a pití, příp. léky s sebou a upozornění učitele - handicap n ústní zkouška- muži min. kravata nebo oblek, oblek n písemná zkouška n zápočet n státní zkouška a obhajoba práce, slavnostní oblečení Brno a jeho kulturní a sportovní život n Brno – univerzitní město n MU, n Mendelova, n Veterinární a farmaceutická, n UO, n VUT Úvod do studia geografie - osnova n Datum, Jméno přednášejícího, Prozatímní návrh názvu přednášky n 23.9., Dr. Hana Svatoňová, Ph.D., Úvod do studia geografie n 30.9., Dr. Hana Svatoňová, Ph.D., Objekt geografie, struktura geografie n 7.10., Prof. RNDr. Pavel Prošek, CSc., Česká antarktická stanice n 14.10., Prof. RNDr. Jaromír Demek, DrSc., Geografie a výzkum n 21.10. Doc. PaeDr. Eduard Hofmann, CScMezinárodní charta geografického vzdělávání, výuka geografie n 28.10. n Státní svátek n 4.11. Doc. Dr. Tadeusz Siwek, Csc., prezident české geogr. společnosti n Mezinárodní geografická komunita a její organizace n 11.11. Prof. Ing. Lubomír Lauermann, CSc., Kartografie, tvorba atlasů n 18.11., Doc. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc., Geografie v krajinném plánování n 25.11. Doc.Dr. Marian Rybansky, CSc., Geografie a její význam pro armádu n 2.12. Ing. Mgr. Libor Lněnička, Geografické myšlení n 9.12. 8,00 Hvězdárna Mikuláše Koperníka, Multimediální pořad Kde se vzalo Brno + orientace na obloze + činnost hvězdárny n 17.12.Dr. Hana Svatoňová, Ph.D.,Písemný test, odevzdání sem. práce Věda, paradigma, hypotéza, teorie „Geografie je vědou“ n „geografie je vědou“, co je to věda? n Věda je nepřetržitý proces lidského poznávání přírody, společnosti, člověka, lidského myšlení a kultury. n na rozdíl od běžného poznávání jde ve vědě o: n systematické n racionální n a metodické vyvozování n a zobecňování nových poznatků n na základě abstraktního myšlení a teoretické činnosti. Věda n Věda nastoluje požadavek n obecného poznání, na základě něhož lze v nepřehledném světě n oddělit podstatné od nepodstatného n a určit obecně platné zákony. n tyto zákony dovolují předvídat, předpovědi modelovat atd. n Od novověku je věda založena na představě zákonitého (a matematizovatelného) chování skutečnosti, n která se odhaluje hypotézou, n ověřuje experimentem. n zobecňuje v teorii PARADIGMA n určitý vědecký styl dané epochy či vědeckého společenství. n para-deiknymi, z řečtiny doslova ukazovat-podle. Užívá se ve významu gramatického vzoru nebo obecně typického příkladu, kterým lze něco ilustrovat, vykázat, vyložit. Vývoj vědy n teorie T.S. Kuhna o proměně věd: n období platnosti paradigmatu je vystřídáno vědeckou revolucí n paradigma – (z řec. příklad),souhrn všeobecně uznávaných teoretických a metodologických předpokladů, postupů v určité etapě vývoje vědeckého bádání hypotéza n Hypotéza, domněnka, předpoklad. n výchozí, dosud ale neprokázané tvrzení, které se předkládá na zkoušku k ověření (experimentem, zkušeností). n Pracovní hypotézy ukazují další cestu vědeckého zkoumání, mohou se stát základem vědecké teorie teorie Řádně doložené objasnění některého přírodního (sociálního) jevu, které zahrnuje fakta, zevšeobecněné zákony, logické dedukce a otestované dílčí hypotézy Vědecký výzkum Kuhn n T. S. Kuhn přinesl přesvědčivé argumenty i o tom, že pokrok vědeckého poznání není přímočarý, n nýbrž že je čas od času přerušován zásadními zvraty – vědeckými revolucemi, při nichž dochází k revizi samotných základů dosavadního vědění. Vědecké poznání nesměřuje k nějaké jediné Pravdě o světě n Paradigma – vědecká revoluce – nové paradigma n Podrobněji čas. Vesmír 9/2008, n KnihaT.S. Kuhn: Koperníkovská revoluce Věda v euroamerické civilizaci n Od dob antiky – zkoumání skrytých zákonů, které působí za viditelnou stránkou věci n v euroamerické společnosti je od 17.st. privilegována věda oproti jiným formám poznání (mimovědní poznání) Základní metody vědy n vědecké pozorování n analýza n syntéza n indukce n dedukce Vědy a jejich dělení n Vědy se liší objektem studia, předmětem studia, metodami. n Podle metod se vědy dělí: n formální (matematika a logika) n přírodní n humanitní n Podle stupně obecnosti: n teoretické a aplikované Geografie • je založena na schopnosti geograficky myslet – • tj. jasně formulovat nejrůznější prostorové vlastnosti geografických jevů , schopnost systematicky třídit, analyzovat, aplikovat geografické teorie, provádět syntézy, realizovat modely. • není encyklopedická znalost geografických objektů a jejich prostorová lokalizace (jak je často prezentováno ve školské praxi, tj. ne jen KDE to je, ale i PROČ to tam je) Geografie a její definice • Geografie – věda zkoumající • zákonitosti vývoje krajinné sféry a jejích objektů, • zvláště vztahy územní diferenciace a integrace n věda studující prostorové rozšíření jevů v krajinné sféře Země, jejich vzájemnou interakci a vývoj v čase. (Wikipedia) Úkoly • seznámit se s webovými stránkami MU a PdF, • seznámit se s IS.MUNI.cz, • harmonogram akademickéo roku, • zjistit si, které podmínky je třeba splnit v daném roce – počet kreditů • zjistit si rozvrh • zpracovat si vlastní kalendář úkolů, • doplnit středoškolskou látku • mimoškolní vzdělávání – jazyky, PC, kultura, sport a další • vhodně organizovat svoje poznámky z přednášek a cvičení • projít si budovy PdF MU (tělocvična, hřiště, prodejna knih, občerstvení, katedry, studijní, děkanát). • navštívit studovnu PdF MU, zjistit , kde je geografická literatura, vyřídit si průkaz pro vypůjčování knih v PdF, • zjistit, kde jsou další univerzitní studovny a počítačové sály • doporučení: koupit si min. jeden dobrý atlas • zpracovat tuto přednášku