DIDAKTIKA PŘÍRODOPISU SE ZOOLOGII (Bi2MP_DPZO) 2009/2010 (studijní program Učitelství přírodopisu pro ZŠ) Rozvrh: 3.,4. v.h liché Po 8.50 - 10.30 h 5.,6. v.h. liché Po 10.40 - 12.20 h (19.10., 2.11., 30.11., 14.12.) Motto: Didaktika biologie a geologie: „...zvládnutí transformace obsahu biologických disciplín do biologického a geologického vzdělávání s využitím nových vědeckých poznatků. ...od pojetí transmisivního k pojetí konstruktivistickému, spojenému s hledáním a objevováním samotnými žáky." (M. Švecová) Cíl: příprava učitele na výuku Přírodopisu - část Zoologie Úkol 1: poznání a hodnocení zoologie v dostupných učebnicích Přírodopisu pro ZŠ Úkol 2: Charakteristika výuky přírodopisu se zaměřením na zoologii -tématický plán Vzdělávací obor přírodopis: většinou samostatný předmět Přírodopis Většinové časové dotace: 6. r.: 2 (1) h týdně 7. r.: 1(2) h týdně - alternace 8. r.: 2 h týdně Průřezové téma: Environmentálni výchova Tematické okruhy Environmentálni výchovy: □ Ekosystémy □ Základní podmínky života □ Lidské aktivity a problémy životniho prostředi □ Vztah člověka k prostředi Ekosystémy - les (les v našem prostředi, produkčni a mimoprodukčni významy lesa); pole (význam, změny okolni krajiny vlivem člověka, způsoby hospodařeni na nich, pole a jejich okoli); vodní zdroje (lidské aktivity spojené s vodnim hospodářstvim, důležitost pro krajinnou ekologii); moře (druhová odlišnost, význam pro biosféru, mořské řasy a kyslik, cyklus oxidu uhličitého) a tropický deštný les (porovnáni, druhová rozmanitost, ohrožováni, globálni význam a význam pro nás); lidské sídlo - město - vesnice (umělý ekosystém, jeho funkce a vztahy k okoli, aplikace na mistni podminky); kulturni krajina (pochopeni hlubokého ovlivněni přirody v průběhu vzniku civilizace až po dnešek) Základní podmínky života - voda (vztahy vlastností vody a života, význam vody pro lidské aktivity, ochrana její čistoty, pitná voda ve světě a u nás, způsoby řešení); ovzduší (význam pro život na Zemi, ohrožování ovzduší a klimatické změny, propojenost světa, čistota ovzduší u nás); půda (propojenost složek prostředí, zdroj výživy, ohrožení půdy, rekultivace a situace v okolí, změny v potřebě zemědělské půdy, nové funkce zemědělství v krajině; ochrana biologických druhů (důvody ochrany a způsoby ochrany jednotlivých druhů); ekosystémy - biodiverzita (funkce ekosystémů, význam biodiverzity, její úrovně, ohrožování a ochrana ve světě a u nás); energie (energie a život, vliv energetických zdrojů na společenský rozvoj, využívání energie, možnosti a způsoby šetření, místní podmínky); přírodní zdroje (zdroje surovinové a energetické, jejich vyčerpatelnost, vlivy na prostředí, principy hospodaření s přírodními zdroji, význam a způsoby získávání a využívání přírodních zdrojů v okolí) Lidské aktivity a problémy životního prostředí -zemědělství a životní prostředí, ekologické zemědělství; doprava a životní prostředí (význam a vývoj, energetické zdroje dopravy a její vlivy na prostředí, druhy dopravy a ekologická zátěž, doprava a globalizace); průmysl a životní prostředí (průmyslová revoluce a demografický vývoj, vlivy průmyslu na prostředí, zpracovávané materiály a jejich působení, vliv právních a ekonomických nástrojů na vztahy průmyslu k ochraně životního prostředí, průmysl a udržitelný rozvoj společnosti); odpady a hospodaření s odpady (odpady a příroda, principy a způsoby hospodaření s odpady, druhotné suroviny); ochrana přírody a kulturních památek (význam ochrany přírody a kulturních památek; právní řešení u nás, v EU a ve světě, příklady z okolí, zásada předběžné opatrnosti; ochrana přírody při masových sportovních akcích -zásady MOV) změny v krajině (krajina dříve a dnes, vliv lidských aktivit, jejich reflexe a perspektivy); dlouhodobé programy zaměřené k růstu ekologického vědomí veřejnosti (Státní program EVVO, Agenda 21 EU) a akce (Den životního prostředí OSN, Den Země apod.) Vztah člověka k prostředí - naše obec (přírodní zdroje, jejich původ, způsoby využívání a řešení odpadového hospodářství, příroda a kultura obce a její ochrana, zajišťování ochrany životního prostředí v obci -instituce, nevládní organizace, lidé); náš životní styl (spotřeba věcí, energie, odpady, způsoby jednání a vlivy na prostředí); aktuální (lokální) ekologický problém (příklad problému, jeho příčina, důsledky, souvislosti, možnosti a způsoby řešení, hodnocení, vlastní názor, jeho zdůvodňování a prezentace); prostředí a zdraví (rozmanitost vlivů prostředí na zdraví, jejich komplexní a synergické působení, možnosti a způsoby ochrany zdraví); nerovnoměrnost života na Zemi (rozdílné podmínky prostředí a rozdílný společenský vývoj na Zemi, příčiny a důsledky zvyšování rozdílů globalizace a principy udržitelnosti rozvoje, příklady jejich uplatňování ve světě, u nás). Charakteristika průřezového tématu Environmentálni výchova Environmentálni výchova vede jedince k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí, tj. k pochopeni nezbytnosti postupného přechodu k udržitelnému rozvoji společnosti a k poznáni významu odpovědnosti za jednáni společnosti i každého jedince. Umožňuje sledovat a uvědomovat si dynamicky se vyvíjející vztahy mezi člověkem a prostředim při přimém poznáváni aktuálnich hledisek ekologických, ekonomických, vědeckotechnických, politických a občanských, hledisek časových (vztahů k budoucnosti) i prostorových (souvislostí mezi lokálními, regionálními a globálními problémy), i možnosti různých variant řešení environmentálních problémů. Vede jedince k aktivní účasti na ochraně a utváření prostředí a ovlivňuje v zájmu udržitelnosti rozvoje lidské civilizace životní styl a hodnotovou orientaci žáků. Na realizaci průřezového tématu se podílí většina vzdělávacích oblastí. Postupným propojováním, rozšiřováním, upevňováním i systematizací vědomostí a dovedností získávaných v těchto oblastech umožňuje Environmentální výchova utváření integrovaného pohledu. Každá z oblastí má svůj specifický význam v ovlivňování racionální stránky osobnosti i ve vlivu na stránku emocionální a volně aktivní. Cíl a úkol: poznání a hodnocení zoologie v dostupných učebnicích Přírodopisu pro ZŠ Rady učebnic podle nakladatelství (pořadí dle abecedy) FORTUNA Kvasničková D., Jeník J., Pecina P., Froněk J., Cais J.: Ekologický přírodopis pro 6.ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnazií. Fortuna 2002 Kvasničková D.: Ekologický přírodopis pracovní sešit pro 6.ročník základní školy. Fortuna 1998 Kvasničková D., Jeník J., Pecina P., Froněk J., Cais J.: Ekologický přírodopis 1. část pro7. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnazií. Fortuna 1997 Kvasničková D., Jeník J., Pecina P., Froněk J., Cais J.: Ekologický přírodopis 2. část pro 7. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnazií. Fortuna 1997 Kvasničková D., Faierajzlová V., Froněk J., Pecina P.: Ekologický přírodopis pro 8.ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnazií. Fortuna 1999 FRAUS Čabradová V., Hasch F., Sejpka J., Vaněčková I.: Přírodopis pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. Fraus 2003 Čabradová V., Hasch F., Sejpka J., Vaněčková I.: Přirodopis 6. pracovni sešit pro základni školy a primu viceletého gymnázia. Fraus 2004 Čabradová V., Hasch F., Sejpka J., Vaněčková I.: Přirodopis 6. přiručka učitele pro základni školy a primu viceletého gymnázia. Fraus 2004 Čabradová V., Hasch F., Sejpka J., Vaněčková I.: Přírodopis 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Fraus 2005 Čabradová V., Hasch F., Sejpka J., Vaněčková I.: Přirodopis 7 pracovni sešit pro základni školy a viceletá gymnázia. Fraus 2005 Čabradová V., Hasch F., Sejpka J., Vaněčková I.: Přirodopis 7. přiručka učitele pro základni školy a primu viceletého gymnázia. Fraus 2005 Vaněčková I., Skobová J., Markvartová D., Hejda T.: Přírodopis 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Fraus 2006 Vaněčková I., Skobová J., Markvartová D., Hejda T.: Přirodopis 8 pracovni sešit pro základni školy a viceletá gymnázia. Fraus 2006 JINAN (Kočárek) Kočárek E., Kočárek E.: Přírodopis pro 6. ročník základní školy. Jinan 1998 Kočárek E., Kočárek E.: Přírodopis pro 7. ročník základní školy. Jinan 1998 Kočárek E., Kočárek E.: Přírodopis pro 8. ročník základní školy. Jinan 2000 NATURA (NČGS) Maleninský M., Smrž J.: Zoologie 1 - Bezobratlí. Učebnice pro základní školy a nižší stupeň víceletých gymnázi. Natura - nakl. Čes. geogr. spol. 1997 Maleninský M., Smrž J., Škoda B.: Přírodopis pro 6. ročník. Botanika 1. Zoologie 1. Bakterie, řasy, houby, bezobratlí. Učebnice pro základní školy a nižší stupeň víceletých gymnázií. Natura - nakl. Čes. geogr. spol. 1997 Maleninský M., Novák J.: Zoologie 2 - Obratlovci. Učebnice pro základní školy a nižší stupeň víceletých gymnázií. Natura - nakl. Čes. geogr. spol. 1999 Švecová M., Doběrná V.: Botanika 2 - Vyšší rostliny. Učebnice pro základní školy a nižší stupeň víceletých gymnázií. Natura - nakl. Čes. geogr. spol. 1998 NOVA ŠKOLA Havlík I.: Přírodopis 6 učebnice pro 6. ročník. Nová škola 1998 Havlík I.: Přírodopis 7 učebnice pro 7. ročník. Nová škola 1999 Musilová E., Konětopský, A.: Přírodopis. Úvod do učiva Přírodopisu -učebnice, 1. díl. Nová škola 2007 Vlk, R., Kubešová S.: Přírodopis. Bezobratlí živočichové - učebnice, 2. díl. Nová škola 2007 Rychnovský, B., Lakotová P., Odstrčil M., Kubešová S.: Přírodopis. Strunatci - učebnice, 1. díl. Nová škola 2008 Hedvábná H.: Přírodopis. Botanika - učebnice, 2. díl. Nová škola 2008 PRODOS (Jurčák) Jurčák J., Franěk J. a kol.: Přírodopis 6. Prodos 2004 Jurčák J., Franěk J. a kol.: Přírodopis 6 pracovní sešit. Prodos 2003 Jurčák J., Franěk J. a kol.: Přírodopis 7. Prodos 1998 Jurčák J., Franěk J. a kol.: Přírodopis 6 pracovní sešit. Prodos 2003 Kantorek J., Jurčák J., Franěk J. a kol.: Přírodopis 8. Prodos 1999 Kantorek J., Jurčák J., Franěk J. a kol.: Přírodopis 8 pracovní sešit. Prodos 1999 SCIENTIA (Dobroruka) Dobroruka L.J., Cílek V., Hasch F., Storchová Z.: Přírodopis I. pro 6. ročník základní školy. Scientia 1999 Dobroruka L.J., Cílek V., Hasch F., Storchová Z.: Přírodopis II. pro 7. ročník základní školy. Scientia 1998 SPN (Černík) Černík V., Bičík V., Martinec Z.: Přírodopis 1. pro 6. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. SPN Praha 2004 Černík V., Martinec Z.: Přírodopis 1. zoologie 1. část pro žáky základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. SPN Praha 1995 Černík V., Bičík V., Bičíková L., Martinec Z.: Přírodopis 2. zoologie, botanika pro 7. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. SPN Praha 2005 Tab 1: Hodnocení dílčího zoologického tématu v učebnicích Přírodopisu (6. a 7., příp. 8. ročník ZŠ) POSUĎTE, ZDA PŘEDLOŽENA UČEBNICE 1) Obsahuje učivo jednotlivých tématických celků skutečně zpracované komplexně, tj. z hlediska více přírodovědných oborů. 2) Nepodává převážně hotové informace, ale vede žáky k aktivnímu poznávání přírody (obsahuje podněty k činnostem -pozorováním, pokusům). 3) Spojuje nově osvojované učivo s dřívějšími poznatky a zkušenostmi. 4) Systematicky zdůrazňuje vztahy a souvislosti. 5) Vede vytváření dovedností - s důrazem na dovednosti psychomotorické a osvojování metod a postupů. 6) Spojuje poznatky a dovednosti s praxí (z praxe vychází a do praxe směřuje), učí používat osvojované učivo při řešení reálných problémů. 7) Navozuje kladný vztah k přírodě a společnosti, ke zdraví, zdravému způsobu života a ochraně životního prostředí. Dílčí téma: Fort Fra Jin Nat N Š Prod Sci SPN KOMPLEXNOST PŘEHLEDNOST OBRAZOVÉ KOMPONENTY SYSTEMATIČNOST AKTUÁLNOST INFORMACÍ PODNĚTY KAKTIVIZACI ŽÁKŮ MEZIOBOROVÉ VAZBY APLIKACE POZNATKŮ V PRAXI PŘIMĚŘENOST JAZYK ZAŘAZENÍ PROBLÉMOVÝCH ÚLOH Celkové hodnocení Hodnocení: dle témat v tab. Výsledek: 4 kategorie: a) nejlepší (++) - 1 b) vhodné (+) - 2 c) málo vhodné (-) - 3 d) d) nejhorší (--) - 4 Komplexnost - posuďte, zda je ucelený obsah jednotlivých tématických celků Přehlednost - posuďte, zda se žák v textu orientuje jednoduše nebo obtížně Obrazové komponenty - posuďte, zda obrazové doplňky jsou z didaktického hlediska dostatečně názorné Systematičnost - posuďte, zda je struktura učebnice logická a přehledná Aktuálnost obsahu - posuďte, zda obsah informací kopíruje dynamický vývoj v daném oboru biologie Podněty k aktivizaci žáků - posuďte, zda otázky a úkoly žáky motivují k činnosti a přemýšlení Mezioborové vazby - posuďte provázanost s jinými vědními obory Aplikace poznatků v praxi - posuďte, míru využitelnosti získaných znalostí a dovedností v praxi Přiměřenost - posuďte, zda obsah odpovídá věku a psychickému vývoji žáků Jazyková úprava - zhodnoťte, zda je text po slohové stránce pro žáka poutavý a čtivý Zařazení problémových úloh - posuďte množství problémových úloh zařazených v dané tématickém celku Okruhy témat I. Strunatci (B. Rychnovský) Podkmeny Pláštěnci (Urochordata = Tunicata), bezlebeční (Cephalochordata) Nadtřídy Bezčelistnatci (Agnatha) a Čelistnatci (Gnathostomata): třída kruhoústí (nově mihule nebo mihulovci) Třída Paryby (Chondrichthyes): »Třída« Ryby (Osteichthyes): Třída Obojživelníci (Amphibia): Třída Plazi (Reptilia): »Třída« Ptáci (Aves): Třída Savci (Mammalia): III. Bezobratlí (R. Vlk) Říše Prvoci (Protozoa): obecná charakteristika; kmeny bičíkovci (krásnoočko zelené), kořenonožci (měňavka velká) a nálevníci (trepka velká) Říše Živočichové (Animalia): obecná charakteristika; kmeny žahavci (nezmar hnědý), ploštěnci (ploštěnka potoční) a hlístice (škrkavka prasečí) Kmen Měkkýši (Mollusca): třídy plži (hlemýžď zahradní), mlži (škeble rybničná) a hlavonožci (sépie obecná) Kmen Kroužkovci (Annelida): zejména třída opaskovci (žížala obecná, příp. i nitěnky a pijavice) Kmen Členovci (Arthropoda) I: podkmeny klepítkatci (chcete-li třída pavoukovci: křižák obecný apod.) a stonožkovci (stonožka škvorová a mnohonožka zemní) Kmen Členovci (Arthropoda) II: Podkmen korýši (hrotnatka obecná a buchanka obecná; blešivec potoční a rak říční) Kmen Členovci (Arthropoda) III: Podkmen Šestinozí (Hemimetabola - např. šváb obecný, Holometabola - např. včela medonosná) II. Ekologický přístup (B. Rychnovský, R. Vlk) Obratl. Bezobrat. Rybník (jezero, přehrada, periodická tůň) příp. potok a řeka ........................ Louka a step (lesostep) ............ ............ Les (listnatý, jehličnatý, smíšený) ........................ Pole, sady, zahrady (vinice,chmelnice)-obé ........................... 5. Lidská sídla: venkov - domy; půdy, sklepy, stodoly, stáje příp.města -sídliště; aleje, parky, hřbitovy, nábřeží Hodnocení obsahu učebnic Přírodopis z hlediska zoologie - ukázka FORTUN FRAUS JINAN NATURA NO ŠKO PRODO SCIENTI SPN Cel Ptáci Savci Rybník, potok B O Les Prvoci Hmyz Celkem